Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1499240
Jag tror Volvo gör allt som står i deras makt att beställda bilar skall få den utrustning man beställt som normalt ingår (som BLIS). Det går nog inte garantera man får t.ex. BLIS bara för det går beställa bil med det. Finns det komponenter när det drar ihop sig bygga bilen borde man ju få grejen såsom BLIS. Din säljare skall kontakta dig om du blir av ned nåt du hade med i beställningen. Enligt min mening borde väl säljaren vid nån tidpunkt under processen kunna ge besked om t.ex. BLIS ingår i just din bil även om det inte ingick vid beställningen.
I början när datachipbristen börja löste Volvo det hela genom att prioritera 90-serien. Därmed slapp jag att ”bli av med” något. BLIS, Driver Awareness med Cross Traffic alert osv fanns på min V90. Inget fattades på bilen, som utlovats, vid leverans av V90 MY22 i mitt fall.
Info från Volvo Cars:
https://www.volvocars.com/se/v/cars/sem ... r-shortage
Användarvisningsbild
av Yfront
#1499308
Hade sett fram emot det skulle slå över till 5 veckor kvar men hoppade istället iväg till V26 så det står forfarande 6 veckor kvar. Bara att gilla läget och hoppas bilen är komplett när den väl kommer. Någon som vet om det är komponenter till Driver Awarness som är anledningen till dom senaste produktionsstörningarna i Torslandafabriken eller något annat?
av Lockis
#1501096
Yfront skrev:Nu så, ”min” bil är byggd :-D . Beställd 15/12-21 och har preliminärt bokat att hämta den med min säljare 1/7.
Grattis!

Jag är faktiskt inne på att avbeställa min V60 till förmån till en Polestar 2...
Beställd månadskiftet jan/feb beräknad leverans v.44 helt galet.
Användarvisningsbild
av Yfront
#1501098
Tack! :-D

Nej, inte roligt med så långa leveranstider som vissa råkar ut för. Det blir nog en Polestar för mig nästa gång om ca tre år skulle jag tro. Han som ansvarar för bilarna på jobbet anser det för tidigt med elbil så vi har ingen ännu. Jag hade i stort sett klart för mig vad jag skulle beställa tidigare i höstas men avvaktade medvetet med att beställa då jag inte ville ha en bil utan Driver Awarness. Sen när det gick att beställa 2023 hade ju paketeringen gjorts om en hel del så det tog ett tag att reda ut allt för jag ville ha en bil så likt som gamla R-Design som möjligt. Hade ställt in mig på leverans efter sommaren men jag hade tur och får den tidigare, om inte något annat skiter sig förstås.
av perhall
#1501111
Beställd månadskiftet jan/feb beräknad leverans v.44 låter helt galet - men kolla nu, 14-15 månader på många Volvo-modeller, vissa Mercor mer och Audi Q4 e-tron 20 månader (det senare i Tyskland, borde vara liknande i Sverige...)
av Utsi
#1503594
Jag får vänta ända till v.41 enligt den preliminära beräkningen innan man får prova sin Xc60 recharge. Har varit en låååång väntan från att man beställde bilen o början av Januari.
Användarvisningsbild
av Yfront
#1504366
Yfront skrev: ons 15 dec 2021, 18:56 Köpekontrakt underskrivet idag på en förmånsbil ;-)

B4 AWD Diesel Ultimate Dark
Silver Dawn 735
Tonade bakrutor
Charcoal-nappaläder/leatherette/textil i Charcoal-interiör. (Sportstolar, sportratt och mörkt innertak)
Klimatpaket
Stänkskydd fram och bak.
Infällbart drag.
Interiörpaket kupé och lastrum (gummimattor kupé och plastmatta till lastrummet)

Bli en lååång väntan men det positiva är ju att Driver Awareness är tillbaka till modellår 2023. Har det på min nuvarande V90 och skulle personligen inte vilja vara utan det.
Velar lite fram och tillbaka angående dom integrerade bälteskuddarna. Våra barn blir 7 och 9 till sommaren så det borde passa dem men hörde av säljaren på Volvo att komforten för vuxna blir något sämre med bälteskuddarna och så försvinner ju värmen i sitsarna bak. Jag har gott om tid på mig innan det är försent att göra förändringar så ska nog försöka hitta en begagnad/ demobil som har kuddarna så vi får testa.
Jaha, då har man haft nya bilen en vecka och jag är på det stora hela nöjd. Det är fantastisk att köra och hela familjen trivs. Synd bara att google bilarna tappat så mycket praktiska funktioner gentemot sensus. Det blir väl bättre allt efter men allt borde vara med från början kan man tycka.
Bilagor
20F4912E-81A2-4976-83CF-635B7342CFC8.jpeg
20F4912E-81A2-4976-83CF-635B7342CFC8.jpeg (77.85 KiB) Visad 559 gånger
  • 1
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 225
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]