Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
#1454858
TS kan ha tre olika fel om resistansen över kompressorn är oändlig:
- För lite köldmedel
- Avbrott i magnetkopplingen
- Kompressorns jordledning har gått av eller glappar
av Tood
#1503776
Hasse53 skrev: fre 16 jul 2021, 20:30 I Volvo ägarhandbok kallas "plastlådan" för motorrumsboxen och är en många elcentraler i bilen.

Beklagar att jag slarvade... :-)
Kan någon förklara vart relä R13 sitter? Säkringsbox i motorrum har ett relä i position 13 men här står det ABS för min XC70 D3 2012. Enda säkringen jag hittar för AC är pos 38 10A för AC-kompressor.

Förutom det så undrar jag vad den ensamma kabeln på kompressorn går till? Kabeln till kontakten är svart och från kontakt in i kompressor gul/grön. Mäter 2.5V med motor/AC igång. Magneten slår inte till så jag tänkte testa med ett bilbatteri men vill ju inte koppla fel.

Kontakten med två trådar ovanför ger 10.5V mellan trådarna. Ohm-mäter jag kontakten fås 11 ohm men den är väldigt fladdrig.
av VolvoUtanRails
#1503949
Du hittar elschema och placering för R13 här http://www.buz.no/volvo/TP39152201_2010 ... iagram.pdf

Har en V70 D3 2011. Jag har också problem med AC-kompressorn där det inte matas fram spänning till magnetkopplingen. När jag direktmatar magnetkopplingen med 12V så snurra kopplingen och det kommer kyla. (Kontakten med en pol, grå kabel) Vill inte mata kompressorn med 12V för länge om något annat skulle gå sönder. Jag har kollat alla säkringar relaterat till AC, kollat R13 och den klickar och ger 0,4 Ohm när jag matar relät mer 12V. Alltså inget fel på en delen. Till historien hör att motorn är bytt privat pga blockspricka. Efter det fungerade inte AC. Lämnade in bilen till Bilia för AC service efter det. De tömde och fyllde på kylmedium. Det saknades lite medium men det var mer än 60% kvar. Efter det fungerade AC i ca 4 dagar. Lämnade in till bilia igen för felsökning. Inga felkoder. Dock tyckte mekanikern att kompressorn rasslade och ville byta kompressor för 17000 kr. Jag har därför börjar felsöka själv och konstaterat att magnetkopplingen inte får ström. Kompressorn låter fint och verkar fungera ok. Det är för tillfället över 20 grader och Bilens utetemperatur visar korrekt. Jag tror inte kompressorbyte hjälper utan tror det är elfel. Tar gärna emot förslag. Jag ska förutsätta felsökningen nästa helg när semestern drar igång.
av Tood
#1503969
Tack för era svar! Det är en 5-cyl diesel trots den heter D3. 2012:a med Sanden variabel kompressor.

AC la av. Felsökning hos BDS säger bra tryck, inget läckage, kompressor kopplar in men inget tryck. Troligt fel kompressor a 9000kr. 32 grader ute, semestertider, 3 veckors väntan på verkstadstid.

Plan B: Lyckades trycka in den på mindre verkstad och fick en beg kompressor men det hjälpte inte så de bytte även flödesventil vilket heller inte hjälpte, sedan tog de semester.

Plan C: Felsöker själv och det första som framkommer är att magneten inte drar (spel på 0.8mm). Matningen fungerade enl BDS så vad ha hänt? Inga felkoder från min enkla läsare. Mäter inte 12V på någon av de tre kablar jag ser underifrån och är sugen på att koppla in ström direkt för att se om det fungerar. Någon som vet vart man gör detta utifrån tidigare beskrivning? Bilden tagen underifrån
DDDABBCE-ACCF-4305-A00B-8D4DD587DC69.jpeg
DDDABBCE-ACCF-4305-A00B-8D4DD587DC69.jpeg (3.98 MiB) Visad 393 gånger
Användarvisningsbild
av LeifA
#1504048
Man får ha lite tur med beg kompressor 3ribbors rem, jag har också bytt någon beg som inte funkar och sa till skroten att den inte gick och fick en annan som fungerade, de sa själva de är ena jäkla skrot kompressorer.
av Ceska
#1504061
Det förmodligen beror på reglerventilen som har fastnat i stängd läge, och därmed har den fått sådant ryckte, dock kunskapen om detta hos många är knapphändig.
av Tood
#1504075
Mitt problem nu är att magneten inte drar. La på 12V direkt på C1.1 och magneten fungerade. Tyvärr kommer endast 2.5V från matningen. Min 5-cyl diesel kommer från ECM (B:32?) medan övriga har relä R13. C2.2 ger 14V och C2:1 ger 3.8V.

Någon som vet hur jag kan felsöka ECM och matningen till C1:1? Inga felkoder finns och jag förutsätter att systemet är fyllt som det ska.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1504099
Elschemat ger inte några detaljer om hur utgången ser ut, såvitt jag minns. Jag har inte schemat för 2012 där jag är nu. Årsmodell 2011 (som jag har här) hade fortfarande reläet även för 5-cylindriga dieslar.
Men om det inte är fel på kabeln är det fel på utgången. När du mäter 2,5 V, är det med anslutningen lossad eller är det med den ansluten till kompressorn?

Tryckgivaren 7/8 för klimatanläggningen känner av trycket i systemet, och ger information till ECM om ifall kompressorn behöver köra. ECM fattar sedan beslut om ifall den vill köra kompressorn. Den kan exempelvis välja att stänga av kompressorn om motorn går med full last, för att ta bort lite belastning då.
Dessutom får ECM förstås information från CCM (klimatanläggningens styrsystem) om ifall det alls ska användas någon AC.
När ECM bestämt sig för att köra kompressorn ska den skicka ut 12 V till den kontakt som du nu provat manuellt. Inuti kompressorn finns en tryckvakt som bryter om trycket blir för högt. Den är uppenbarligen inget problem, för då hade du inte kunnat köra med en sladd direkt till anslutningen heller.
Det kan vara så att 2,5 V är en spänning som läggs på för att mäta att spolen är OK i kompressorns magnet, och att tryckvakten inte slagit från i kompressorn. Sen går den till 12 V när det ska köras med kompressorn. Därför är det inte nödvändigtvis så att 2,5 V är något fel. Det kan vara att den bara inte vill köra. Antingen för att CCM tycker det inte behövs eller för att systemtrycket är fel för att köra kompressorn (givare 7/8). I det här fallet har CCM förstås fel, om det är den som trilskas.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]