Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504242
Sakta lite i backarna. Än vet vi inte vad som är fel, meken ger ett gediget intryck att han vet vad han talar om och det är inte första gången han byter volvokoppling. Vi får väl se vad han kommer fram till när han har rivit ner lådan igen. Om han har gjort fel kommer han att rätta till det. Än kan vi inte utesluta ev materialfel även om det är ovanligt
#1504276
sicnarf skrev: ons 06 jul 2022, 08:45 Vart finns den här mekanikern så vi kan akta oss för honom och hans verkstad?
Fel kan alla göra..
En dålig mek är den som inte vill fixa felet..
Detta verkar vara en bra mek som tar på sig att plocka ner o titta, inte alla som gör det när du köpt delar själv ..
Man hänger ut verkstan om man blivit blåst eller dylikt inte för något blivit fel.
Har skruvat bil i 25 år och även jag gör fel ibland..
Däremot litar jag inte på någon annan så gör alla jobb själv.
#1504280
Om man tänker sig att lamellen är av undermålig kvalitet så att bussningen med invändig spline inte sitter *exakt vinkelrätt* mot lamellen så skulle den förmodligen kunna nypa fast på axeln genom "byrålådseffekten" när lamellen ligger an mot svänghjulet.. Spekulerar bara, det är alltid roligt :-D
#1504285
Andreas Skulle aldrig hänga ut någon för ett misstag, särkilt som han är beredd att kolla vad som är fel. Jag är nog som du andreas att jag vill fixa allt själv, men ett kopplingsbyte på en v70 utan tillgång till lyft och bara ha tillgång till grusgången utanför ett fullt garage och utan tillgång till specialverktyget som behövs, där går min gräns, gubben börjar bli gammal. Det är skillnad mot en gammal saab 99/900 den bytte man på en dryg timme ink. Fikarast.
Erik. Ska försöka vara med när han river ned det, kan naturligtvis vara fabrikationsfel på lamellen men LUK brukar väl vara bra. Har för mig att de har varit OEM leverantör till volvo
#1504290
Erik Å skrev: ons 06 jul 2022, 21:59 Om man tänker sig att lamellen är av undermålig kvalitet så att bussningen med invändig spline inte sitter *exakt vinkelrätt* mot lamellen så skulle den förmodligen kunna nypa fast på axeln genom "byrålådseffekten" när lamellen ligger an mot svänghjulet.. Spekulerar bara, det är alltid roligt :-D
Då skulle den nypt även kall..betvivlar att materialet skulle expandera så olika när motorn blir varm..
#1504293
dieselkenneth skrev: ons 06 jul 2022, 22:08 Andreas Skulle aldrig hänga ut någon för ett misstag, särkilt som han är beredd att kolla vad som är fel. Jag är nog som du andreas att jag vill fixa allt själv, men ett kopplingsbyte på en v70 utan tillgång till lyft och bara ha tillgång till grusgången utanför ett fullt garage och utan tillgång till specialverktyget som behövs, där går min gräns, gubben börjar bli gammal. Det är skillnad mot en gammal saab 99/900 den bytte man på en dryg timme ink. Fikarast.
Erik. Ska försöka vara med när han river ned det, kan naturligtvis vara fabrikationsfel på lamellen men LUK brukar väl vara bra. Har för mig att de har varit OEM leverantör till volvo
Ja det är ju lite jobb att göra det på backen..
Saab ja det var tider det...även 740-940 var en dröm att byta på.
Det var bättre förr...
#1504294
Erik Å skrev: ons 06 jul 2022, 22:27
Andreas12 skrev: ons 06 jul 2022, 22:24
Då skulle den nypt även kall..betvivlar att materialet skulle expandera så olika när motorn blir varm..
Okej, kom med en bättre förklaring :-D :-D
Gissar att om något är fel med kopplingen är det antingen infettat med något som stelnar vid värme alt dålig tryckplatta..
I detta fall då det bara är vid varm motor o den blir bra så fort den kallnar har jag inte släppt tanken på fel olja i lådan..
Det är ju frågan om den slirar när man står stilla..gör den inte det är det troligen inget fel på kopplingen, då borde den även greppa ganska omgående när man börjar släppa upp.
Men ja det är ju spekulation även härifrån.
#1504295
Nä regnskurar hela dagen så kändes inte så inpirerande om man skulle bli ståendes, man måste ju åka en bit innan fenomenet uppstår. Bättre prognoser i morgon och måste åka in till stan ca 1,5 miloch köpa en säck mat till jycken får ta det då. I värsta fall får man väl slå av maskin lägga i 2an starta maskin slira igång frikoppla stänga av maskin lägga i 4an och sedan starta och åka vidare skönt med vridet i d5 4an funkar från 30 till 150
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]