Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AfTech54
#1504218
Jag har problem med ojämn tomgång, det känns som den går på tre cylindrar vid varm motor på vår 740 -92 med Regina.

Detta är vad jag gjort:
Läst av felkoder, inget annat än 1-1-1
Kört komponenttest och alla spridarna tickar 13 Hz
Tomgångsventilen rengjord och kontrollerad med ettan i backe och med slirande koppling, den funkar ok.
Kompressionen bra = 13
Vacumslangen till bränsletrycksregulatorn var av, men det blev ingen skillnad på den ojämna tomgången efter att den fixades.
Vi märker ingen effektförsämring vid vanlig körning och inga misständningar.
Om jag drar 4ans tändstift när kallstartventilen arbetar går den på tre cylindrar, och den beter sig likadant när jag gör det efter hand för var och en av cylindrarna.
Om jag drar 4ans tändstift eller kopplar ifrån spridaren när motorn är varm märks nästan ingen eller mycket liten skillnad.
När jag drar övriga stift - vart och ett efter hand - bluddrar motorn till, går upp i varv momentant för att sedan dala i varv och bluddra igen.
Gnista finns på 4an.
Jag har kastbytt stift mellan 4an och 3an, problemet kvarstår även då på 4an.
Alla spridare är på 14,7 ohm enligt min URI-meter.

Jag misstänker att det är problem med spridaren på 4an, är jag rätt ute??
Helst skulle jag vilja kastbyta spridare 3 och 4 för att se om problemet flyttar till 3an, men hittar inte O-ringar på nätet. Det verkar som de måste bytas om jag tar bort och sätter tillbaka spridarna.

Om det nu är spridaren Bendix 1389563, EV1(?), 3 bar, 189/192 cc/min, 14,7 Ohm som krånglar:

Det verkar vara problem att hitta originalspridare, jag vet inte heller om jag kan ta ett alternativt märke, helst t.ex. Bosch.

Kan det räcka med rengöring och hur gör jag den i så fall, jag har tillgång till ultraljudstvätt.
Hur pass viktigt är Ohm-talet, flödet och trycket om jag hittar alternativa spridare. Finns det spelrum?
EV1 är det både kontakttyp och storlek på spridaren?
Hur vet jag att spridare passar storleksmässigt (diameter, längd ...)?

Någon som har koll, tips om O-ringar, alternativa spridare ....?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504226
O-ringar finns på "nätet". Du skriver när kallstartventilen arbetar går den på tre cylindrar. Tvångskör du då den? Det det är ingen choke, utan den öppnar och släpper in bränsle när startmotorn går och det är kallare än c:a -12°. Övrig tid sköts det av tempgivaren för motorstyrningen. Kommer det bensin ur kallstartventilen övrig tid är den kass.
av AfTech54
#1504227
Tack Lennart!
Jo - jag fattar att det kan finnas O-ringar på nätet, men det gäller ju att få rätt storlek.

Motorn går med förhöjt varvtal ca 1000 rpm liten stund typ gissningsvis ca 60 efter start sek, den går sedan den ned till 700.

Fick ett tips som jag borde ha kollat själv. Läckage i insugningspackningen, testat med startgas och mycket riktigt är det den det är fel på.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1504240
Är du säker på att den går på 3 cylindrar? En fyrcylindrig motor som går på 3 cylindrar får en väldigt annorlunda motorgång och ljud.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504251
AfTech54 skrev:Jo - jag fattar att det kan finnas O-ringar på nätet, men det gäller ju att få rätt storlek.
En sökning 3-dje träff
https://vparts.se/se/o-ring-for-spridar ... kCEALw_wcB
AfTech54 skrev:Fick ett tips som jag borde ha kollat själv. Läckage i insugningspackningen, testat med startgas och mycket riktigt är det den det är fel på.
Det borde generera felkod, typ 2-3-2 eller 2-3-1.
Tänk på att du måste radera felkoder om det finns. Antingen dom tänder miljö/avgasrenings/motorstörnings lampan eller ej
av AfTech54
#1504333
Japp den gick på typ "3,2" cylindrar på tomgång. Det blev endast en liten skillnad när jag ryckte stift eller spridare för 4ans cylinder. Varvtalet ökade lite momentant, med stift och insprutare igång, när jag sprutade på startgas vid 4ans insug.

O-ringarna i länken verkar vara till LH-Jetronic, jag vet inte om de passar Regina.

Inga felkoder, förutom de jag fick när jag ryckte insprutarna. Ja, de är nollställda.

Jag bytte packning i insuget strax före lunch idag, nu går gamla Bettan jämnt på tomgång och som en klocka igen. Nu går den märkbart på tre oavsett vilken cylinder jag tar bort gnistan på.

Hålet i packningen för fyran var ovalt precis som min tipsare sa.

Tack för tipsen i alla fall.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504365
AfTech54 skrev:O-ringarna i länken verkar vara till LH-Jetronic, jag vet inte om de passar Regina.
Dom passar alla modeller som "räknas upp" i listan, oavsett bränslesystem.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]