Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1500045
joel80 skrev: fre 20 maj 2022, 22:02
Volvoold skrev:
joel80 skrev:
Så fånigt att kalla det Magdapriser att man mår illa. Samma sak USA där Trumpfanatikerna skyller på Biden. Man behöver ha rätt dålig koll på den globala marknaden för att lyckas skylla på en individuell person eller parti i ett enskilt land för bränsleuppgången. Ska vi inte dra till med att skylla på MP också när vi ändå är igång? MPs och Magdas fel att bränslepriserna i hela Europa och USA har skenat?

Inte alls fånigt att kalla saker vid dess rätta namn.

Det är perfekt begrepp Magda, Sosse eller Mp priser.

Sverige har ju valt betydligt högre procent i reduktionsplikten än vad EU kräver, så det har våra politiker själv skulden för. Tramsigt att skylla ifrån sig på tex Putin. Eftersom priserna var höga redan innan kriget.

Men det verkar som att regeringen och svensk media med SVT i spetsen, lyckats lura en del människor trots allt ..

Det är först när man har indentifierat orsaken till ett problem som man kan hitta en lösning.

Intressant inlägg om Trump supporters kontra Bilden. När situationen var det motsatta och det dessutom var en rejäl hatkampanj mot Trump under hela hans mandatperiod, så var det ingen som sa nåt om det. Det luktar dubbla måttstockar. Eller är det SVT som är härinne och skriver för att försvara makten och vänstern?

Tråkigt att folk är så förblindade av sin politiska färg så att man är helt verklighetsfrånvänd.


Jag säger emot att blanda in enskilda politiker eller partier i saker som är globala i många avseenden. Det är fånerier och stämmer inte alls. Har du ingen koll på den globala marknaden och vad som påverkat priserna mycket på senaste åren?

Trump ljög ständigt och blev ständigt motbevisad. Det borde du också kunna ha sett.

Reductionsplikten är inte den största drivande faktorn, man har dessutom stoppat höjningen av den samt ju sänkt skatten något. Ta dig en titt ut i världen.
Nu är ju detta inget politikforum och gud nåde den som nämner något om elefanterna men i detta fall så är det nuvarande och förra S/MP-regering som är den stora orsaken till de, i Sverige, mycket högre bränslepriserna.

Å att de då har mage att, likt Trump, stå å ljuga å skylla allt på Putin är för mycket även för mig.

Svenska, och säkert andra politiker, ljuger ohämmat.
Men att som somliga på detta forum tro att de svenska politikerna är guds bästa barn är rätt naivt.

Kolla bara på energiministern och granskningen i SR/Kaliber.
#1500046
joel80 skrev: mån 23 maj 2022, 00:38
Lockis skrev:
Lövet skrev: fre 20 maj 2022, 20:42 Varför ska det tvunget vara fast avtal för? Ett rörligt avtal snittar idag fortfarande runt kronan plus distribution vilket ger 3-4kr per mil. Det blir ännu billigare om man väljer timpris också (men då blir matlagningen och uppvärmningen dyrare).
Bor man i SE1-3 så ingen. Men här i SE4 är det helt galet…

Visst mitt elpris i april låg på 136 öre i snitt. Men med överföring är vi uppe i ~2.5kr per kWh. Nu är jag lyckligt lottad och har inte behov av el för värme så min månadsförbrukning ligger på runt 700kWh med laddning av hybriden inräknad (166kWh hittills i Maj). Dock så är det nog många som lever på gränsen idag med för stora bolån och billån som får det tufft nu när räntorna går upp. Lägg därtill osäkerheten kring elpriset så kan jag förstå att man hellre binder och får lättare att beräkna varje månad.
Om elpriset fortsätter så, satan så snabbt man kommer hämta igen solpaneler. Redan första månaden kommer intäkten/sparandet på solpanelerna vara högre än både ränta och amortering om man tar det på 10 års avbetalning. För mig tog det ett år innan det gav mer än det kostade i lån/ammortering, och jag räknade brake even på 10-12 år. Men även för oss i SE3 ser det ut att bli kring 8 år istället om det fortsätter så här.
Hade gärna slängt upp solceller, om man inte bodde i hyreshus :oops:

Så vi får snällt ta en nära dubblad elräkning nu när våran bindningstid går ut, utöver höga bränslepriser (och högre blir dom snart) på grund av ingen laddmöjlighet.
#1500056
joel80 skrev:
Lockis skrev:
Lövet skrev: fre 20 maj 2022, 20:42 Varför ska det tvunget vara fast avtal för? Ett rörligt avtal snittar idag fortfarande runt kronan plus distribution vilket ger 3-4kr per mil. Det blir ännu billigare om man väljer timpris också (men då blir matlagningen och uppvärmningen dyrare).
Bor man i SE1-3 så ingen. Men här i SE4 är det helt galet…

Visst mitt elpris i april låg på 136 öre i snitt. Men med överföring är vi uppe i ~2.5kr per kWh. Nu är jag lyckligt lottad och har inte behov av el för värme så min månadsförbrukning ligger på runt 700kWh med laddning av hybriden inräknad (166kWh hittills i Maj). Dock så är det nog många som lever på gränsen idag med för stora bolån och billån som får det tufft nu när räntorna går upp. Lägg därtill osäkerheten kring elpriset så kan jag förstå att man hellre binder och får lättare att beräkna varje månad.
Om elpriset fortsätter så, satan så snabbt man kommer hämta igen solpaneler. Redan första månaden kommer intäkten/sparandet på solpanelerna vara högre än både ränta och amortering om man tar det på 10 års avbetalning. För mig tog det ett år innan det gav mer än det kostade i lån/ammortering, och jag räknade brake even på 10-12 år. Men även för oss i SE3 ser det ut att bli kring 8 år istället om det fortsätter så här.
Japp, jag har börjat titta på solpaneler. Beräkningen är att jag kommer producera hela min årsförbrukning (och lite till) och med tanke på vad elpriset är just nu, så hade det betalt sig snabbt.
Tyvärr bor jag i BRF, så föreningen måste godkänna och det är takbyte planerat om 5-7 år :-( så föreningen säger just nu nej. Men vem vet... Om elpriser och inflation fortsätter stiga kan nog takbytet skyndas på ;-)
#1500123
VolvoB20 skrev: sön 22 maj 2022, 23:45
Lövet skrev: sön 22 maj 2022, 21:53
VolvoB20 skrev:En IX som drar mina släp kostar drygt 90 kr per mil i leasing, sen med el och försäkring landar det en bra bit över 100 kr/mil totalt för mig.
Vad är det för offerter du får? Det kostar 8395kr/mån att leasa en iX, lägg på övermil för 1000mil till så man landar på 2.000 mil/år då kostar leasingen (8395*12+12500)/2000 = 56kr per mil. El kostar kanske 4kr per mil till om du laddar hemma. Försäkringen lär vara dyr, säg 1000kr/mån men jag kan inte för mitt liv hamna på 100kr/mil hur jag än räknar. https://www.bmw.se/sv/hitta-kop/privat/ ... ng.html#iX

(Jag säger inte det blir "billigt" eller lönar sig jämfört med att åka vidare i en redan avskriven XC70, det är en annan sak)
Kör inga övermil så 8395 blir ju 76 kr/mil (4000 mil ingår i leasingen på 36 månader). Försäkring lägger till 10 kr/mil. Sen 6-7 kr / mil i el här i södern. Då är det minsta batteriet och man behöver lägga till drag tex och så får jag säkra upp också.

Då drar det iväg över 100 kr/mil och då har jag inte ens räknat in kostnad för laddbox och installation alls eller att jag kommer behöva ladda i laddstation ibland, vinterdäck och service.

Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte se att det går att komma under 100 kr/mil om jag vill åka elektriskt,
8395 kr för en Skoda?, visst 4-krafs men det är 1500 kr mer än jag betalar för en Audi Q4 40 och 2000 mil/år
Dock RWD men om jag inte kommer ihåg helt fel skulle Q4 45 som motsvarar iX kosta ca 600 kr mer för mig.

Känns som du borde kolla med fler ställen…
#1500135
8395kr/mån är en BMW iX, det är en betydligt mera påkostad bil än q4 eller Skoda Enyaq.
#1500147
JEriksson skrev: mån 23 maj 2022, 20:02
VolvoB20 skrev: sön 22 maj 2022, 23:45
Lövet skrev: sön 22 maj 2022, 21:53 Vad är det för offerter du får? Det kostar 8395kr/mån att leasa en iX, lägg på övermil för 1000mil till så man landar på 2.000 mil/år då kostar leasingen (8395*12+12500)/2000 = 56kr per mil. El kostar kanske 4kr per mil till om du laddar hemma. Försäkringen lär vara dyr, säg 1000kr/mån men jag kan inte för mitt liv hamna på 100kr/mil hur jag än räknar. https://www.bmw.se/sv/hitta-kop/privat/ ... ng.html#iX

(Jag säger inte det blir "billigt" eller lönar sig jämfört med att åka vidare i en redan avskriven XC70, det är en annan sak)
Kör inga övermil så 8395 blir ju 76 kr/mil (4000 mil ingår i leasingen på 36 månader). Försäkring lägger till 10 kr/mil. Sen 6-7 kr / mil i el här i södern. Då är det minsta batteriet och man behöver lägga till drag tex och så får jag säkra upp också.

Då drar det iväg över 100 kr/mil och då har jag inte ens räknat in kostnad för laddbox och installation alls eller att jag kommer behöva ladda i laddstation ibland, vinterdäck och service.

Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte se att det går att komma under 100 kr/mil om jag vill åka elektriskt,
8395 kr för en Skoda?, visst 4-krafs men det är 1500 kr mer än jag betalar för en Audi Q4 40 och 2000 mil/år
Dock RWD men om jag inte kommer ihåg helt fel skulle Q4 45 som motsvarar iX kosta ca 600 kr mer för mig.

Känns som du borde kolla med fler ställen…
Skodan är oanvändbar för mig då den inte klarar något av mina släp. Det är bara BMW IX och TESLA X som har vettig dragvikt och då drar det iväg över 100 kr/mil för mig att gå över till elbil.
#1500161
Ja det är mycket märkligt med dom löjliga släpvikterna elbilarna har. Borde inte va så svårt att dimensionera upp en eldrivlina som en traditionell bensin/dieseldrivlina. Dom har ju redan utnyttjat det till att på ett enkelt sätt ge elbilarna våldsam acceleration. Det rimliga hade varit högre dragvikt på elbilarna.

Tiguan 190 hk 4x4 tjänstevikt 1832 kg 0-100 på 7,7 sek 2500 kg dragvikt
Motsvarande elbil ID4 GTX 299 hk 4x4 tjänstevikt 2270 kg 0-100 6,2 sek 1200 kg dragvikt.
Hade ID4 haft motsvande dragvikt efter hur många fler hk den har, hade den haft 3500 kg dragvikt (57 % mer = 3934 kg)
Vikten på bilen är ju också lite viktig för att dra mycket. Hade ID4 fått dra lika mycket mer än Tiguan som den är tyngre hade den fått dra 3098 kg.

Det kan väl inte va bara svenskarna som drar släp så marknaden är för liten för att bry sig om? I så fall hade väl inte dom tyska märkena erbjudit så flashiga utfällbara dragkrokar. För att inte tala om amerikanarna där deras små pickuper (1500-modellerna) får dra ca 5 ton.
#1500231
Lövet skrev: mån 23 maj 2022, 21:46 8395kr/mån är en BMW iX, det är en betydligt mera påkostad bil än q4 eller Skoda Enyaq.
My bad, tänkte 4-krafsversionen av Enyaqen, ingen koll på BMW då jag aldrig kan skaffa en sådan.
Har frågat fruns kusin för många gånger frågan "Vad är det för skillnad mellan en BMW och en snigel?"
#1500238
Ska få den nya laddboxen installerad i morgon, den som sitter nu packade ihop efter fyra månader. Fick pengarna tillbaka eftersom dom inte kunde få fram en ny likadan. Tog en annan enklare denna gång.
#1500240
Hmmm jo jag vet att litiumbatterier är eldfängda men det här är värsta brasan jag sett hittills :-/
Vore intressant att veta vem som tillverkar batteripackarna till de här bussarna..


Här är en till, inte lika explosiv dock.


Snabbladdning! :-D


Tusan jag skulle aldrig ha tittat på det här, nu känns det inte lika intressant att skaffa elbil.. :oops:
Kanske väntar tills solid state batterierna slår igenom?
  • 1
  • 311
  • 312
  • 313
  • 314
  • 315
  • 380

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]