Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#1502391
V70 2.4d 2010 175hk. 34400 mil. Multiremmen gick av när jag skulle backa ur. Ska beställa komplett kitt med spännare mm. Kände på generatorn och löphjulet under. De rullade lätt. Tittade ned lute längre ned och då ser jag en rem till en kilrem. Vad är det för rem. Har jag dubbla remmar? För ac funkar inte och bilen laddar inte men den är ju körbar. Skulle vilja byta den inre remnen också.
av Ceska
#1502425
Ja, det är rem som driver AC kompressor. Byt även frikopplingshjulet på generatorn dock köp bara märkes grejer där.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
#1502430
dieselmagnus skrev: tor 16 jun 2022, 23:05 Hittar ju bara en rem. Hittar inte den inre AC-remmen
Eller ska jag köpa ett kit för generatorremmen med löphjul, spännare samt en rem för AC?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1502766
AC drivs enbart av den korta remmen. Men den långa ser till att generatorn laddar och utan den och med ett kanske risigt batteri så kan du i princip få vilka konstiga symptom som helst.
av Yaniz
#1502769
dieselmagnus skrev:En undran. Måste båda remmarna fungera för att Ac ska fungera?
Ja, så är det. Om jag uttrycker mig mycket förenklat så drivs ac-remmen av multiremmen via en dubbel remskiva (multiremmen driver den dubbla remskivan som i sin tur driver ac-remmen som löper på den dubbla remskivan, alltså två remmar på den dubbla remskivan).
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1502902
Nä, den dubbla remskivan sitter ju på vevaxeln, så den långa remmen behöver inte alls vara hel för att AC ska funka.
av Yaniz
#1502909
Variosboy skrev:Nä, den dubbla remskivan sitter ju på vevaxeln, så den långa remmen behöver inte alls vara hel för att AC ska funka.
Inte på min B5254T6 (V70 2.5T). På denna måste multiremmen vara hel för att ac skall fungera. Den dubbla remskivan drivs av multiremmen som i sin tur driver ac-kompressorn.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1502932
Låter mycket konstigt!
Den dubbla remskivan sitter som sagt på vevaxel och är det som driver precis allt. Allt annat är bara löphjul, hjälpaggregat och spännare.

Är det så att AC inte funkar utan den långa remmen är det mer sannolikt så som jag skrev tidigare i tråden. Alternativt att styrningen inte tillåter tillslag av AC om laddningen inte funkar.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]