Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1504122
Nu är det dags att kontrollbesiktiga min V600CC MY19 som det sitter en polestaroptimering på.
Dock har jag aldrig reg-besiktigat den med optimering gjord.
Så min fråga till Er är om bilprovningen kommer "se" att det inte är gjort eller om det är möjligt att göra kontrollbesiktning utan reg.besiktning?
Eller om man ska försöak göra båda på samma gång...?
#1504124
Nej de kommer inte upptäcka någonting
#1504137
StefanN skrev: tis 05 jul 2022, 12:45 Men samtidigt är det ju bara göra en regbesiktning, finns ju inget att förlora mer än dom 800:- det kostar.
På köpet får du ju även en laglig bil vilket du inte har just nu.
Sant, sen hur ska man som köpare när den säljs riktigt kunna lita på att den är optimerad? Går kanske men ändå, man orkar kininet kolla för att det inte är gjort känner jag. Men nej bilprovningen ser det inte som frågan var
#1504967
Ja undrar hur försäkringsbolaget ställer sig vid olycka? Trots allt betalar man väl en högre premie med polstaropti. Eller hur är det tro?
Borde finnas en riska att bolaget ställer sig på tvären och minskar ersättningen.
Bara en tanke att de borde vara rimligt i fallet.

Sen trodde jag att det gjordes en regbesiktning i samband med optimeringen, borde faktiskt ingå kan man tycka.
#1504970
@Tjarven, Min premie vill jag minnas förblev densamma

Ja helt rätt tanke, i optimeringen borde de, Volvo ÅF eller Mechanum som gör detta boka in en besiktning i samband med optimeringen. De borde rent krasst inte få släppa ut den innan det är gjort kan jag tycka
#1504971
Micce1980 skrev: tis 05 jul 2022, 15:18
StefanN skrev: tis 05 jul 2022, 12:45 Men samtidigt är det ju bara göra en regbesiktning, finns ju inget att förlora mer än dom 800:- det kostar.
På köpet får du ju även en laglig bil vilket du inte har just nu.
Sant, sen hur ska man som köpare när den säljs riktigt kunna lita på att den är optimerad? Går kanske men ändå, man orkar kininet kolla för att det inte är gjort känner jag. Men nej bilprovningen ser det inte som frågan var
Jag har en egen polstar meny och kan slå på /av optimeringen i sensus. Ser man inte där menar du?
#1504974
@Tjarven, Visste ej man kunde göra så på de nya maskinerna, hur visar det sig då hos Transportstyrelsen? Båda KW eller den höga?

På min kan jag ju säkrast veta om den är registreringsbesiktigad så jag kan se det hos Transportstyrelsen. Visst kan man provköra men har man ej kört med och utan så, samt att det blir allt mer populärt att beställa bilen hemkörd.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]