NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1502967
Släpper man gaspedalen så är de ofta den kryper sakta nedåt men stannar på 2,5 eller liknande. Så vid jämn landsvägskörning 6,5 o liknande. Så ja ,jag tolkar det som att den regenererar betydligt oftare än den andra v50n. Som strax passerar 30K mil, m original turbon :-)
Ang magnetventilen, är de den röda på motorns nedre främre högra sida, fyrkantig sak?
#1502976
Ja, det är den röda på motorblockets baksida bakom höger drivaxel.

Har du provat att starta tvångsregenerering med dator/instrument för att bränna ur partikelfiltret?


Jag gissar att du har två problem.

1 något triggar regenerering.
2. Något som blockerar fullt laddtryck.
#1503006
Ang bränna ur DPF, det är väl det som verkstäderna kallar för "Rengöring DPF m Diagnos" ?
Kollade igenom dokumentationen och den har nyligen 18 mars -22 vart hos meca Hammarby verkstad i Eskilstuna just för "rengjort" DPF m diagnos + fyllt additiv för 1950:- och året innan dvs den 8 mars 2021 byttes EGR för tot knappa 4 ooo:- på Andersens Bilservice AB Eskilstuna

Men " tryckgivaren på sidan av plaströret överst till vänster",,, den skall jag kolla över . Är de bara och blåsa på en dos m Breakcleaner o tryckluft?
Bilagor
Ny EGR  8 mars-21.jpg
Ny EGR 8 mars-21.jpg (823.04 KiB) Visad 691 gånger
dpf rengör + additiv 18 mars-22.jpg
dpf rengör + additiv 18 mars-22.jpg (691.33 KiB) Visad 691 gånger
#1503034
vågar inte säga hur man rengör tryckgivaren på fjäderbenstornet men jag skulle aldrig blåsa i den. Det bör nog sitta ett membran där i som kan gå sönder. Kanske inte heller tål avfettningsmedel om man har otur. Har sett att de flesta bilar har tejpade kontakter på kabelhärvan till den också så det kanske är en svag punkt.
vet inte hur man funktionstesta den men en ny är inte så dyr.
https://www.autodoc.se/nty/14673266
Det kanske inte är så illa att den regenererar hela tiden. Kanske din körstil inte passar det nya bränslet? Har själv fått nära en dl. högre förbrukning per mil pga all skit de blandar in.Skulle vara intressant att se om doseringspumpen med DPF cleaner fungerar som den skall för dig.
Har du kollat så den inte börjat späda oljan med diesel. kan vara riktigt illa med motorras som följd.
#1503045
Oj
"rengör tryckgivaren på fjäderbenstorne" den går ju inte att rengöra naturligtvis,,, jag menade den som du hänvisade till på insuget. Den som sitter här? se bild https://www.autodoc.se/meat-doria/15840552 .
Oljestickorna skiljer lite i utförande faktiskt på -08 och -10 , oljan såg "tunnare" ut men det var nog en synvilla, verkar ligga på stabil nivå. Har nu kört ca 100 mil så körstilen kan vi utesluta :x Bränslekvaliten också då de e från samma pump och samma mack. Kollade upp Additiv, nivån o pump i VIDA och de ska vara nyfyllt enl verkstaden samt VIDA säger 15 av 15 så så långt verkar de stämma. Nej den genererar inte hela tiden. Bitvis när man släpper gasen går den ned till 0,0 och kan ligga på 2,8 eller 3,7 motsv vid jämn plan gång i 100 cirkus på farthållaren. Men de kanske, som du säger, vore ide o köra Vida grafisk och logga turbotryck / varv och mottryck i DPF .
#1503066
Just den delen på motorn dvs främre, övre är kanske lite extra utsatt för vibbrationer och yttre påverkan. Jag fick också göra "fältmässig" reparation i den regionen då en kabel till kopplingsstycket till tempgivaren för DPF sitter däruppe. Fimpade plastkopplingen och körde lödpenna o krympslang
#1503259
kvillebäck skrev: fre 24 jun 2022, 08:59 vågar inte säga hur man rengör tryckgivaren på fjäderbenstornet men jag skulle aldrig blåsa i den. Det bör nog sitta ett membran där i som kan gå sönder. Kanske inte heller tål avfettningsmedel om man har otur. Har sett att de flesta bilar har tejpade kontakter på kabelhärvan till den också så det kanske är en svag punkt.
vet inte hur man funktionstesta den men en ny är inte så dyr.
https://www.autodoc.se/nty/14673266
Det kanske inte är så illa att den regenererar hela tiden. Kanske din körstil inte passar det nya bränslet? Har själv fått nära en dl. högre förbrukning per mil pga all skit de blandar in.Skulle vara intressant att se om doseringspumpen med DPF cleaner fungerar som den skall för dig.
Har du kollat så den inte börjat späda oljan med diesel. kan vara riktigt illa med motorras som följd.
Ja om det här är laddtryckssensor så finns de i alla fall inga okulära fel /oxid kabelbrott sot etc, Får gå vidare ner mot magnetventilen
Bilagor
IMG_20220626_193017.jpg
IMG_20220626_193017.jpg (1.47 MiB) Visad 596 gånger
IMG_20220626_193005.jpg
IMG_20220626_193005.jpg (1.4 MiB) Visad 596 gånger
IMG_20220626_192942.jpg
IMG_20220626_192942.jpg (812.66 KiB) Visad 596 gånger
#1503268
ser utmärkt ut.
Nu börjar det bli svårare. Vi hade en bild här på forumet på ett insugsrör som hade ett brännhål. Sot hade på något sätt bränt hål från insidan och ut. Långsökt men med en spegel kanske det går att undersöka.
Har du undersökt så inte VNT kärvar? Drag i armen turbon.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]