- ons 06 jul 2022, 09:31
#1504218
Jag har problem med ojämn tomgång, det känns som den går på tre cylindrar vid varm motor på vår 740 -92 med Regina.
Detta är vad jag gjort:
Läst av felkoder, inget annat än 1-1-1
Kört komponenttest och alla spridarna tickar 13 Hz
Tomgångsventilen rengjord och kontrollerad med ettan i backe och med slirande koppling, den funkar ok.
Kompressionen bra = 13
Vacumslangen till bränsletrycksregulatorn var av, men det blev ingen skillnad på den ojämna tomgången efter att den fixades.
Vi märker ingen effektförsämring vid vanlig körning och inga misständningar.
Om jag drar 4ans tändstift när kallstartventilen arbetar går den på tre cylindrar, och den beter sig likadant när jag gör det efter hand för var och en av cylindrarna.
Om jag drar 4ans tändstift eller kopplar ifrån spridaren när motorn är varm märks nästan ingen eller mycket liten skillnad.
När jag drar övriga stift - vart och ett efter hand - bluddrar motorn till, går upp i varv momentant för att sedan dala i varv och bluddra igen.
Gnista finns på 4an.
Jag har kastbytt stift mellan 4an och 3an, problemet kvarstår även då på 4an.
Alla spridare är på 14,7 ohm enligt min URI-meter.
Jag misstänker att det är problem med spridaren på 4an, är jag rätt ute??
Helst skulle jag vilja kastbyta spridare 3 och 4 för att se om problemet flyttar till 3an, men hittar inte O-ringar på nätet. Det verkar som de måste bytas om jag tar bort och sätter tillbaka spridarna.
Om det nu är spridaren Bendix 1389563, EV1(?), 3 bar, 189/192 cc/min, 14,7 Ohm som krånglar:
Det verkar vara problem att hitta originalspridare, jag vet inte heller om jag kan ta ett alternativt märke, helst t.ex. Bosch.
Kan det räcka med rengöring och hur gör jag den i så fall, jag har tillgång till ultraljudstvätt.
Hur pass viktigt är Ohm-talet, flödet och trycket om jag hittar alternativa spridare. Finns det spelrum?
EV1 är det både kontakttyp och storlek på spridaren?
Hur vet jag att spridare passar storleksmässigt (diameter, längd ...)?
Någon som har koll, tips om O-ringar, alternativa spridare ....?
Detta är vad jag gjort:
Läst av felkoder, inget annat än 1-1-1
Kört komponenttest och alla spridarna tickar 13 Hz
Tomgångsventilen rengjord och kontrollerad med ettan i backe och med slirande koppling, den funkar ok.
Kompressionen bra = 13
Vacumslangen till bränsletrycksregulatorn var av, men det blev ingen skillnad på den ojämna tomgången efter att den fixades.
Vi märker ingen effektförsämring vid vanlig körning och inga misständningar.
Om jag drar 4ans tändstift när kallstartventilen arbetar går den på tre cylindrar, och den beter sig likadant när jag gör det efter hand för var och en av cylindrarna.
Om jag drar 4ans tändstift eller kopplar ifrån spridaren när motorn är varm märks nästan ingen eller mycket liten skillnad.
När jag drar övriga stift - vart och ett efter hand - bluddrar motorn till, går upp i varv momentant för att sedan dala i varv och bluddra igen.
Gnista finns på 4an.
Jag har kastbytt stift mellan 4an och 3an, problemet kvarstår även då på 4an.
Alla spridare är på 14,7 ohm enligt min URI-meter.
Jag misstänker att det är problem med spridaren på 4an, är jag rätt ute??
Helst skulle jag vilja kastbyta spridare 3 och 4 för att se om problemet flyttar till 3an, men hittar inte O-ringar på nätet. Det verkar som de måste bytas om jag tar bort och sätter tillbaka spridarna.
Om det nu är spridaren Bendix 1389563, EV1(?), 3 bar, 189/192 cc/min, 14,7 Ohm som krånglar:
Det verkar vara problem att hitta originalspridare, jag vet inte heller om jag kan ta ett alternativt märke, helst t.ex. Bosch.
Kan det räcka med rengöring och hur gör jag den i så fall, jag har tillgång till ultraljudstvätt.
Hur pass viktigt är Ohm-talet, flödet och trycket om jag hittar alternativa spridare. Finns det spelrum?
EV1 är det både kontakttyp och storlek på spridaren?
Hur vet jag att spridare passar storleksmässigt (diameter, längd ...)?
Någon som har koll, tips om O-ringar, alternativa spridare ....?