NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503431
Jag har en sån här https://folkraceshop.se/bromsluftningsv ... vakuumpump ( snarlik) Så jag ska koppla på och prov Trycka ( vacuum) själva klockan o se om VIDA specifikationen stämmer. Men jag är inte helt överens med diagrammet i VIDA. Kan de va så att noteringen 23 hPa i diagrammet är de lägsta värdet som registreras. Då är de väl för högt. Vida säger i specen att signalen från trycksensorn ska ge 0 hPa vid tändning på och mellan 3-20 hPa på tomgång. undrar vad värdet 38hPa är för något som står i parameter rutan ? - Kan de vara nått medelvärde eller varför står de 23 till vänster i diagrammet och 38 i tabell-rutan? Det lutar åt att man får köra en tvångs"rengöring" i VIDA . Det blir i så fall repetition på MECAS Rengöring DPF med Diagnos 22 mars i år. Gjordes jobben i den ordning det står på Kontantfakturan, dvs Rengöring därefter fylla Additiv så kanske det inte blev så värst rengjort. Fick tippset i dag av en mkt duktig mekaniker att om man missar att nolla räkneverket för DPF så kan fenomenet uppstå att den vill regenerera nästan konstant, och jag är ju väldigt nära där med nån-några enstaka mil mellan .
Bilagor
IMG_20220628_231148.jpg
IMG_20220628_231148.jpg (2.41 MiB) Visad 1313 gånger
#1503448
Fick precis se en sak på diagrammet. Röd kurva motor rpm, blå önskat insugstryck, grön faktiskt turbo tryck. Ska de va sån stor skillnad? Och det verkliga trycket följer rpm identiskt. Ska inte VGT liksom öka på trycket ?
Får koppla in samma diagram o köra samma vägsträcka med den vinröda v50, som det är mer "kräm" i 🤔
Bilagor
IMG_20220629_001736.jpg
IMG_20220629_001736.jpg (7.5 MiB) Visad 1305 gånger
#1503521
Jag är dålig på detta men det är väl en verklighet av att den inte laddar riktigt när den skall?
800RPM är ju tomgång så då laddar ju inte turbon
VGT ändrar nog inte trycket utan "storleken" på avgashuset för att få effekten över ett större område. Detta ser du nog genom att den ser ut att börja ladda redan vid ca1500RPM. Utan VGT så hade den nog börjat ladda senare.
Är lite tveksam till att VGT är steglös. Tror att den bara har två lägen. AV/PÅ
Med för "stor" turbo får du klen effekt på låga varv. Med för "liten" turbo blir allt värme

För att få ett "bra" och tydligt diagram skulle jag provat följande:
Kör på treans växel med ca 1100RPM
Ge full gas genom hela registret till ca 4000 RPM.

Blir inte diagrammet tydligt nu så gå upp och gör om på fyran
#1503529
Återkommer nästa vecka med nya diagram. Ska också försöka logga temp i Dpf vid regenerering under färd, då det också kan ge återkommande lopar om inte temperaturen når upp till gränsvärdet. Att bilen Regenererar ser man väl lättast i Vida på att relä till glödstiften slår över till on i diagrammet när regenerering sker?
#1504019
Rapport: "För att få ett "bra" och tydligt diagram skulle jag provat följande:
Kör på treans växel med ca 1100RPM
Ge full gas genom hela registret till ca 4000 RPM."
Blå= motorvarv Rpm
Grön= Uppmätt % Turboventil läge öppet
Svart =Önskat/begärt insugstryck av ECM
Lila= Trycksensor verkligt tryck
Bilagor
fullgas 1100 up till4200rpm 3 vxl.jpg
fullgas 1100 up till4200rpm 3 vxl.jpg (2.42 MiB) Visad 1205 gånger
#1504082
Fått lite mera input i dag, efter att ha konsulterat den verkstad som i slutet av mars rengjorde dpf med diagnos och fyllde additiv. Jag ville kolla så att de verkligen hade nollat datorn och fyllt med Eolys 176 och inget annat. Det verkade stämma. Vid resonemanget så sa mekanikern att det mycket väl kunde vara så att dpf var så pass igensatt att de bara blåste igenom en smal kanal som mycket fort sotade igen, det skulle förklara de mycket korta sträckorna innan den regenererar. Detta skulle ( enl mekanikern ) mycket väl hämma turbon så den inte kom upp i tillräckligt varv, vilket i sin tur skulle kunna ge förklaringen till det dåliga vridmomentet. Så nu, efter det tippset från en auktoriserad Meca verkstad så lutar det åt att DPF åker av för inspektion samt ev om man skulle ge sig på att rengöra själv https://youtu.be/Zw-EAc_Lpv8 "Dishwasher tab" verkar ju lovande eller lämna i väg https://filterrefresh.se/ . Meken sa också att de nyligen hade börjat kört med nån skumliknande rengöringsmedel som man sprutade in i anslutningen för tempgivaren och fyllde med skum och därefter körde regenerering med diagnos,,,. De var ett annat alternativ. Efter lite googlande så verkar de finnas den varianten också med [url]skum [/https://folkraceshop.se/rengoring-av-dp ... lter-400ml] Man kanske skulle prova en sån variant för att se om de blir någon skillnad överhuvudtaget!! Har dock inte kunnat hitta nån på nätet som har kört med skum-rengöringen i tempgivaranslutningen, men de kanske är för nytt handhavande, eller?
Vid kontroll idag så ser de ut som att oljenivån har krypit upp ca 10 mm, vilket är lite oroväckande. så det blir nog till att göra nått konkret innan de blir fler mil på mätaren
#1504094
Oljenivån är nog det första jag skulle ta tag i. Läst flera gånger om motorer som rusar tills de rasar.
Har du tiden så är det naturligtvis bäst att ta av DPF och rengöra den. Tyvärr är den ju formad som ett S så det är inte så lätt som man tror att spola ur den efter att man låtit medlet verka.
Jag skulle nog provat något medel på plats och om det blev någon skillnad skulle jag ta ner den till helgen och göra flera upprepade försök när den är ur.
Du kan ju mäta mottrycket i DPF före och efter rengörning för säkerhets skull. GLÖM INTE ATT HA KOLL PÅ OLJENIVÅN!

Lycka till!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]