- sön 03 jul 2022, 15:53
#1503894
apersson850,
Jag har använt elmotorer i radiostyrda konstflygplan i 15 år (även tävlat med mina plan) och jag har inte haft ett enda motorstopp på själva elmotorn under alla år och tusentals flygningar. Det som i regel kan strula är fartreglaget som reglerar strömmen och varvtalet på motorn. En enda gång har jag haft ”brand” i fartreglage men jag hann nödlanda innan det spred sig så det hann aldrig ta eld i Lithium Polymerbatteriet (10 celler, 5000 mAh).
När jag senare öppna och kika i fartreglaget var det alldeles bränt. Det var bara att slänga. Jag har ett plan som jag haft samma elmotor i under 5 år. Den elmotorn bara tickar och går. Det är väl elektroniken som styr elmotorn som är den svaga punkten enligt min erfarenhet. Och skall man ha bra kvalitet på batterierna (LiPo i mitt fall) är de rätt dyra. Finns billigare batterier men de brukar ofta sagga med volten vid belastning så i regel får man vad man betalar för. Det är underbar kraft och driftsäkerhet (samt tyst) att använda eldrivet i flygplan i alla fall. I bil har jag bara erfarenhet av min V90 laddhybrid jag kört i 10 månader. Hittills går den bra på el, synd man inte har så lång körsträcka på el (bara 4-5 mil beroende på yttertemp och fart främst), jag har bara 11,6 kWh hybridbatteri (det senaste 18,8 kWh batteriet hade varit mumma att ha i laddhybriden istället).
Jag har använt elmotorer i radiostyrda konstflygplan i 15 år (även tävlat med mina plan) och jag har inte haft ett enda motorstopp på själva elmotorn under alla år och tusentals flygningar. Det som i regel kan strula är fartreglaget som reglerar strömmen och varvtalet på motorn. En enda gång har jag haft ”brand” i fartreglage men jag hann nödlanda innan det spred sig så det hann aldrig ta eld i Lithium Polymerbatteriet (10 celler, 5000 mAh).
När jag senare öppna och kika i fartreglaget var det alldeles bränt. Det var bara att slänga. Jag har ett plan som jag haft samma elmotor i under 5 år. Den elmotorn bara tickar och går. Det är väl elektroniken som styr elmotorn som är den svaga punkten enligt min erfarenhet. Och skall man ha bra kvalitet på batterierna (LiPo i mitt fall) är de rätt dyra. Finns billigare batterier men de brukar ofta sagga med volten vid belastning så i regel får man vad man betalar för. Det är underbar kraft och driftsäkerhet (samt tyst) att använda eldrivet i flygplan i alla fall. I bil har jag bara erfarenhet av min V90 laddhybrid jag kört i 10 månader. Hittills går den bra på el, synd man inte har så lång körsträcka på el (bara 4-5 mil beroende på yttertemp och fart främst), jag har bara 11,6 kWh hybridbatteri (det senaste 18,8 kWh batteriet hade varit mumma att ha i laddhybriden istället).
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.