Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1503300
Hej
AC systemet kyler inte längre och Bilia menade att detta berodde på kompressorn.
Fick ett prisförslag på 10' för byte av bilia dock gör mekonomen det för 3' om man tillhandahåller delarna.
När jag pratade med Mekonomen så sa de att det är väldigt viktgit att den passar och pratade om att man skulle läsa av serienummer osv på befintlig.
Vad ska man egentligen titta på för att vara säker på att kompressorn från autodoc passar?
Torkare är väl samma sak?
#1503501
När jag beställde kompressor så kollade jag OEM-numret på gamla kompressorn och jämförde med de OEM-nummer som var listade på autodoc. På min såg man skylten på gamla kompressorn underifrån när man lättat på plastskyddet under motorn så det var lätt att hitta rätt.

Torkfiltret som ska bytas när systemet varit öppet sitter inbyggt i ena gaveln på kondensorn, så en ny kondensor behövs också.
#1503509
Nu vet jag inte vad för kylmedia såm används i dessa system. Kolla gärna här https://envirosafe.se/sv/ Jag har använt deras produkter i flera år (typ 10 år) på flera olika bilar, bl.a min 745-a och döttrarnas bilar. Även efterfyllt på några bilar som AC-n slutar fungera på, men gasen inte varit helt slut. På 745-an fick jag byta kondensorn (läckage) och körde då utan gas i systemet ett tag innan jag fixade det. Fyllde då med detta först innan jag fyllde kylgasen och även en burk med kylmedia och kompressorolja. https://envirosafe.se/sv/sortiment/torkmedel . Det har funkat bra sedan med efterfyllning ungefär vartannat år. Min 745-a var redan ombyggd från R12 till R134a (kompressorbyte) när jag fick den och så här skriver dom på hemsidan
OBS. DENNA GAS ÄR LIKVÄRDIG MED DEN NYA 1234YF-GASEN SOM ANVÄNDS AV DE FLESTA BILTILLVERKARE NUMERA.
Om det nu är sådan gas i systemet.
#1503551
Böt min kondensor för några månader sedan, stämmer att torkfiltret sitter på gaveln.
Det går att få tag i den riktiga r134a gasen på nätet, om man letar lite.
#1503601
VolvoJull3 skrev:Det går att få tag i den riktiga r134a gasen på nätet, om man letar lite.
Finns väl ingen anledning att köpa den gamla (förmodligen dyrare) miljöfarliga gasen när det finns miljövänligare alternativ. Du kan köpa R12 också om du vill..... Själv använder jag numera Biltemas Campinggas när jag "toppfyller" mycket billigare men kräver en (egen tillverkad) adapter.
#1503649
För mig personligen känns det säkrast att köra med den gas som står på etiketten i motorrummet. Men har provat fylla på kit i andra bilar med butan/isopropan blandningar och det har funkat bra med. Men svårt att fylla rätt mängd då man inte kan gå på den vikt som står på etiketten på bilen.
#1503669
VolvoJull3 skrev:För mig personligen känns det säkrast att köra med den gas som står på etiketten i motorrummet. Men har provat fylla på kit i andra bilar med butan/isopropan blandningar och det har funkat bra med. Men svårt att fylla rätt mängd då man inte kan gå på den vikt som står på etiketten på bilen.
Rätt tänkt.... Det står på deras hemsida hur mycket i vikt det motsvarar. Och fylla för mycket orsakar bara problem. Lättast är att fylla från tom, men om det inte är helt tomt så fyller jag tills kompressorn startar, och max 300g till. Propan/butan (som enviros gas är en variant) av är lätt att överfyllda då det bara behövs drygt hälften gas mot r134a.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]