Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlars
#1502809
Va ute och åkte idag och bilen dog i motorn i typ 3 sekunder för att sen komma tillbaka till normalt, ideer någon om var man kan tänkas börja leta ermottages med tacksamhet, eller finns det nån sensor som kan bete sig på detta sättet? detta inträffade 2 ggr på 4 mil, och det är en V70 T 98.
av tlars
#1502829
Inga fellampor har dock inte kollat koder, funderar på om det kan vara bränslerelät som inte funkar korrekt.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1502832
Själv ingen erfarenhet av motsvarande problem på Volvo, men på ett annat bilmärke jag haft kunde bilen stängas av och
sen vred man på startmotorn & vips var den igång igen.
Bytte reläet var lugnt något år sedan återkom det, tror då att felet egentligen var bränslepumpen för min del som nötte ut reläet i förtid.

Nu vet inte jag vilket som är mest ekonomiskt , men utan felkoder samt att alla cylindrar påverkas, så skulle jag börja med:

1. Säkring bränslepump, förvisso är 3sekunder väl kort för att en spricka skulle kunna återgå efter den kallnat, men ett enkel kontroll och byte.

2. Bränslepumpsreläet

3. Tändspolen

4. Du har fördelare på din -98, tändkablar & fördelare, är de original sedan fabrik?
Om hela motorn dör så är det inte någon tändkabel mellan tändstift & fördelare som felar , utan snarare den mellan tändspole & fördelare.

5. Fördelare/rotor

6. Bränslepumpen ( la denna sist då den troligen är dyrast och svårast att byta)

** Uppdatering:
7. Klassiska problem med tändningslås, som också kan glappa**
av tlars
#1502869
Ska kolla felkoder nån dag i midsommar, har en läsare så det är inga problem, har också ett begagnat bränsle relä ligger så jag ska stoppa i det och köra ett tag för o se om problemet är kvar, tändspolen och så även alla tändkablarna är bytta och hyffsat nya, kanske 1400 mil och dom är volvo original, fördelarlock/rotor ska jag ta en till på, har gått kanske 1600mil och är ej original, bränslepumpen är en bosch 040 som har suttit där rätt länge, tändningslåset har jag dock aldrig rört, har bara bytt startspärr ringen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1502870
Några saker som kan få bilen att dö under färd: LMM, kamaxelgivare, vevaxelgivare, tempgivare, båda lambdasonderna, tändspole, fördelare, rotor, tändkablar, tändstift, bränslerelä, bränslepump, bränsleledningar, bränslefilter, spridare...... Ska jag fortsätta? ;-)

Läs ut felkoder!
Användarvisningsbild
av Svanis
#1503013
Nu kommer inte jag ihåg hur min ELM327 betedde sig mot min 97:a, jag har haft Vol-fcr nu i 5år
Vad har du för felkodsläsare, har du lyckats få ut koder tidigare?
97-98 är ju lite special ingen “riktig” OBD

Om bränsletillförsel saknas så läggs nog inga koder.

Om traditionell tändspole blir fel på så läggs troligen heller inga koder, en 98 är “old school” på gott och ont,
mest gott hållbarhetsmässigt tänker jag.
av tlars
#1503028
Det är Vol-fcr som jag har och den fungerar och visar felkoder, har haft 3 st på 11 år om jag kommer ihåg rätt, senast va det lmmén som fick bytas och den felkoden visades korrekt.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1503036
tlars skrev: fre 24 jun 2022, 07:51 Det är Vol-fcr som jag har och den fungerar och visar felkoder, har haft 3 st på 11 år om jag kommer ihåg rätt, senast va det lmmén som fick bytas och den felkoden visades korrekt.

Aha bättre än Vol-fcr går nog inte att få tag på för dig, så då är det avcheckat.
Kul att höra fler som behåller bil länge (haft mina i 15år / 6år)

Även nästan nya komponenter kan fela, men det är långsökt jag hade nog uteslutit dessa till en början
Så ta du och byt pumpreläet
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]