Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
Jag har funderingar på försöka sälja min bil privat men osäker hur jag ska sätta priset då det är en ganska dyr bil.
Hur mycket under bilhandlarnas pris bör man ligga för att ha en rättvist och attraktivt pris? I kronor eller procent?
Också lite svårt att avgöra hur eftertraktad en bensinbil är idag?
Bilen är en XC60 T5 AWD Inscription -18 med 2500 mil på mätaren
Ett "medelpris" hos bilhandlare (Blocket.se) är ca. 415000 kr för denna bil, dock har de flesta rullat mer än dessa mil. Jag vet att det kan bli svårt när priset är högt men kanske ändå värt ett försök.
av Lövet
Det luriga med privatsälj i den prisklassen är att väldigt få bilar i 400tkr klassen säljs utan finansiering. Och den delen är svår att få till bra vid privataffär. Därför behöver bilen bli rejält mycket billigare för att någon ska orka med krånglet att ordna finansiering själv. Om bilarna på firma kostar 415 så måste du kanske ligga på ~350tkr för att det ska locka intresse.
av perhall
350 vs 415 är nog en överdrift, även om jag håller med om problemet med finansiering, samt för den delen garantier m m. å andra sidan finns det ju numera massor med företag som gärna köper direkt av privatpersoner. Wayke, Riddermark, Kamux m m. Kan de få 420 för bilen och dessutom sälja finans och annat och göra sig en hacka där kanske de kan tänka sig att betala 370. Då kan ju hela idén med att sälja privat försvinna.
av Lövet
perhall skrev:350 vs 415 är nog en överdrift,
Exaka siffrorna ska vi nog inte hänga upp oss på, det var bara ett sätt att försöka komma på något som skulle motsvara "väsentlig skillnad". I valet mellan att göra privataffär för 380' vs att sälja rent till en firma för samma, är nog ingen som föredrar en privataffär med de risker och strul det riskerar att innebära. Då måste man ner under som privatsäljare. Hur mycket? Vet inte. Jag skulle inte krånglat med egen finansering om det bara handlade om 10k skillnad exempelvis.
Användarvisningsbild
av Perra83
Riddermark har ca 30.000kr i påslag. Ett par arbetskamrater har sålt sina bilar via dom, mellan kl 13-15 idag kommer dom till mig och hämtar mina gamla V60. Får se vad dom lägger ut bilen för.
av volvo i norr
Intressant detta med att kontakta bl a Wayke, Riddermark eller Kamux och lyssna vad de bjuder osv. 365' bör inte vara orimligt. Tack för tipset
av toppo
I höstas sålde jag min 1,5 år gamla XC40 till Volvo Car retail. De bjöd bäst av alla jag pratade med och la sedan ut den för 40k mer än de köpte av mig för vilket jag tyckte var helt ok.
av perhall
Förr var det ju så att märkeshandeln betalade dåligt vid ren försäljning men de flesta har bytt strategi, de får inte tag på bilar om de inte betalar bra så det kan vara Volvo Car Retail, Riddermark eller nån annann...
av Lockis
Någon har redan varit inne på det, men många ÅF köper direkt från privatpersoner idag.
Prova med Riddermark, Volvo Car Retail, eller varför inte din lokala ÅF. Eller varför inte alla 3 för att se vem som bjuder mest. Det är smärtfritt, och du slipper hela biten med att skapa annons osv.

har själv sålt flertalet bilar till företag. 2 gånger har jag haft annons ute som företag sen ringt på. Någon gång har jag varit hos ViKöperDinBil. Smärtfritt alla gångerna.
av perhall
Många föraktar ViKöperDinBil och jag har själv dåliga erfarenheter (men mer adiministrativt) - dock vet jag flera som fått bra betalt där. Eftersom man säljer finns ju inget risktagande så länge man får betalt... bara kolla runt vem som betalar mest!

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]