Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499630
Ska göra ett lock med en ventil för att trycka bromsvätska från rätt håll. Hade köpt en sug men den rackarn suger luft. Har en undring. Hur högt tryck vågar jag ge i bromsvätskebehållaren?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499652
Ok. Då ska jag informera "andremekanikern" om det. Jag får väl sköta den kladdiga änden.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1499666
Något hg räcker. tror nog behållaren tål mer men jag hade nog max 0,3 bar. Obs, manometern är för bränsletrycket
IMG_20201008_135302.jpg
IMG_20201008_135302.jpg (1.66 MiB) Visad 2214 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1499680
GLIZ skrev:Jag får väl sköta den kladdiga änden
Finns ingen "kladdig" ände. Normalt när jag luftar (alltid ensam) så är bilen upphissad och hjulen av. Suger ur så mycket bromsvärska det går (behållare får inte ha varit tom). Fyller med ny bromsvätska och öppnar alla nipplar. Sedan står jag och fyller på efter hand tills ½-liters flaskan börjar bli tom. Stänger alla nipplar, justera nivån efter hur slitna klossarna är och tömmer alla gratängformar som frugan tror jag slängt 😱😃. Så har du ny bromsvätska i hela systemet.
Locket på bilden gjorde jag när jag luftade kopplingen när den strulade.
av Erik Å
#1499703
Håll nivån nära max, intaget till kopplingen brukar sitta högt upp inne i behållaren för att inte ett läckage i kopplingen ska kunna tömma hela bromssystemet..
Så nivån behöver inte sjunka särskilt mycket innan kopplingen börjar suga luft. Det tog mig en bra stund att inse detta :-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499713
Erik Å skrev:Håll nivån nära max, intaget till kopplingen brukar sitta högt upp inne i behållaren för att inte ett läckage i kopplingen ska kunna tömma hela bromssystemet..
Så nivån behöver inte sjunka särskilt mycket innan kopplingen börjar suga luft. Det tog mig en bra stund att inse detta :-)
Ahaa. Ok.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503101
GLIZ skrev:
Erik Å skrev:Håll nivån nära max, intaget till kopplingen brukar sitta högt upp inne i behållaren för att inte ett läckage i kopplingen ska kunna tömma hela bromssystemet..
Så nivån behöver inte sjunka särskilt mycket innan kopplingen börjar suga luft. Det tog mig en bra stund att inse detta :-)
Ahaa. Ok.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Så blev min
20220625_035931.jpg
20220625_035931.jpg (68.94 KiB) Visad 1494 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1503116
lennarte skrev:
GLIZ skrev:Jag får väl sköta den kladdiga änden
Finns ingen "kladdig" ände. Normalt när jag luftar (alltid ensam) så är bilen upphissad och hjulen av. Suger ur så mycket bromsvärska det går (behållare får inte ha varit tom). Fyller med ny bromsvätska och öppnar alla nipplar. Sedan står jag och fyller på efter hand tills ½-liters flaskan börjar bli tom. Stänger alla nipplar, justera nivån efter hur slitna klossarna är och tömmer alla gratängformar som frugan tror jag slängt BildBild. Så har du ny bromsvätska i hela systemet.
Locket på bilden gjorde jag när jag luftade kopplingen när den strulade.
Då har du aldrig grejat med bil.
He he.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]