Mackansglt skrev:Leopold, En optimering verkar onekligen intressant. Sitter redan ett 3" system på, visserligen något hemmabyggt men ändå. Vad ungefär kostar en BSR optimering steg 1 som du har.
Även jag har ett 3"-system på från cat och bakåt, ville ha rostfritt efter att mitt orginalsystem rostade ihjäl så det fick bli en civiliserad variant av ett litet grövre "sportsystem" från A-alt.
BSR är inte superbilliga, särskilt inte om man som jag ville ha PPC-grunkan + diagnosfunktionen:
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/952/volv ... -b-5254-t6
KalleJ skrev:Hitta något gammalt(2005) dokument som säger att lådan är byggd för 450Nm. https://www.jstor.org/stable/44725152
Verkar dok tåla lite högre NM vid växlingar på lägre varv under (6000)
Den har ju uppdaterats någon gång genom åren, när oljan byttes bla.
Frågan är om man märker skillnad på BSR och Autotechs (Göteborg) mjukvara.
Jo jag inser nu att jag mindes fel. Intressant dokument du hittade, automatväxellådor är verkligen avancerade prylar och det stämmer bra att den här lådan beter sig extremt snyggt, möjligen undantaget slirandet när den är kall men så ska det vara för att den ska komma upp i arbetstemp fortast möjligt. Läste någon stans att lådan kör en tillfällig momentbegränsning vid växlingar så det kan nog hjälpa till med tåligheten mot grövre vridmoment.
KalleJ skrev:Styrenheten måste avkodas, så lättare o hjälpa om vi vet vart du bor. Räkna inte med att den kommer dra mindre dok.
Speedparts i INGELSTAD är särklass billigast annars.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/volv ... ing-4.html
ATM Autotech motorsport i Göteborg har E85 mjukvara till 2.5T också om det är intressant.
Finns på facebook.
Ja det är samma med BSR, inskick av styrenhet eller som jag gjorde, tog bytet på plats medan jag väntade i deras fina lounge typ en timme och drack kaffe.
När det gäller soppaförbrukningen så tycker jag att det inte är någon större skillnad men det beror ju extremt mycket på hur man kör, mer än tidigare. Visst den drog litet mer första tiden beroende på att jag gasade på oftare och mer, nu kör jag mera "eco-driving" med sporadiska pådrag då och då. En möjlig positiv effekt av det ökade vridmomentet är som sagt att den slipper växla ner så ofta, inbillar mig att lägre motorvarv ger lägre förbrukning generellt (men kan ha fel).
Speedparts i Ingelstad kände jag inte ens till, ligger ju nästgårds det också och ett mycket bra pris. Man får kolla hur det funkar om verkstaden skulle uppgradera mjukvaran vid service bara, nu är det väl inte aktuellt på en så pass gammal bil men bra att känna till rutinerna.