Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spirra
#1499785
frippe64 skrev: fre 20 maj 2022, 16:47 För det första, vad är det för motor i bilen?
Om multiremmen gått av har troligen något den driver skurit, har det kontrollerats?
Det råder otydlighet i tråden, har kamremmen kuggat över? I så fall har kompressionsprov gjorts?
V60 2.0 d3
Motorkod:
D5204T7
av Spirra
#1499786
Diesel glömde jag skriva att det är.
Den har kuggat över och han har satt kamremmen på plats kompressions prov tror jag inte han gjort. Nu är bilen död går ej att starta ba ett knack hörs. Byte batteri men hjälpte föga.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499809
Är fortfarade inne på att generatorn kan va kass och inte laddar batteriet. Dåligt batteri ger dåligt bränsletryck som gör motorn trött och det orkar inte dra runt startmotorn...
En kompis xc70 klickade bara. Han laddade batteriet, klickade bara. Lånade batteri av mig, bilen startade. Också en diesel.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



#1499812
Han har ju bytt batteri redan och också fått bekräftat att remmen kuggat över av verkstaden så generatorn har inget med felet att göra.
Omöjligt att veta hur mycket skada motorn fått förrän toppen tas bort. Ett kompprov ger iallafall svar på hur många cylindrar som inte är ok
#1499837
Tydligen är multetemmen på dessa motorer den svaga punkten. Den ska bytas vid 8000 mil servisen men håller inte så länge. Grannen blev av med bromsar och styrförmåga helt plötsligt i en rondell. Service var beställd men blev "tidigarelagt" då bilen bärgades till Volvo verkstan. Enligt bärgaren var det ganska vanligt att han bärgade dessa bilar för detta fel. Tydligen är det inte helt ovanligt att kamremmen kuggar över samtidigt då multiremmen kan "trassla in sig" i kamremmen med motorras som följd. Grannes motor klarade sig (peppar, peppar ta i trä), men han lär nog byta remmen innan 8000 mil nästa gång.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499851
klacken skrev:Han har ju bytt batteri redan och också fått bekräftat att remmen kuggat över av verkstaden så generatorn har inget med felet att göra.
Omöjligt att veta hur mycket skada motorn fått förrän toppen tas bort. Ett kompprov ger iallafall svar på hur många cylindrar som inte är ok
Va det ett ok/nytt batteri. Dra runt ska det ju göra även om remmen sitter fel.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Spirra
#1499859
Ja batteriet är bytt, kollat säkringarna som sitter på pluspolen med de va hela. Så vet ej hur jag ska framåt här. Kan det va startmotorn? Tvekar faktiskt. Vad kan drt annars va ? :crying:

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]