Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sko66
#1500196
Det finns ganska mycket trådar om detta, båda långa och kortare, men jag blir ändå inte riktigt klok med vad jag behöver och varifrån jag får tag på dem enklast och billigast... och gärna så fort som möjligt.

I familjen finns det numera en XC60 D4 YM17 (gamla modellen alltså) och en V50 1,8 Flexifuel YM09.

Om jag vill läsa felkoder och kunna programmera lite i dem, vad behöver jag och var köper jag det jag behöver.
Jag har tidigare i mitt jobb som lärare använt VIDA och DICE, och jag gillade den utrustningen.
Men sedan länge har jag inte tillgång till de grejerna längre, och tänkte att jag skulle skaffa egna prylar istället.

DICE verkar det gå att köpa lite här och där, men finns det någon modernare grej som rekommenderas?
Och hur får jag tag på VIDA?
Och fungerar VIDA i "nyare" datorer, eller är det något annat program som gäller nuförtiden?
av LaP66
#1500328
Testade min nyinköpta Foxwell NT530 på min XC70-2016 och den kan göra allt jag behöver.
Förutom läsa och återställa felkoder i samtliga kontrollmoduler kan man göra dessa som jag som snabbast kontrollerade:
Serviceläge för parkeringsbroms, läsa all realtidsdata från alla kontrollmoduler, läsa oljetemperatur i automatlådan och nollställa oljeräknare samt adaption….
Går att göra adaptioner som att ex. Få information vilken växel som är aktiv i instrumenteringen istället för bara D….
Rekommenderas varmt om man vill kunna ha med enheten och inte vill kosta på sig VIDA 2014d som kanske fungerar på 2015- med SQL patchar…

Kontrollera funktioner här för er modell:

https://www.foxwelltech.us/support-fun-list.html
Senast redigerad av 1 LaP66, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
#1535121
Nån som vet vad extra software kostar till annan bil?
av Doomis
#1535383
Då har det gått upp 150kr på 1 år. kanske stämmer med dagens krig och dollarkurs.
450 kr betalade jag sist till foxwell.
Om man ska klaga lite på Foxwell är att deras enkla gränssnitt är riktigt amatörmässigt utformat. Samt att vissa funktioner är också rätt ologiska och fel.
Men det funkar till stor del.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]