Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1499906
Jag ska manuellkonvertera min 960 3.0, B6304. Det var tydligen inte helt enkelt att skramla fram ett begagnat (eller nytt) originalsvänghjul, så jag funderar över mina alternativ.

Jag har en helt ny Sachs originalkoppling liggande jag helst vill använda, för att spara en slant. Det är visst samma koppling som även passar 940 med M90. Men behöver jag en annan får det ju vara så. Kan ju även nämna att bilen är helt original, och jag kör inte hårt med den.

Som sagt, original 960 dubbelmassesvänghjul var inte det lättaste att hitta. Däremot finns det drivor av 850/V70 och 940 dubbelmasse att få fatt på. Funkar något av det? Eller behöver jag isåfall en annan koppling? Jag har kikat i reservdelskatalogen och det som sitter på 960 sitter även på en typ av 5-cylindrig motor.
#1499914
Det som sitter original på 960 heter 9163902. Detta sitter även på 850/V70 men från ett visst chassinummer är de ersatta av 9176206 - jag tror skillnaden är att man gick över till en "intern slavcylinder" (jag har ingen aning om vad detta är). Det senare svänghjulet sitter även på tidiga S80 med samma 6a som i 960.


Skulle jag kunna använda ett sådant? De verkar enkla att få fatt på. Behöver jag i så fall en annan koppling?
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]