Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1499294
Styrenheten måste avkodas, så lättare o hjälpa om vi vet vart du bor. Räkna inte med att den kommer dra mindre dok.


Speedparts i INGELSTAD är särklass billigast annars.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/volv ... ing-4.html

ATM Autotech motorsport i Göteborg har E85 mjukvara till 2.5T också om det är intressant.
Finns på facebook.
#1499355
Mackansglt skrev:Leopold, En optimering verkar onekligen intressant. Sitter redan ett 3" system på, visserligen något hemmabyggt men ändå. Vad ungefär kostar en BSR optimering steg 1 som du har.
Även jag har ett 3"-system på från cat och bakåt, ville ha rostfritt efter att mitt orginalsystem rostade ihjäl så det fick bli en civiliserad variant av ett litet grövre "sportsystem" från A-alt.

BSR är inte superbilliga, särskilt inte om man som jag ville ha PPC-grunkan + diagnosfunktionen: https://sv.bsr.se/trimsatser/t/952/volv ... -b-5254-t6

KalleJ skrev:Hitta något gammalt(2005) dokument som säger att lådan är byggd för 450Nm. https://www.jstor.org/stable/44725152
Verkar dok tåla lite högre NM vid växlingar på lägre varv under (6000)
Den har ju uppdaterats någon gång genom åren, när oljan byttes bla.
Frågan är om man märker skillnad på BSR och Autotechs (Göteborg) mjukvara.
Jo jag inser nu att jag mindes fel. Intressant dokument du hittade, automatväxellådor är verkligen avancerade prylar och det stämmer bra att den här lådan beter sig extremt snyggt, möjligen undantaget slirandet när den är kall men så ska det vara för att den ska komma upp i arbetstemp fortast möjligt. Läste någon stans att lådan kör en tillfällig momentbegränsning vid växlingar så det kan nog hjälpa till med tåligheten mot grövre vridmoment.

KalleJ skrev:Styrenheten måste avkodas, så lättare o hjälpa om vi vet vart du bor. Räkna inte med att den kommer dra mindre dok.

Speedparts i INGELSTAD är särklass billigast annars.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/volv ... ing-4.html

ATM Autotech motorsport i Göteborg har E85 mjukvara till 2.5T också om det är intressant.
Finns på facebook.
Ja det är samma med BSR, inskick av styrenhet eller som jag gjorde, tog bytet på plats medan jag väntade i deras fina lounge typ en timme och drack kaffe.

När det gäller soppaförbrukningen så tycker jag att det inte är någon större skillnad men det beror ju extremt mycket på hur man kör, mer än tidigare. Visst den drog litet mer första tiden beroende på att jag gasade på oftare och mer, nu kör jag mera "eco-driving" med sporadiska pådrag då och då. En möjlig positiv effekt av det ökade vridmomentet är som sagt att den slipper växla ner så ofta, inbillar mig att lägre motorvarv ger lägre förbrukning generellt (men kan ha fel).

Speedparts i Ingelstad kände jag inte ens till, ligger ju nästgårds det också och ett mycket bra pris. Man får kolla hur det funkar om verkstaden skulle uppgradera mjukvaran vid service bara, nu är det väl inte aktuellt på en så pass gammal bil men bra att känna till rutinerna.
#1499357
Om man nu gör service på en verkstad som har tillgång till programvaran, typ Volvos egna verkstäder, då lär den uppdatera oavsett, för den anser att mjukvaran som ligger i bilen är "fel". Den stämmer inte med vad bilen ska ha.
De enda uppgraderingar som överlever i alla sådana lägen är Polestar.
#1499380
@apersson850,
Se till att man har nyaste mjukvaran (lär man redan ha på en s80/v70).
Sen säg till att de är optimerad mjukvara så de inte skriver över den bara. Inte varit något problem för mig. Men har handenhet också.

Leopold skrev:[
KalleJ skrev:Hitta något gammalt(2005) dokument som säger att lådan är byggd för 450Nm. https://www.jstor.org/stable/44725152
Verkar dok tåla lite högre NM vid växlingar på lägre varv under (6000)
Den har ju uppdaterats någon gång genom åren, när oljan byttes bla.
Frågan är om man märker skillnad på BSR och Autotechs (Göteborg) mjukvara.
Jo jag inser nu att jag mindes fel. Intressant dokument du hittade, automatväxellådor är verkligen avancerade prylar och det stämmer bra att den här lådan beter sig extremt snyggt, möjligen undantaget slirandet när den är kall men så ska det vara för att den ska komma upp i arbetstemp fortast möjligt. Läste någon stans att lådan kör en tillfällig momentbegränsning vid växlingar så det kan nog hjälpa till med tåligheten mot grövre vridmoment.
.
Dieselbilarna varvar väl mindre så lådan klarar högre Nm med dem + eventuell uppdatering efte 2005

Speedparts har någon fd. BSR anställd som fixat fram mjukvarorna.
GDM är rätt prisvärda också.
Men bor man i Stockholm så kan väl BSR's premium partners avkoda ECUn.
Annars har man https://www.tuningchip.se/ uppe i Stockholm.
#1499464
KalleJ skrev:Dieselbilarna varvar väl mindre så lådan klarar högre Nm med dem + eventuell uppdatering efter 2005.
Ja, just vid växling låter det relevant, för det påverkar förstås effektutvecklingen i bromsar och kopplingar i växlingsögonblicket. I dieslarna brukar vridmomentet börja sjunka någorlunda kraftigt redan strax över 3000 r/min. På grund av flamfrontens utbredningshastighet behåller bensinmotorerna sitt lägre vridmoment högre upp i varvtal.

När väl växeln ligger i är det mest vridmomentet som frestar på. Idag inbillar jag mig att alla automatlådor pratar med motorstyrningen, så att motorn minskar pådraget just i växlingsögonblicket, för att minska påfrestningarna.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.

Byta kompressor om en slang är trasig?? Du b&[…]

Fylla på AC - Volvo 850 GLT '93

Det hade förklarat en hel del hahah, men d&ar[…]

Ojämn tomgång

Jo - jag fattar att det kan finnas O-ringar p&ari[…]

Jag var tvungen att flytta på en elsparkcyke[…]