Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1500245
Erik Å skrev:Hmmm jo jag vet att litiumbatterier är eldfängda men det här är värsta brasan jag sett hittills :-/
Vore intressant att veta vem som tillverkar batteripackarna till de här bussarna..


Här är en till, inte lika explosiv dock.


Snabbladdning! :-D


Tusan jag skulle aldrig ha tittat på det här, nu känns det inte lika intressant att skaffa elbil.. :oops:
Kanske väntar tills solid state batterierna slår igenom?
Vad sjutton var det där sista för hemmabygge? Kände inte alls igen bilmodellen. Och satan så risiga laddstationerna ser ut. Alt för långa kablar som drssutom ligger trasslade med varandra. Undrar vilket land det var i.

Ska man vara orolig för bränder får man hålla sig ifrån allt med hög energimängd. Bensin brinner rätt bra det också, och tydligen betydligt oftare än batterier.
#1500246
EbbevonVolvo skrev:Ska få den nya laddboxen installerad i morgon, den som sitter nu packade ihop efter fyra månader. Fick pengarna tillbaka eftersom dom inte kunde få fram en ny likadan. Tog en annan enklare denna gång.
Vad hade du för modell som packade?
#1500255
joel80 skrev:
EbbevonVolvo skrev:Ska få den nya laddboxen installerad i morgon, den som sitter nu packade ihop efter fyra månader. Fick pengarna tillbaka eftersom dom inte kunde få fram en ny likadan. Tog en annan enklare denna gång.
Vad hade du för modell som packade?
Garo Twin. Köpte den billigt från min gamla chef, en som blivit "över" vid en större installation.
Jag var lite överambitiös och ville ha en kabel ute och en inne i garaget. Vi förberedde oss också för att ha två elbilar.
Tanten skulle ha en Kia EV6 där beställningen märklig nog "försvann", och det var INTE återförsäljaren som var skyldig.
Hon fick en bra lösning på problemet av återförsäljaren, diverse olika elbilar som hon korttidsleasade av handlaren. Man skulle kunna säga att hon lånade olika demobilar. :-)
Vi bestämde oss sedan för att bara ha en bil igen. Jobba hemma och lite mindre. Det var då som vi kom fram till att köpa en MB EQB. Betydligt mer bil än Kia och inte dyrare i slutändan. Dessutom ser det ut att bli en snabbare leverans. Samma återförsäljare säljer både Mercedes och Kia, och dom har verkligen ställt upp!
#1500257
joel80 skrev: tis 24 maj 2022, 23:05
Erik Å skrev:Hmmm jo jag vet att litiumbatterier är eldfängda men det här är värsta brasan jag sett hittills :-/
Vore intressant att veta vem som tillverkar batteripackarna till de här bussarna..


Här är en till, inte lika explosiv dock.


Snabbladdning! :-D


Tusan jag skulle aldrig ha tittat på det här, nu känns det inte lika intressant att skaffa elbil.. :oops:
Kanske väntar tills solid state batterierna slår igenom?
Vad sjutton var det där sista för hemmabygge? Kände inte alls igen bilmodellen. Och satan så risiga laddstationerna ser ut. Alt för långa kablar som drssutom ligger trasslade med varandra. Undrar vilket land det var i.

Ska man vara orolig för bränder får man hålla sig ifrån allt med hög energimängd. Bensin brinner rätt bra det också, och tydligen betydligt oftare än batterier.
Det verkar att du själv kör elbil. Jag fattar inte dina frågor:
Vad sjutton var det där sista för hemmabygge? Kände inte alls igen bilmodellen. Och satan så risiga laddstationerna ser ut. Alt för långa kablar som drssutom ligger trasslade med varandra. Undrar vilket land det var i.
#1500304
Erik Å skrev:Den stora skillnaden är att bensin inte spontanantänder.. Det gör defekta batterier emellanåt :-/
Nej men den får hjälp av EGR systemet att börja brinna ;-) https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-u ... rja-brinna
#1500353
Lövet skrev: ons 25 maj 2022, 13:20
Erik Å skrev:Den stora skillnaden är att bensin inte spontanantänder.. Det gör defekta batterier emellanåt :-/
Nej men den får hjälp av EGR systemet att börja brinna ;-) https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-u ... rja-brinna
Inte hemma när den står parkerad i alla fall, det är ju under körning EGR tagit eld.

Har ett par vänner i Tyskland som just fått hela sitt hus utbränt av ett batteripack som spontanantände utan att det stått på laddning. Inte en elbil utan en elcykel.

De aggressiva kemikalierna från batterigasen etsade allt i huset. .t.o.m rostfria kyl och frysen i köket blev sönderfrätta

En el/hybrid bör man väl alltid parkera på behörigt avstånd från huset.
#1500369
VolvoB20 skrev: De aggressiva kemikalierna från batterigasen etsade allt i huset. .t.o.m rostfria kyl och frysen i köket blev sönderfrätta
Inte för att förringa deras olycka, men vanlig PVC som man har nästan överallt bildar saltsyra vid förbränning. T.ex en relativt liten kabelbrand i en bil kan göra att färg och rostskydd fräts bort..

/Thomas
#1500399
Funk skrev: tor 26 maj 2022, 07:40
VolvoB20 skrev: De aggressiva kemikalierna från batterigasen etsade allt i huset. .t.o.m rostfria kyl och frysen i köket blev sönderfrätta
Inte för att förringa deras olycka, men vanlig PVC som man har nästan överallt bildar saltsyra vid förbränning. T.ex en relativt liten kabelbrand i en bil kan göra att färg och rostskydd fräts bort..

/Thomas
Ja så är det. Men moderna batterier är ju en ganska speciell konstruktion. Baksidan av katod och anod åtskiljs ju bara av en tunn plastfilm på några hundradels mm. Det räcker ju att ett dammkorn tagit sig in under produktionen så kan det med tiden skapa ett mikroskopiskt hål i filmen där en svag kryp-ström kan uppstå. Med tiden kan den öka och hålet vidgas lite och värme nog för att smälta filmen uppstår. Det drar igång en explosiv kedjereaktion som drar med sig övriga celler och katastrofen är ett faktum. Detta kan ju hända när batteriet är i vila. Inget syre behövs från omvärden då allt som behövs för branden finns inuti batteriet.

Jag tror fler skulle ha mer respekt för stora batterier om man visste att bara någon hundradels millimeter tjock plastfilm är det som skiljer från en katastrof.
  • 1
  • 312
  • 313
  • 314
  • 315
  • 316
  • 380

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]