Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S90T5
#1499057
Hej på er! Jag har nyligen köpt en S90 T5. Väldigt härlig och trevlig bil. Nu till frågan. Är T5 starkare eller är D5:an starkare? Jag vet ju att Diesel har en bättre gasrespons än bensinare. Men säg från 100 km/h är bensinaren starkare då? Eller vid vilken hastighet tar Bensinaren övertaget? Sen nästa fråga. Är det någon skillnad på de olika körlägena Eco, Comfort och Dynamic? Dricker bilen mindre bensin på Eco egentligen och blir bilen ännu piggare på Dynamic körläge? Berätta gärna vad ni har för uppfattningar om Volvo S90/V90 T5 vs D5 och Comfort vs Dynamic Körläge.
av least
#1499058
T5 vinner stort på att uppgraderas med Polestar. Genom denna justeras kurvan för när vridmomentet finns tillgängligt.
Innan Polestar upplevde jag min T5 som tunn, men efter så ökade körbarheten markant.

Alla körlägen påverkas av uppgraderingen, kör oftast Comfort, men vid längre sträckor tycker jag att Eco-läget är vilsamt.
Gaspedalens mappning påverkas av respektive körläge, i Eco blir "slaglängden" på gaspedalen längre, och man får en bättre kontroll av kraftdoseringen.

Läget Polestar använder jag nästan aldrig, bilen blir konstgjort stressig och motorljudet (det syntetiska) är alltför påträngande.

Diesel mot bensin vet jag inget om, diesel har aldrig känts som ett alternativ.
Användarvisningsbild
av bem
#1499068
S90 T5 FWD Automatlåda, 2019-2020, motor B4204T26:
Power: 184 kW (250 PS)
Torque: 350 Nm
Acceleration: 0-100 km/h 7 s
Elasticity: 80-160 15,2 s
V-Max: 230 km/h
Källa: (välj T5)
https://www.heicosportiv.de/index.php/e ... grade-1552

V90 D5 AWD Automatlåda, 2017-2018, motor D4204T23:
Power: 173 kW (235 PS)
Torque: 480 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 7 s (jämför D4 8,2 s, D4204T14)
Elasticity 80-160 km/h: (TBA) s (jämför D4 23,5 s, D4204T14)
V-Max: 235 km/h
Källa: (välj D5)
https://www.heicosportiv.de/index.php/e ... grade-1552

Går inte välja S90 D5 på heicosportiv.de så man får nöja sig med V90 om man vill kolla på deras hemsida. Blir ju ungefär lika som S90.
Vridmomentet är högre på D5:an men hur vridmomentkurvan ser ut vet jag inte.
#1499127
Intressanta diskussioner...
Vad är definitionen på stark?
På vilket sätt är T5 starkare än vad D5 är?
Hur mäter man styrkan?
Hur upplever man styrkan?
Varför måste motorn vara stark?
När är en motor svag?

Exempel:
Du kan med handkraft förflytta en bil som gasar för fullt åt motsatt håll.....
Användarvisningsbild
av bem
#1499128
Hur snabbt en bil tar sig från 0 till 100 km/h brukar folk vara intresserade av och det har vi svaret på mellan T5 och D5 i S/V90. Skulle varit intressant få fram tiden för 80-160 km/h också för bägge, det verkar trådskaparen lite intresserad av (jag hitta för T5 men inte för D5).
Sen brukar det vara intressant veta hur bra dragbil det kan vara. Där brukar dieselmotorerna i kraft av högre vridmoment i regel vara bättre enligt min erfarenhet.
Det brukar väl vara så ofta att en bensinare kommer till sin rätt vid högre varvtal och därmed kanske skulle T5 vinna duellen mot D5 i accelleration 80-160 km/h? Det gissar jag på.
Om jag ofta drog lite tyngre släpvagn skulle jag välja D5 för att dieselmotorn ofta orkar bra redan på lite lägre varv.
#1499131
...och likväl utelämnar man alltid det viktigaste - vad är det för växellåda?
Hur många växlar? Hur är dessa anpassade efter motorn? (och ja, även batteribilar har växellåda, vilket folk inte tycks förstå)
Är det manuell eller automat?
Vilken typ av automat? Är det med momentomvandlare eller koppling eller cvt? Eller något annat finurligt? (exempelvis momentomvandlaren gör att du under vissa betingelser får upp till 2,5 gånger högre vridmoment än vad motorn ger, och sedan tillkommer växellådans utväxling av vridmoment)
Hur väl hanterar antislir kraften vid acceleration?
VIlka däck används?
Hur tung är bilen?
Vilket bränsle är bilen tankad med? (det är skillnad på bensin och bensin exempelvis)
Och så vidare.

Det är många faktorer och för vardagskörning så spelar flera saker mindre roll då vi har omgivande trafik att anpassa oss efter likväl som trafikregler, såsom hastighetsbegränsningar (där vi i sverige toppar på 120 km/h på fåtalet vägar).

Och då har vi åter igen inte ens kommit på vad definitionen på en "stark motor" är...
#1499150
Som det skrivs i tråden finns det en mängd saker att ta hänsyn till och diskutera när det kommer till versus-trådar. D5 vs T5 är en omfattande diskussion som i största mån handlar om vad man som ägare av bilen söker.

Det undrades dock kring accelerationssiffror och skådade för några år sedan en tabell över S- och V90-accelerationer av de olika motorvalen som finns, däremot var inte D3 och T4 med i testet. T5 i fallet nedan var FWD.
S90 D5; 0-100 km/h: 7,3 sek och T5; 0-100: 7,4 sek. D5; 0-150 km/h: 15,9 sek och T5; 0-150: 15,3 sek. D5; 0-200 km/h: 34,3 sek och T5; 0-200: 31,7 sek.

Som sagt är det bara en liten del av skillnaderna och ämnet är djupare än så.
av S90T5
#1499184
Var fick du dessa siffror ifrån. Den S90 jag har gör 0-100 på 6,8 sekunder. Alltså T5 är snabbare från stillastående till 100 km/h. D5:an gör 7,2 sekunder. Men det kanske står olika på olika ställen.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]