Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

#1499325
Sökte runt lite, men den enda tråden jag hittade var nästan 20 år gammal, så here goes:

Jag har en svart Volvo XC90-08, och är lite sugen på att låta lacka om den i en snyggare färg.
Har googlat runt lite, men haft svårt att hitta några mer specifika uppgifter om vad det skulle kunna landa på.
Kan man komma under 20k om man låter firman göra precis allt? (Jag är ingen hemmafixare när det gäller bilar.)
#1499329
Det tror jag inte.
30k - 40k kanske.
Om du låter firman göra allt.
Bara färgen hamnar på 10k - 20k. Beroende på om du ska ha bilen plåtren. Bara jobbet 10k - 15k.
Finns nog nån liten rost åtminstone vid hjulhusen som måste åtgärdas för att det ska hålla länge.

Färgen kostar vad den kostar men jobbet kan du nog frisera...


Vet inte vad för fälgar du tänkt dig.
Bra begagnat - nytt 5k - 10k. Däck ?...


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



#1499330
Som KalleJ påpekar. En klarlack med perl eller färgade flake i önskad storlek. Det ger en bra effekt med små flakes i en klarlack på svart. Gärna en ljus flake gul, vit, ljusare blå, röd eller grön. Lila blir också snyggt på svart. Jag skulle valt en flake 0,1 - 0,2 mm gul eller lila. 5 - 15 % flake

Först ett par lager klarlack, klarlacken med flake och en klarlack uppe på det.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



#1499345
Du får ju kolla runt med olika firmor. Men 20.000 lär inte räcka långt om en firma ska göra precis allt. Sen beror det ju på om den bara ska lacka utvändigt eller om det ska göras ordentligt med lackade dörrgångar / under huven / bagageluckan. Hur är skicket på karossen? Bulor, rost, sprickor i stötfångare eller annat som måste åtgärdas?
#1499426
18000kr med rabatt fick jag ge när jag lackade om förra 945an. Det var inget färgbyte, vanlig solid solid 019 svart, endast dom yttre delarna(dvs inte motorrum, insidan av dörrarna osv osv som krävs vid färgbyte), och jag demonterade och monterade bilen själv.


Så.... 20 kommer man inte långt med utan mycket eget jobb, nej :-D
#1499461
Lucif3r skrev:
GLIZ skrev: mån 16 maj 2022, 00:13 . Lila blir också snyggt på svart. Jag skulle valt en flake 0,1 - 0,2 mm gul eller lila. 5 - 15 % flake

Det där lät intressant.... Råkar du ha något bildexempel på det? :-)
Tyvärr. Det är bara receptet. Vi lekte lite under min utbildning till billackerare och det för att få en känsla för kulörkombinationer och tekninker.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]