Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alfp
#1499139
Jobbar med bromsarna nu i helgen V 70 år 2016 med D motor. Fram gick mycket bra.
Bak så har jag fått bort skiva, bromsok. Har lossat de två skruvarna som håller H bromsmotor, Har problem med att få bort H motorn från Bromsoket. Men har inte orken att vicka bort H motorn - Vill ha tips på bra sätt att få bort H motorn (vill undvika att ta bort bromsslangar och el kontakter (men har annars ett rejält skruvstycke)

Nu har bilen gått ca 8 500 mil och jag tror att det här är första bytet av bromsbelägg, skivor osv, jag köpte bilen vid 6`mil.
Skruvarna till oket satt som fn, gick bra att lossa men efter några varv så kostade det energi att fortsätta skruva (fick smörja och backa fram åt tillbaka. Vad kan det bero på, är skruvarna för långa så att de samlar rost och broms skit på baksidan? Hur har ni gjort vid montaget på Era bilar
MVH
ALFP
#1499146
Lirka med bromsmotorn så du får in en flat skruvmejsel i skarven. Då kan du peta bort den med mejseln.
Vet inte riktigt hur den här bilen har körts? Jag bytte bromsbelägg efter 17000 mil bak, 20000 mil fram. Nu, vid 36000 mil, är skivorna också bytta, och beläggen en gång till då.
Skruvarna till oket går ju in i glidpinnarna, så de ska definitivt inte rosta på baksidan.
Eller menar du kanske skruvarna till okhållarna? De brukar kunna sitta ordentligt. Senast hjälpte jag till med induktionsvärmaren för att inte riskera att dra av något.
#1499159
+1 på den på Perras förslag, eller ett 9v batteri om det är enklare
av Alfp
#1499195
Nu är jag klar. Backa handbromsmotorn visst. Men det är nog bra att öppna mellan oket och H motorn någon gång. Det var ganska ganska skitigt, o ringen hade tätat men det var en del anfrätt.
Skruvmejsel - jag tog en Mora så blev det ett bredare tag. Tack för alla tips
#1499221
Alfp skrev: lör 14 maj 2022, 19:02 Nu är jag klar. Backa handbromsmotorn visst. Men det är nog bra att öppna mellan oket och H motorn någon gång. Det var ganska ganska skitigt, o ringen hade tätat men det var en del anfrätt.
Skruvmejsel - jag tog en Mora så blev det ett bredare tag. Tack för alla tips
Bytte du o-ringarna?
Kanske inte är så dumt ändå att dela ok och motorn för att rengöra.
#1499235
Dels av den anledningen, dels för att skruvarna som håller parkeringsbromsmotorn behöver motioneras. Jag delar på oken varje gång jag byter mellan sommar- och vinterdäck, kollar så det ser vettigt ut och sätter ihop igen. Då känner man även om den lilla domkraften där inne går som den ska. Lite fett på packningen så går det lätt att sätta ihop, och dela nästa gång. Det fyller även ut eventuella mikroskopiska sprickor, där damma kan komma in. Packningen är lika bra än, efter drygt tio år.
Den andra XC70:n, som vi köpte begagnad, var uppenbarligen antingen hanterad på elektriskt vis eller inte alls. Där fick jag såga sönder skruvarna för att få av motorn.

Ja, att skruvarna till okhållarna sitter hårt är vanligt. Brukar krävas ett skaft på bortåt halvmetern för att få bort dem.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]