Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503550
NB66 skrev: tor 30 jun 2022, 17:41 V70 flexiful -08 gått varm.
Moton stod på tomgång ett tag. När jag körde iväg funkade inte servostyrning. Kom i gång efter att jag stängt av bilen. Körde 1 km morton gick varm stannade bilen. Startade bilen när motorn var kall. Körde 200 m. Sedan dog den. Verkstaden säger att bulten till remskivan var lös och nu är alla ventiler kass. Motorn skrot. Kan detta stämma?
Mvh
NB
Låter troligt... Skulle gissa på en 10 000 - 16 000kr lagning om du gör det själv dvs.
Bildelsbasen har bra grejer som kan hjälpa dig.
Va det längesen du bytte kamrem?
Garanti? Kan va värt att kolla upp. Bultarna brukar inte bara lossna
#1503559
christer80 skrev:
Erik Å skrev: tor 30 jun 2022, 12:14 Är ytterknuten sliten och glapp lär den kunna skramla. Men då lär det bli tyst när motor drar..
Men yttre drivknut, det ljudet kommer väll alltid om man vrider fullt och kör? Denna är knäpp tyst när man kör på plan mark med fullt rattutslag...
Funderar på att slänga skivorna då de är minimalt snea redan trots att de knappt är slitna.... 😞 och lägga nya belägg för att säkerställa att det inte är det. Allt annat ser felfritt ut 🤔
Har du provat med fullt rattutslag både åt vänster och höger? Märks direkt om det är någon av dom som är dålig.
Sen det här med oljud är ju inte alldeles lätt. Än svårare är det ju att beskriva ett oljud så att andra förstår. Ett ljudklipp skulle ju kunna underlätta.
Lycka till...
#1503568
nissesvolvo skrev: tor 30 jun 2022, 19:41
christer80 skrev:
Erik Å skrev: tor 30 jun 2022, 12:14 Är ytterknuten sliten och glapp lär den kunna skramla. Men då lär det bli tyst när motor drar..
Men yttre drivknut, det ljudet kommer väll alltid om man vrider fullt och kör? Denna är knäpp tyst när man kör på plan mark med fullt rattutslag...
Funderar på att slänga skivorna då de är minimalt snea redan trots att de knappt är slitna.... 😞 och lägga nya belägg för att säkerställa att det inte är det. Allt annat ser felfritt ut 🤔
Har du provat med fullt rattutslag både åt vänster och höger? Märks direkt om det är någon av dom som är dålig.
Sen det här med oljud är ju inte alldeles lätt. Än svårare är det ju att beskriva ett oljud så att andra förstår. Ett ljudklipp skulle ju kunna underlätta.
Lycka till...
Va utr precis på en tur.
Knakar inte när man för 8or, hörs i rondellen i 30+ och på ojämn kullersten.
Dock slutar det när jag gasar. Så yttre drivknut är nog rätt trots allt. Om nu inte hela jävla axeln är kass..
Klippet är mp4 o kan ej laddas upp, därför Dropbox länk.
https://www.dropbox.com/s/o5ou2tts9wdzo ... 2.m4a?dl=0
#1503592
Lyft hjulet och rotera det för hand fram och tillbaka samtidigt som du håller andra handen på drivaxeln så känner du om det glappar eller knastrar i knuten när du växlar riktning.
En fräsch knut har knappt märkbart glapp.
Nu vet jag inte om -98 har den äldre knuten med mutter i centrum eller den nyare med skruv i centrum. Iallafall, det är inte helt ovanligt att skruven sitter löst, kan vara värt att kolla.
Ytterknut av den nyare modellen är busenkel att byta på plats om man vet tricket :-)
#1503606
Erik Å skrev: fre 01 jul 2022, 01:23 Lyft hjulet och rotera det för hand fram och tillbaka samtidigt som du håller andra handen på drivaxeln så känner du om det glappar eller knastrar i knuten när du växlar riktning.
En fräsch knut har knappt märkbart glapp.
Nu vet jag inte om -98 har den äldre knuten med mutter i centrum eller den nyare med skruv i centrum. Iallafall, det är inte helt ovanligt att skruven sitter löst, kan vara värt att kolla.
Ytterknut av den nyare modellen är busenkel att byta på plats om man vet tricket :-)
För min del så är det den gamla med bult, och min tanke är att byta ut länkarnsbussningarna samtidigt, så det löser sig nog.
Tack för hjälpen Erik Å! :-D
(hade gärna tatt lärdom av tricket då jag har en nyare v70 också ;-) )

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]