Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av deeler
#1502974
Hej,
Kör v90cc my19 och båda fjärrnycklarna krånglar, har bytt batterierna.

Går att låsa/låsaupp dörrar från håll men bilen känner endast av nycklarna om jag placerar i förvaringsutrymmet där nyckelikonen är eller om jag håller upp nyckeln snett upp till vänster ovan ratten.

Tips på lösning? :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1502990
Hej,
Det finns väl 4 antenner för det nyckelfria startsystemet och för nyckelfritt låssystem i V90 (länken nedan gäller V90 Recharge MY22 early som jag har men borde vara samma i din V90 CC MY19) så det är tänkbart att det är nåt knas med en eller flera antenner i din bil:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -lassystem

Finns säkert nåt mätinstrument som Volvoverkstad har som de kan se om en antenn fungerar som den ska.
De kan säkert prova med en annan nyckel än dina för att utesluta fel på själva nycklarna du har.

Lycka till!
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
#1502994
Är det kvalitetsbattery, typ Varta?
Eller Biltema/Jula/whatever?

Om det senare, sätt i Varta eller något annat välkänt kvalitetsmärke.

ANnars är det väl antenner som stökar
av Xanthopteryx
#1503025
Nycklarna är löjligt känsliga för detta. Oklart varför men....tja...tiondels volt hit och dit. Och spänningen sjunker ju olika mycket beroende på belastning.
av Xanthopteryx
#1503212
Hmm, värt ett försök åtminstone.
Har ni något annat i bilen som kan störa?
Mobiltelefon, FM-sändare, laddklump för telefon eller platta eller kamera eller så, och så vidare?
av Xanthopteryx
#1503220
Råkat parkera vid någon lokalvariant av bermudatriangeln? =)
Kolla typ https://www.volvopartswebstore.com/ eller motsvarande på nätet efter takantennen. brukar finnas lite sprängskisser. Se hur illa den är placerad... Är den lätt, som bagageutrymmet, så kan man ju börja med att plocka fram den och se om den lossnat ur något fäste eller så.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]