Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1502190
Hej!

940 Gl-91

I eftermiddags ville den inte starta. Till en början klickade det när jag vred om nyckeln, men nu är den helt tyst. Batterimätaren visar 12 v när nyckeln vrids om, lamporna lyser ej när jag vrider nyckeln till startläget. Inga felkoder.
Grejen är att bilen betett sig såhär en tid:

Man startar för att upptäcka att blinkers ej funkar och det går inte att justera fläkten. Stänger av, startar igen och bilen går normalt.

Idag så krånglade bilen på vägen hem och betedde sig som jag beskrev. Jag svänger in på parkeringen hemma, stänger av, försöker starta-död. Var ska jag börja felsöka?

Mvh Stefan
av StefanNkpg
#1502448
Nu har jag mätt på startmotorn, satte pluskabeln från multimetern på stiftet och minuskabeln i chassit. Sambon vred om nyckeln och det hände ingenting. Om jag vrider nyckeln till läge 1 så lyser panelen, blinkers funkar. Men, den vill inte starta.
Snälla hjälp, hur går jag vidare och felsöker, är inte så sugen på att byta massa grejer i onödan.

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502463
Vad visar multimeter om du mäter mellan + och minus på batteriet? Är kablar och kabelskor lösa, ärgade? Om du tar ett spett eller en järn stång (måste vara lite tyngd) och knackar på startmotorn (OBS, inte på solenoiden) samtidigt som du försöker starta. Går den då igång är det fel i startmotorn. Du skrev att du mätte på startmotorn, på en del modeller är där 2 stift. Du måste mäta på det yttre stiftet, inte det som sitter mot blocket. Är det tändlåset det är fel på kan du starta med hjälp av en kabel mellan + på batteriet och ett kontaktstift som kallas "servicekontakt" och finns (ofta gömt) ungefär på mitten av den kabel stam som finns utmed vänster innerskärm. På min 740 är det 2 st vit/röda kablar som sitter i en flatstift kontakt
av StefanNkpg
#1502467
Multimetern visar 12.5 v på batteriet. Min startmotor har ett stift, dit en tunn kabel går. Strax ovanför sitter en grövre, som sitter fast med en bult. Kontaktstift..får gå ut och kolla.
av StefanNkpg
#1502470
Var ute och prövade, hittade ett stift vid kabelhärvan men jag är osäker på om det var rätt. Satte pluskabeln från batteriet till den, hände ingenting. Gjorde jag fel? Tänkte om jag skulle kört minuskabeln på batteriet och sedan till motorblocket?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502481
StefanNkpg skrev:. Satte pluskabeln från batteriet till den, hände ingenting
Batteriet och kablarna där ska du inte ta loss (bara se till att dom sitter fast). Ta en kabelstump med en flatstift hane i var ände och en startkabel, gärna då också en startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket så "duttar" du med flatstiftet på på startkabeln medan andra änden sitter i "service uttaget. Händer inget så kolla då om där är spänning på stiftet på startmotorn. Är där det, är nog felet i startmotorn
av StefanNkpg
#1502496
Körde med minuskabel från batteri till motorn, noll resultat.Prövade även att bygla mellan grova kabeln och den mindre på startmotorn när sambon vred om nyckeln, även det utan resultat. Har även tagit loss stiftet och mätt inuti det, visade noll. Testade även att springa igång den men jag är osäker på om vi fick upp tillräcklig fart för startade det gjorde den inte. Går det att kolla om plattan bakom tändningslåset är kass, eller om det är relä eller någon givare?
av StefanNkpg
#1502543
lennarte skrev:
StefanNkpg skrev:. Satte pluskabeln från batteriet till den, hände ingenting
Batteriet och kablarna där ska du inte ta loss (bara se till att dom sitter fast). Ta en kabelstump med en flatstift hane i var ände och en startkabel, gärna då också en startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket så "duttar" du med flatstiftet på på startkabeln medan andra änden sitter i "service uttaget. Händer inget så kolla då om där är spänning på stiftet på startmotorn. Är där det, är nog felet i startmotorn
Jag var ute nyss och mätte mellan stora plussen på startmotorn och minus i motorblocket. Mätaren visade 12.52 v. Kan detta betyda detta att startmotorn i sig är kass, att den helt enkelt inte drar runt svänghjulet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502550
StefanNkpg skrev:Jag var ute nyss och mätte mellan stora plussen på startmotorn och minus i motorblocket. Mätaren visade 12.52 v. Kan detta betyda detta att startmotorn i sig är kass, att den helt enkelt inte drar runt svänghjulet?
Det lutar nog åt det.....
En sista sak du kan göra. Ta bort den klena kabeln på solenoiden på startmotorn. Stick ner en ganska kraftig skruvmejsel så du får kontakt mellan stiftet och dem stora muttern där kabeln från batteriet sitter. Det kan blixtra till, men då ska det klicka i solenoiden även om inte startmotorn går igång. Händer fortfarande ingenting så sätt skruvmejseln mellan den övre och nedre muttern på solenoiden. Då "kör du" startmotorn direkt utan solenoid och den ska snurra, men går inte i ingrepp med svänghjulet. Det är solenoidens jobb. Händer fortfarande ingenting är det startmotorn som felar. Du har förstås kollat ordentligt att det inte är dålig kontakt mellan kabelskor och batteri. Är det dålig kontakt där fungerar inte den nya startmotorn heller. Multimetern kan visa 12,5V även om det är dålig kontakt vid kabelskorna, men går då ner till 0 (eller nästan 0) V när du försöker starta. Det är ett betydligt vanligare fel än att startmotorn skulle vara trasig.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]