av Latexlasse - sön 03 jul 2022, 20:02
- sön 03 jul 2022, 20:02
#1503920
Alright, nu har har jag snurrat hjul, krypt på ställen ingen borde krypa och känt på varje del som går att känna på.
Jag kan börja med hjulen:
Hjullagrena, på båda sidor, ger ingen antydan till glapp, horizontellt eller vertikalt. Kast test på fälg visade att fälgen satt på korrekt, såg lite kast på däcket (ca 0.5mm) men inget på fälgen, tack för tipset med en tumstock js1! Hjulen snurrar fritt så ingen av bromsarna eller handbromarsarna verkar kärva.
Bakaxel:
Alla bussningar såg hela ut, annat än ålderna vilket jag ansåg normal. Borde alltså inte vara några problem där för stunden.
Det känns som att de flesta som kan ge vibrationer har kollats nu, börjar nästan tro att orsaken på något otroligt sätt ändå är balansen i däcken.
Som sagt hade jag ett par orginalfälgar på bilen när vibrationerna började, testa då att byta fram och bakhjul och ansåg då att vibrationerna vara kvar. Dock hann jag bara åka en tur på dem innan jag, enligt gudarna, skulle få ventilbrott och därmed pyspunka. Kanske var vibrationerna som kändes då bara vägen? Bytte i alla fall till de nuvarande s60 hjulen då och kände att vibrationerna var kvar.
Alltså kanske båda uppsättningarna hjul har en obalans och vid skifte av fram och bak var egentligen vibrationerna i ratten istället, vilket inte märktes då, samt att vid byte till de nya träffade jag rätt med att sätta de obalanserade däcken i bak kanske borde köpa triss men först måste jag lösa ventilbrottet på den gamla uppsättningen hjul för att kunna testa hypotesen.
Jag kan börja med hjulen:
Hjullagrena, på båda sidor, ger ingen antydan till glapp, horizontellt eller vertikalt. Kast test på fälg visade att fälgen satt på korrekt, såg lite kast på däcket (ca 0.5mm) men inget på fälgen, tack för tipset med en tumstock js1! Hjulen snurrar fritt så ingen av bromsarna eller handbromarsarna verkar kärva.
Bakaxel:
Alla bussningar såg hela ut, annat än ålderna vilket jag ansåg normal. Borde alltså inte vara några problem där för stunden.
Det känns som att de flesta som kan ge vibrationer har kollats nu, börjar nästan tro att orsaken på något otroligt sätt ändå är balansen i däcken.
Som sagt hade jag ett par orginalfälgar på bilen när vibrationerna började, testa då att byta fram och bakhjul och ansåg då att vibrationerna vara kvar. Dock hann jag bara åka en tur på dem innan jag, enligt gudarna, skulle få ventilbrott och därmed pyspunka. Kanske var vibrationerna som kändes då bara vägen? Bytte i alla fall till de nuvarande s60 hjulen då och kände att vibrationerna var kvar.
Alltså kanske båda uppsättningarna hjul har en obalans och vid skifte av fram och bak var egentligen vibrationerna i ratten istället, vilket inte märktes då, samt att vid byte till de nya träffade jag rätt med att sätta de obalanserade däcken i bak kanske borde köpa triss men först måste jag lösa ventilbrottet på den gamla uppsättningen hjul för att kunna testa hypotesen.