Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504029
Har fått ett konstigt problem på min d5 med manuell 5 växlad efter kopplingsbyte som jag blir tokig på. Kopplingen är bytt lamell tryckplatta och urtrampningslager slavcylinder fabrikat LUK från mekstar. När man startar är allt normalt och lättväxlat som före kopplingsbytet, efter 2 till 3 mil blir den hopplös att växla. Kopplingspedalen känns normal hela tiden och frikopplar (Varvet sjunker) när man trycker ner den inget onormal spel. Känns som man försöker växla utan att frikoppla. Kan det vara lamellen som inte släpper från svänghjul/tryckplatta när det blir lite varmt? Meken som gjorde bytet säger att han fettat in ingående lamellaxeln och tror på materialfel och vill ev byta till en kvalitetskoppling från mekonomen fabrikat LUK!!! Kom med ideer.
#1504085
Andreas. olja finns i lådan var själv med och fyllde ca 2 liter kollade inte om det var rätt sort men det var någon sorts transmissionsolja, har inte sett några läckor är torrt och fint. Erik. Växla utan koppling har man nog inte gjort på 40 år men ska prova imorgon. Känns onekligen som att den inte frikopplar helt när den är varm. Det underliga är att jag har fullt slag på pedalen med motstånd ditekt. Har även testat (mycket kortvarigt man vill ju att den här kopplingen ska hålla 60000mil som orginalet) att trampa ner kopplingen under gaspådrag då börjar den slira ungefär halvvägs både varm och kall , bromsvätskan är bytt och kopplingen luftad.
#1504152
dieselkenneth skrev: tis 05 jul 2022, 00:41 Andreas. olja finns i lådan var själv med och fyllde ca 2 liter kollade inte om det var rätt sort men det var någon sorts transmissionsolja, har inte sett några läckor är torrt och fint. Erik. Växla utan koppling har man nog inte gjort på 40 år men ska prova imorgon. Känns onekligen som att den inte frikopplar helt när den är varm. Det underliga är att jag har fullt slag på pedalen med motstånd ditekt. Har även testat (mycket kortvarigt man vill ju att den här kopplingen ska hålla 60000mil som orginalet) att trampa ner kopplingen under gaspådrag då börjar den slira ungefär halvvägs både varm och kall , bromsvätskan är bytt och kopplingen luftad.
Om du startar varm med växel i frikopplar den då eller slirar iväg även med nedtryckt koppling?
Frikopplar den då så byt olja..
#1504186
dieselkenneth skrev:Tänkt prova det under dagen men hindrats av regnskurar under hela dagen. Planen var att köra tills det börjar strula ta sig hem ställa upp den på pallbockar och se
om/hur mycket den driver med kopplingen nedtryckt.
Frikopplar den inte lär den börja driva om du står på jämn mark med kopplingen nere..känns om den inte frikopplar riktigt då.
Klydda med o hissa upp bilen lär inte behövas.
#1504203
Jag skulle gissa att lamellen kärvar på splinen så att även om tryckplattan går ifrån när du trampar ner pedalen så ligger lamellen kvar mot svänghjulet och dras med tillräckligt för att synkroniseringsringarna ska streta emot.. Men antagligen inte tillräckligt mycket för att driva bilen.
Det är nog inte helt omöjligt att problemet minskar med tiden när invändiga splinen på lamellen "nöts in"
#1504207
Erik Å. Det är även min teori därför frågade jag meken flera gånger om han smort in lamellaxeln vilket han påstod. Att det kan bli bättre med tiden är möjligt men tyvärr ingen lösning. Den blir svårväxlad efter 1 mil och efter 2 nästan helt omöjlig främst nedväxlingar, det var något bättre strax efter bytet men har bara blivit sämre och sämrelämna. Dubbelmassesvänghjulet är inte bytt, visst det är slitet i mekanismen men anläggningsytan är nästan i nyskick inga vibrationer eller oljud. Vet inte vilket spel man får mellan svänghjul och lamell vid nedtryckt koppling men det måste vara 3 till 4 mm och så mycket kan inte svänghjulet expandera av värmen. Spelet på lamellaxeln är betydligt tajtare och skulle förklara fenomenet. Skall lämna in bilen på måndag så får meken riva ned och kolla. Fortsättning följer god natt.

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]