Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1500575
En hyfsat stor update. bilen hänger mindre nu men fram är den rejält hög så det "tog ut lite varandra". men allt måste väll "sätta" sig ordentligt också. Sista bilden visar en av dämparna fram som läckte en del olja, är det original märket eller har dom bytt någon gång tro? Min bror är han som syns i bild, jag är för blyg.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
#1500661
Vad jag kan minnas använde volvo sach som dämparleverantör. Vissa andra volvo modeller kunde ha bilstein också. Monroe har jag aldrig sett på en äldre orginalvolvo iaf.

... Plus att låsmuttern ser alldeles för fin ut för att ha suttit där i 33 år ;-) Ser snarare ut som max 10.
#1500672
Lucif3r skrev:Vad jag kan minnas använde volvo sach som dämparleverantör. Vissa andra volvo modeller kunde ha bilstein också. Monroe har jag aldrig sett på en äldre orginalvolvo iaf.

... Plus att låsmuttern ser alldeles för fin ut för att ha suttit där i 33 år ;-) Ser snarare ut som max 10.
Ja misstänker att gubben kanske inte hade full koll på vad som varit gjort på den. Köpte den när den enbart gått 11 tusen mil så mycket är original och fungerande. Nu har den gått 14 tusen mil så jag har börjat byta ut delar, inte för att de inte fungerar men mer i förebyggande syfte och det ser finare ut när något inte är helt sönderrostat.

Eftersom de gamla dämparna var HELT slut så gungar bilen mycket mindre och beter sig mycket bättre på vägen, 3 av 4 läckte olja varav en riktigt dröp det olja om). Behöver nog efter dra lite saker då jag hör ett svagt metalliskt "klonkande" högt upp fram, troligtvis fjäderbenet som kanske behöver efter dras lite.
Den är betydligt högre fram nu o men även lite högre bak. Så skillnaden är fortfarande rätt markant(tycker jag). Min bror tror det kommer "sätta" sig men att bilen ska se ut så. Jag ska åka och kolla på hans jänkare som han hävdar ser likadana ut. Stör jag mig för mycket så kanske en liten sänknings sats kan vara på sin plats(om det finns med bara några cm sänkning).
Men bättre bak är det helt klart, även om det kanske är något svårt att se på bilderna nedan.
Bild
Bild
#1500903
IMG_20220531_183321.jpg
IMG_20220531_183321.jpg (1.87 MiB) Visad 420 gånger
En bild på min (lätt krockade) 745-a med original (GLT 16V) fjädrar och stötdämpare fram (drygt 50000 mil) och bak Biltemas husvagnsfjädrar (c:a 20000 mil) och Biltemas gasstötdämpare bak (c:a 2000 mil). För tillfället olastad, brukar ha verktyg och annat (uppåt 200 kg) oftast. Jag tror dessa bilar (GLT 16V) var utrustade med gasdämpare som standard. När jag fick bilen av min svåger (c:a 15000 mil sedan) var det första jag gjorde att byta stötdämpare bak, dom var som cykelpumpar (inget motstånd alls). Satte då i Biltemas gasdämpare. Dom funkade jättebra men efter 2 - 3 år började det "ticka" i en av dom. Bara på vintern och när det varit minusgrader så jag körde vidare med dom (c:a 10000 mil). Dom har hela tiden fungerat jättebra men byttes för något år sedan.
#1501012
lennarte skrev:
IMG_20220531_183321.jpg
En bild på min (lätt krockade) 745-a med original (GLT 16V) fjädrar och stötdämpare fram (drygt 50000 mil) och bak Biltemas husvagnsfjädrar (c:a 20000 mil) och Biltemas gasstötdämpare bak (c:a 2000 mil). För tillfället olastad, brukar ha verktyg och annat (uppåt 200 kg) oftast. Jag tror dessa bilar (GLT 16V) var utrustade med gasdämpare som standard. När jag fick bilen av min svåger (c:a 15000 mil sedan) var det första jag gjorde att byta stötdämpare bak, dom var som cykelpumpar (inget motstånd alls). Satte då i Biltemas gasdämpare. Dom funkade jättebra men efter 2 - 3 år började det "ticka" i en av dom. Bara på vintern och när det varit minusgrader så jag körde vidare med dom (c:a 10000 mil). Dom har hela tiden fungerat jättebra men byttes för något år sedan.
Bortsett från krockskadorna så den den rätt fin ut, speciellt med tanke på att den gått 50000 mil. har en liten misstanke om att du inte bor i det berömda "rostbältet"? Jag undviker själv att köra min på vintern just för att jag bor i sthlms området. Ute kan den stå på vintern men inte köra och spraya den med saltvatten under inte.

Jag drog av en av bultarna till fjäderbensfästet så jag har precis bytt ut det. Misstänker att det är ryobis mutterknack som är boven. Tror den slår sönder bultarna. Använde inte den alls nu när jag monterade om den som gått av.
Lite läskigt med biltemas fjäderspännare även om den fungerade jätte bra så är det fortfarande biltema.
#1501026
volvo740sugmotor skrev:Bortsett från krockskadorna så den den rätt fin ut, speciellt med tanke på att den gått 50000 mil. har en liten misstanke om att du inte bor i det berömda "rostbältet"
Joo, jag bor precis där.... Västkusten, nära havet med salta vindar på sommar och höst. Och saltade vägar vinter och vår.........
Dock är just årsmodell -88B speciell, det var första året med helgalvad kaross och dom första lär ha fått rejält med galv. Sedan hade jag och en kompis en "fritidssysselsättning" några helger varje höst, vi oljesprutade bilar för släkt och vänner och min svåger hade denna bil då så den fick olja i sig varje höst fram till omkring 2002 då lokalen jag hyrde såldes. När jag fick bilen 2008 såg jag fortfarande spår efter behandlingarna. Sedan har jag sprutat den några gånger på infarten upphissad på bockar, men det är inte samma sak som att ha bilen på en lyft.... :-( dock fick jag rostlaga den för något år sedan (finns bilder om du söker på det) i golvet båda sidor vid främre balken för domkraft fästena. Det är det enda som är åtgärdat vad gäller rost. Ska försöka oljesprutade den i år igen. När båten kommer i sjön lägger jag ut plast på infarten, rullar ut skrotad pressfilt för pappersmaskiner (jobbade i många år med tillverkning av detta) som "suger upp allt".
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1501028
lennarte skrev:
volvo740sugmotor skrev:Bortsett från krockskadorna så den den rätt fin ut, speciellt med tanke på att den gått 50000 mil. har en liten misstanke om att du inte bor i det berömda "rostbältet"
Joo, jag bor precis där.... Västkusten, nära havet med salta vindar på sommar och höst. Och saltade vägar vinter och vår.........
Dock är just årsmodell -88B speciell, det var första året med helgalvad kaross och dom första lär hs fått rejält med galv. Sedan hade jag och en kompis en "fritidssysselsättning" några helger varje höst, vi oljesprutade bilar för släkt och vänner och min svåger hade denna bil då så den fick olja i sig varje höst fram till omkring 2002 då lokalen jag hyrde såldes. När jag fick bilen 2008 såg jag fortfarande spår efter behandlingarna. Sedan har jag sprutat den några gånger på infarten upphissad på bockar, men det är inte samma sak som att ha bilen på en lyft.... :-( dock fick jag rostlaga den för något år sedan (finns bilder om du söker på det) i golvet båda sidor vid främre balken för domkraft fästena. Det är det enda som är åtgärdat vad gäller rost. Ska försöka oljesprutade den i år igen. När båten kommer i sjön lägger jag ut plast på infarten, rullar ut skrotad pressfilt för pappersmaskiner (jobbade i många år med tillverkning av detta) som "suger upp allt".
Då är den väl omhändertagen. Jag har rost lagat min lite. ett par ställen där dom överlappat plåten hade det gått rakt igenom, annars ser den rätt bra ut. Ungefär på samma ställen som på din, fram nära lyft punkterna.
köpte råpressad linolja, zink spray och rostätare och har testat lite olika kombinationer för att se vilken som tycks fungera bäst. Alla säger ju alltid olika så det är lika bra att testa lite själv för att se vad som funkar och vad som inte fungerar.

Olja är en klassiker, där det läckt olja är det alltid lika fint. tyvärr sköljs det bort efter en tid. Linolja stelnar och blir lite hårdare så jag har testat att lägga rostskydds massa över det på vissa ställen för att se hur det fungerar.
Det jag hittat om linolja är att det ska fungera på rost rakt av och få det att stanna av nästan helt. Så jag har bara som hastigast borstat av det värsta på alla balkar fram och penslat på rejält med linolja. ska bli kul att se hur det står sig.
#1501030
Kallpressad linolja torkar väldigt långsamt och värmer man det lite så så blir det lättare att spruta. Jag använder en väl begagnad "body" spruta
Jag hade (genom jobbet) god tillgång på linoljebaserad hydraulolja (samma som skogsmaskiner använder) som vi använde i våra vävmaskiner (hydrauliskt skyttelutskjut). Den var "kanon" att spruta med. Det viktigaste är att få in det i balkar och hålrum, typ dörrar, tröskellådor, mellanrummet mellan inner och yttarskärmar bak. Även motorhuvens framkant och bakluckan bakkant är viktiga.
#1501177
lennarte skrev: ons 01 jun 2022, 19:54 Kallpressad linolja torkar väldigt långsamt och värmer man det lite så så blir det lättare att spruta. Jag använder en väl begagnad "body" spruta
Jag hade (genom jobbet) god tillgång på linoljebaserad hydraulolja (samma som skogsmaskiner använder) som vi använde i våra vävmaskiner (hydrauliskt skyttelutskjut). Den var "kanon" att spruta med. Det viktigaste är att få in det i balkar och hålrum, typ dörrar, tröskellådor, mellanrummet mellan inner och yttarskärmar bak. Även motorhuvens framkant och bakluckan bakkant är viktiga.
Tog väll 1-2 veckor innan den verkade rätt stel. problemet jag märkte med rå kallpressad linolja är att den kan reagera kraftigt om den sprutas ren. fyllde en spruta från biltema med olja och tryckluft från kompressor. körde in lite i en balk och sedan började det ryka ur balken. så jag stannade i garaget i ca 2 timmar och bara höll koll på om den skulle börja brinna men det gjorde det inte(kanske svårt i balken).
Under på fram delarna som ofta är rostiga så penslade jag istället på den vilket gjorde att den inte reagerade så kraftigt med syret. allt papper och eventuella trasor kastas såklart i eld tunnan.
Eftersom jag nog ska ha saaben i garaget i vinter så blir det en till behandling innan vintern så får vi se hur den klarar sig. den ska stå ute men inte köras.
kanske den linoljebaserade hydraloljan inte reagerade med luften så kraftigt? Har även testat biltemassprut variant av linolja men den är kokad så den är inte lika bra på att tränga in.
Ska köpa lite plåtbitar eller skruvar eller något och utföra en egen test på hur bra olika saker skyddar. behandla och sedan lägga alla i snön på vintern och se hur de ser ut på våren.
#1501192
volvo740sugmotor skrev:kanske den linoljebaserade hydraloljan inte reagerade med luften så kraftigt?
Jag använde inte tryckluft då. Jag hade byggt ett "aggregat" med elmotorer och oljepumpar. En för underredet (c:a 25 - 30 kg tryck) och en för balkar och invändigt med en c:a 70 cm långt munstycke (av 6 mm kevlar slang) med c:a 70 kg tryck. När jag sprutade Volvon hemma så använde jag det gamla (välrenommerade) sättet med begagnad motorolja från nämda bil. Dock är det är nästan synd att kalla det för "spillolja" (max 600 mil, byter en gång om året)
Vitsen med att spruta med olja är att det inte ska torka. Så länge det är (aldrig så lite) flytande så skyddar det mot Rost.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]