Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1502890
lennarte skrev: ons 22 jun 2022, 09:03
StefanNkpg skrev:Skulle jag byglat mellan stora plussen och den undre muttern? Jag byglade mellan stora plussen och stiftet till manöverkabeln, men det kanske var fel då?
Både jag och nej. Sätter du en mejsel mellan den övre stora muttern och stiftet ska startmotorn "gå igång" som den ska göra (dra runt motorn). Sätter du mellan övre och nedre stora muttern går bara startmotorn runt, eftersom inte solenoiden "drar".
Startmotorn fungerar så att när du vrider om nyckeln går det ström till stiftet på solenoiden. Där sitter en järnkärna som dras in i botten på solenoiden när ett magnetfält blir magnetiskt när det strömsätts. På den järnkärnan sitter en gaffel som för in startmotordrevet mot startkransen på svänghjulet. När drevet är max ute sluts en strömkrets mellan dom stora muttrarna inne i solenoiden och startmotorn börjar snurra och motorn går runt. Om man då istället strömsätter den undre muttern så kan man utesluta fel i fältlinningar, ankare eller kol utan att motorn går runt och man vet att det inte är brist på ström. Är det fel på solenoiden så sluts inte strömkretsen i solenoiden
Ok, då tror jag att jag blev lite klokare. Hur som helst, igår kväll kom det som en skänk från ovan en bilkunnig granne ut och hjälpte mig att kontrollmäta allting som skulle mätas. Han bekräftade det som du och flera skrivit i denna tråd, att solenoiden var slut. Alltså blir det att byta startmotorn, som jag beställde idag från skroten. Lite nervös inför bytet bara då bultarna inte sitter jättesmidigt till..=)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502898
Ok, då vet du det. Lättast är nog hylsa, e.v polhemsknut, lång förlängare och låssa det från undersidan.
av StefanNkpg
#1502986
Precis. Har alla de grejerna, så jag måste bara få tummen ur och lägga mig under bilen. Tack som fan för alla goda råd om felsökning!
av StefanNkpg
#1504074
Liten update om hur det gått, satte dit en startmotor från skroten och sim-sala-bim-bilen hoppade igång! :-) Bytte även tändstift och bilen går normalt igen, sen om det var de som orsakade den dåliga gången vet ju inte jag...
Men en fråga, hur hårt vågar man dra bultarna till startmotorn? Drog för hand hyfsat hårt. Har ingen momentnyckel men kan alltid skaffa en om det är jättenoga med rätt moment.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504139
När jag var ny med detta (slutet på -60-talet) så sa' dom "dra tills den går av, och sedan tillbaka ett kvarts varv..... Med åren lär man sig" känna" hur hårt man ska dra fast. Men rent generellt drar man nog för hårt. Jämför med hur du drar hjulmuttrarna.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]