Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1499876
Beställde en xc40 recharge i februari. Fick besked om prel 7-8 månaders leveranstid.

Nu har Volvo ändrat till preliminär leverans i januari vilket gör att jag skulle få 20000:- mindre i klimatbonus.

Vad tror ni om en kompensation från Volvo för detta?

De kan ju knappast skylla på att de inte visste om bristen på halvledare vid beställningstillfället.

Volvo likt många andra valde att avboka sina halvledare när pandemin kom. De skulle kanske ha köpt den o lagt dem på lager så att de fanns när produktionen kom igång igen. En miss från Volvo.
#1499907
Trist med försening och lägre klimatbonus. Det borde stå något om förseningar i köpeavtalet; vilka rättigheter och skyldigheter som parterna har då. Bortsett från juridiken tänker jag att de flesta kunderna känner väl också till halvledarbristen och att det tyvärr kan bli leveransförseningar. Det är ju dessutom lite underförstått om man bara får en preliminär leveranstid, då kan den med andra ord ändras.
#1499917
Med tanke på att bonusen inte har något med affärsförhållandet mellan kund och Volvo att göra så är jag tämligen säker på att de inte har några planer för att kompensera för det tyvärr.
#1499993
Vad säger juridiken/avtalet? Hur mycket kan man försena en leverans utan att man kan bli ersättningsskyldig? Måste väl finnas en gräns.

När kan kunden bryta kontraktet?
#1499996
Allt står i köpeavtalet, om det är olika formulerade vet jag inte, men då jag beställde en ny V70 T4F som säljaren hade kryssat i fel färg på inredningen, hävde jag köpet, och enlig mitt avtal hade jag rätt att häva köpet, dok så hade säljaren ochså rätt att ta ut en kostnad för det arbete han lagt ner på mig.

Så läs igenom köpeavtalet, där står allt, garanterat men jag är rätt söker på att man kan hoppa köpet om man vill, i det här fallet är ju bilen inte ens tillverkad, min var påväg tom då misstaget uppdagades.
#1500047
Lövet skrev:Med tanke på att bonusen inte har något med affärsförhållandet mellan kund och Volvo att göra så är jag tämligen säker på att de inte har några planer för att kompensera för det tyvärr.
Precis som lövet säger har Volvo ingenting att göra med klimatbonusen, skulle bli förvånad om det ens tas upp i avtalet om det inte är leasing. Är det leasing står det att klimatbonusen är preliminär och om den ändras eller uteblir påverkas din månadskostnad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1500414
svergie2 skrev: mån 23 maj 2022, 07:26
Lövet skrev:Med tanke på att bonusen inte har något med affärsförhållandet mellan kund och Volvo att göra så är jag tämligen säker på att de inte har några planer för att kompensera för det tyvärr.
Precis som lövet säger har Volvo ingenting att göra med klimatbonusen, skulle bli förvånad om det ens tas upp i avtalet om det inte är leasing. Är det leasing står det att klimatbonusen är preliminär och om den ändras eller uteblir påverkas din månadskostnad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Visst, men det måste väl finnas något i avtalet om leveranstid, kan man fördröja leveransen hur länge som helst utan att kunden får en chans att bryta kontraktet eller kan krävs ersättning.
#1500415
VolvoB20 skrev:Visst, men det måste väl finnas något i avtalet om leveranstid, kan man fördröja leveransen hur länge som helst utan att kunden får en chans att bryta kontraktet eller kan krävs ersättning.
Kunden kan säkert hoppa av utan kostnad vid väsentlig försening. Men som det ser ut nu - vad ska man köpa istället? Det är brutala leveranstider på allting.
#1500419
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Visst, men det måste väl finnas något i avtalet om leveranstid, kan man fördröja leveransen hur länge som helst utan att kunden får en chans att bryta kontraktet eller kan krävs ersättning.
Kunden kan säkert hoppa av utan kostnad vid väsentlig försening. Men som det ser ut nu - vad ska man köpa istället? Det är brutala leveranstider på allting.
Jo tack, vi tappade en veckas produktion på grund av materialbrist förra veckan. Och då är det ändå småpotatis mot många andra företag.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]