Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1499361
Hej alla kunniga
Har just köpt en 945a -91 med B230FB motor.
Ibland när jag startar bilen pendlar varvtalet på tomgång mellan 1000 och 2000 varv. Om jag då pumpar gasen en gång går varvtalet ned till nästan 0 och ibland dör motorn. Men om jag kompenserar med gas då så stabiliserar tomgången vid normala varvtal och efter det går motorn fläckfritt.
Vad tror ni är felet?
Lambdalampan lyser ibland men inte alltid när detta uppstår

EDIT: jag får felkod 2-3-2 alltså lambdareglering för mager eller det blandning vid tomgång
#1499481
Det är oftast att det läcker luft (syre) någonstans mellan LMM och lambdasonden.
Läs här
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.
#1499558
På avgassidan är det svårt, då det kan vara små läckor. Men det är (i princip) bara 3 ställen att leta på. Grenrörspackningen, flänspackningen eller vid stålkonan vid katalysatorn. Kan vara det främre avgasröret också, men då brukar det nog vara större läck så det hörs. På insugssidan kan det vara lättare att konstatera läcka. Om du klämmer ihop slangen mellan tomgångs motorn (ventilen) och insuget med en tång. Den ska klämma ihop slangen helt, så ska motorn stanna eller gå ner ordentligt i varv. Fortsätter motorn gå med något så när varvtal (över c:a 300 - 400 varv) så läcker det någonstans. Sedan kan det vara svårt att hitta exakt var det läcker. Det finns en hel del slangar, typ till bromsservo, vevhusventilation, luftkonditioneringen (om det finns) eller insugspackningen. Läst om en del som använder en rökgenerator, även spraya startgas. Men den funkar inte på små läckor. Kan även vara fel i (på) spjällhuset så inte gasspjället stänger helt alltid Helt klart mycket letande om man har otur. På min 745-a var det en kombination av spjällhuset (gasspjället hade lossnat), insugspackning, grenrörspackning och även flänspackningen (dubbla packningar funkade). Stålkonan mot katalysatorn är bytt och klämmorna är också bytta flera gånger... Just nu går den "som en dröm"..... 🤔🤗

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]