Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
#1503773
Hej där!

Jag funderar på att sätta igång eventuell nytillverkning av plastdetaljer till Volvo 740 och Volvo 940.

Har kontakt med ett företag som sysslar med vakuumgjutning av polyuretanplast i silikonformar.

Kvaliteten på delarna blir densamma som de ursprungliga som fabriken monterade.

Detta är en metod som är lämplig för små serier upp till cirka 25 delar per verktygs livslängd.

Detta är alltså då något man kan säga är en simplare form av vanlig formsprutning och absolut inget som är 3D-printat.

Det kan bland annat röra sig om interiördetaljer samt utvändig plast med mera.

Vad tror ni om denna idé, något att satsa på kanske?

Hur många hade exempelvis viljat se till exempel nya plastpaneler till A-stolpen, dörrfack och andra plastartiklar som gärna går sönder?

SchultzDuvy
av SchultzDuvy
#1503904
Vet inte riktigt om jag håller med om det.
Många delar har utgått hos Volvo/GCP samt att utbudet hos skrotarna börjar sina eller vara i oanvändbart skick.
Men om ingen är intresserad av detta blir det ju såklart svårt att genomföra för min del i alla fall...

SchultzDuvy
av bönan
#1504258
Det måste nog upp lite i volym och ner i pris isåfall.

Det finns tex nytillverkade dörrfack att köpa till 240 och där ligger de på drygt 1500 kr/paret och marknaden är nog fortfarande större för 240.

Kan samarbete med någon större aktör kanske vara ett alternativ? Tex VP-Autoparts eller dylikt?

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]