- ons 22 jun 2022, 11:47
#1502890
lennarte skrev: ↑ons 22 jun 2022, 09:03Ok, då tror jag att jag blev lite klokare. Hur som helst, igår kväll kom det som en skänk från ovan en bilkunnig granne ut och hjälpte mig att kontrollmäta allting som skulle mätas. Han bekräftade det som du och flera skrivit i denna tråd, att solenoiden var slut. Alltså blir det att byta startmotorn, som jag beställde idag från skroten. Lite nervös inför bytet bara då bultarna inte sitter jättesmidigt till..=)StefanNkpg skrev:Skulle jag byglat mellan stora plussen och den undre muttern? Jag byglade mellan stora plussen och stiftet till manöverkabeln, men det kanske var fel då?Både jag och nej. Sätter du en mejsel mellan den övre stora muttern och stiftet ska startmotorn "gå igång" som den ska göra (dra runt motorn). Sätter du mellan övre och nedre stora muttern går bara startmotorn runt, eftersom inte solenoiden "drar".
Startmotorn fungerar så att när du vrider om nyckeln går det ström till stiftet på solenoiden. Där sitter en järnkärna som dras in i botten på solenoiden när ett magnetfält blir magnetiskt när det strömsätts. På den järnkärnan sitter en gaffel som för in startmotordrevet mot startkransen på svänghjulet. När drevet är max ute sluts en strömkrets mellan dom stora muttrarna inne i solenoiden och startmotorn börjar snurra och motorn går runt. Om man då istället strömsätter den undre muttern så kan man utesluta fel i fältlinningar, ankare eller kol utan att motorn går runt och man vet att det inte är brist på ström. Är det fel på solenoiden så sluts inte strömkretsen i solenoiden