NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Det är panikassistansbromsen som slår till för att varna övriga trafikanter att du gör en kraftig inbromsning. Tror inte att den går att stänga av de är något du måste leva med :)
Du kan ju alltid läsa instruktionsboken.
av kompis
Så här står det om det i manualen:
"Systemet aktiveras om ABS har fått arbeta i mer än 0,5 sekunder eller vid kraftig inbromsning, dock endast när inbromsning sker från hastigheter över 50 km/h. När bilens hastighet är lägre än 30km/h lyser åter bromsljuset normalt och varningsblinkers är på tills man accelererar igen, men kan avaktiveras med knappen för varningsblinkers"
Det står inte hur man gör för att stänga av så att den inte börjar blinka överhuvudtaget, men på något sätt måste man väl kunna stänga av skiten?
Användarvisningsbild
av Orfeous
Varför stänga av en bra säkerhetsfunktion?
av Shaapa
Är det verkligen lagligt att i Sverige använda varningsblinkers när bilen rör sig? Tvivlar på det. Att man rekommenderas att slå på den när man står stilla sist i en kö är ju vettigt men en helt annan sak.

Någon som vet vad "vägverkets föreskriver" innebär som nämns i Trafikförordning (1998:1276) som följande text är saxad ur:

"På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver."

Larmanordning tolkar jag som utryckningsfordons blinkljus.

Att varningsblinkers används i Tyskland och säkert andra länder i Europa för att varna för plötsliga stopp är ju en sak. Någon som verkligen är påläst i detta ämne?
Användarvisningsbild
av Funk
Med tanke på nya bilar är typgodkända med den funktionen så skulle inte jag oroa mig...

/Thomas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nödbromsljus EBL:
Volvocars.se skrev:Vid hastigheter över 60 km/h kan EBL-systemet skilja mellan normal inbromsning och panikbromsning. I en paniksituation blinkar alla bromsljus med en frekvens på fem blinkningar per sekund. När hastigheten sjunkit under 10 km/h slutar bromsljusen att blinka och nu tänds varningsblinkersen i stället. Tack vare LED-lampor som tänds snabbare än vanliga glödlampor kan bakomvarande trafik reagera snabbare.
/Kalle
av Shaapa
Funk skrev:Med tanke på nya bilar är typgodkända med den funktionen så skulle inte jag oroa mig...

/Thomas
Nä, där har du ju en poäng. :)
Kanske dags att uppdatera lagen så den stämmer med verkligheten..
Användarvisningsbild
av Orfeous
Hur fungerar den där funktionen säger ni? vaddå om man bromsar kraftigt så tänds varningsblinkers?
av kompis
När man chippar bilen så ändrar man väl i mjukvaran, kan man inte då också ändra sånna här funktioner?

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]