Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wille100
#1504133
Hej, har en 240 med b230f som är lite trögstartad när den är varm, den startar och går utan problem, man får bara nöta några varv extra(när den är kall startar den utan problem). Har hört att det kan vara backventilen som sitter på bränslepumpen under bilen som är dålig, kan detta stämma? Vilka symptom ger en dålig backventil, hur kan man testa om det är den som felar? Vad kan vara andra möjliga orsaker till detta problem?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504167
Vet faktiskt inte om det finns på F motorn. E motorn hade en form av ånglås som kan ses som en typ backventil. På min (B234F) finns inte ens den finessen att pumparna går en kort stund vid "tändning på" jag har en bränsletrycksmätare fast monterad och den går ner till 0 kg när motorn stannar (eller när tändningen stängs av. Den startar efter några varv ändå.... :-) :-)
av Wille100
#1504255
Okej, om jag nu inte har någon backventil vad kan då vara orsaken till att den måste tugga extra länge just när den är varm?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504286
Googlat lite på detta, det ska sitta en backventil monterad i huvudpumpen. Men i så fall funkar den inte på min bil heller. Har bytt pump till den kraftigare 044 pumpen, men där är trycklöst när jag stänger av motorn. Motorn startar alltid efter några varv, varm som kall. Men ska det vara tryck när motorn är varm kan du lossa på bränsleröret på motorn (6-kantnippel) vid anslutningen mot röret från pumpen/filtret, det ska då vara trycklöst om ventilen är kass.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1504311
Läckande bränsletrycksregulator kan ge det fenomenet. Lossa vacuumslangen till regulatorn, där får inte finnas någon bensin för då läcker membranet bensin in i insuget.
av Wille100
#1504315
lennarte skrev: ons 06 jul 2022, 22:09 Googlat lite på detta, det ska sitta en backventil monterad i huvudpumpen. Men i så fall funkar den inte på min bil heller. Har bytt pump till den kraftigare 044 pumpen, men där är trycklöst när jag stänger av motorn. Motorn startar alltid efter några varv, varm som kall. Men ska det vara tryck när motorn är varm kan du lossa på bränsleröret på motorn (6-kantnippel) vid anslutningen mot röret från pumpen/filtret, det ska då vara trycklöst om ventilen är kass.
Okej ska undersöka!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504535
Var och hämtade släpet som dottern haft ett tag nu. Drygt 5 mil ToR och stannade några ggr för att kolla på bränsletrycket (manometern sitter jämte huvudcylindern) och där är inget tryck. När jag ska starta bilen är där fullt tryck innan motorn gått ett varv. Men, det kanske är så att trycket "försvinner ut i returröret men bränslemängden ska stanna kvar så det snabbt ska bli fullt tryck. Kanske någon vet något om detta

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]