...

Moderator: Moderatorer

#1498861
Dessa för---de cyklister som fullständigt struntar i gällande regler och trafikvett. Råkade ut för en i veckan som precis missade fronten på 745-an. Hans svar när jag ifrågasatte hans kunskap om gällande trafikregler och "lämna företräde" markeringar och vägmärke var kort och gott, tror du att du äger vägen gubbjävel Nästa gång bromsar jag inte..... :mad: :devil: :mad:
#1498866
lennarte skrev:Dessa för---de cyklister som fullständigt struntar i gällande regler och trafikvett. Råkade ut för en i veckan som precis missade fronten på 745-an. Hans svar när jag ifrågasatte hans kunskap om gällande trafikregler och "lämna företräde" markeringar och vägmärke var kort och gott, tror du att du äger vägen gubbjävel Nästa gång bromsar jag inte..... :mad: :devil: :mad:
Intressant, folk som blir stressade kommer sällan med speciellt smarta kommentarer... :bored: Vore kul om någon drog till med typ "kan det stämma, det visste jag inte". Tyvärr får man ju inte köra på de även om det funnits tillfällen man nästan viljat ;-)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1498966
"Söndagssniglar"
Råkade ut för en i helgen som körde 50 - 60 på 80 väg. När jag väl närmade mig korsningen där jag skulle svänga höger tänkte jag, snart slipper jag ligga bakom. Då svänger söndagssnigeln höger och stannar direkt efter han svängt av, så vi i kön bakom klarade oss ifrån en seriekrock med 50, cm max per bil.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



#1499091
GLIZ skrev: tor 12 maj 2022, 20:19 "Söndagssniglar"
Råkade ut för en i helgen som körde 50 - 60 på 80 väg. När jag väl närmade mig korsningen där jag skulle svänga höger tänkte jag, snart slipper jag ligga bakom. Då svänger söndagssnigeln höger och stannar direkt efter han svängt av, så vi i kön bakom klarade oss ifrån en seriekrock med 50, cm max per bil.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det är ju inte olagligt att köra sakta. Och det är ju inte den som ligger först i kön som skapar en kö. Så länge han/hen/den/hon är ensam är det ju ingen kö, kö blir det inte förren nästa bil kommer ifatt och inte kör om. Nu vet jag att det inte alltid är lätt att köra om tidig förmiddag eller sen eftermiddag. Men med planerad körning undviker man problem. Jag tycker mig ha märkt på senare år att "folk" är mycket sämre på att "köra om" än för några (typ 10 år) år sedan. Och så finns det ju dom som ligger på 70 km/tim. på en 80 sträcka, och tvärbromsar när dom ser en fartkamera.
Sedan är det ju så att kör du på någon bakifrån har du legat alldeles för nära, utan undantag.
#1499122
Kör mycket utomlands och i Sverige och märker att Svenskarna inte kan/vill köra om.... :-D Varför ....? undrar jag...
Tror att många som är omkörda i det vackra Sverige, accelerelar vid omkörning pga EGO-problem. Känt fenonem även i denna tråden .... :sick:
#1499136
Freddy100 skrev:Kör mycket utomlands och i Sverige och märker att Svenskarna inte kan/vill köra om.... :-D Varför ....? undrar jag...
Tror att många som är omkörda i det vackra Sverige, accelerelar vid omkörning pga EGO-problem. Känt fenonem även i denna tråden .... :sick:
Dyrt med drivmedel, billigare med slipstreaming?

Jag kör numera sällan om, åker i god tid och håller 3-sekundersregeln, har inte samma behov längre av fartkänsla och så har jag mobil så jag kan ringa om jag av någon anledning skulle bli sen till ett möte.

Vägen jag åker dagligen är 5 mil lång och tar mellan 40-50 minuter att åka beroende på trafikintensitet, i ungdomen åkte jag samma sträcka på 20 minuter och då åkte jag fort för att det var roligt, bråttom undviker jag.

Jag kör om cyklar och A-traktorer förstås, en och annan bondtraktor blir det också.

Fick en provtur av en kollega för någon vecka sedan i hans AMG C43, fart är kul och det var en riktig raket.
Screenshot_20220514-100326__01.jpg
Screenshot_20220514-100326__01.jpg (60.94 KiB) Visad 1880 gånger
#1499160
Varje gång man kör ser man ett gäng som sitter med luren vid örat eller så. Till och med i tv :)

Utomlands ser man en "reklam" längs vägen med mera om att det int där tillåtet, här verkar det som att det lika gärna kan släppa på den lagen tyvärr

.
IMG_9541.jpg
IMG_9541.jpg (1.41 MiB) Visad 1853 gånger
#1499206
Två kvinnliga förare i min vänkrets har åkt på den.

Den ena lånade dotterns bil (utan handsfree) och skulle byta parkering, tjoff så var hon någon tusing fattigare. Den andra på fartkamera, dubbla böter med mobil OCH fortkörning.

Karma visar sig, ibland iaf.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1499210
Freddy100 skrev:Kör mycket utomlands och i Sverige och märker att Svenskarna inte kan/vill köra om.... :-D Varför ....? undrar jag...
Tror att många som är omkörda i det vackra Sverige, accelerelar vid omkörning pga EGO-problem. Känt fenonem även i denna tråden .... :sick:
Bedömning att det blir en riskabel situation är nog mer utbredd på dom breddgrader där det finns is och snö 4-5 månader om året.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1499236
Jallemet skrev: lör 14 maj 2022, 19:56 Två kvinnliga förare i min vänkrets har åkt på den.

Den ena lånade dotterns bil (utan handsfree) och skulle byta parkering, tjoff så var hon någon tusing fattigare. Den andra på fartkamera, dubbla böter med mobil OCH fortkörning.

Karma visar sig, ibland iaf.
Det är bra. Synd dock att det är relativt få som brytt sig om lagen när den kom till och skulle nog våga mig på att säga att det är riskfritt att fortsätta.

Kör jag hoj och någon bakom mig pratar eller ”pillar” får de snällt köra om, de flesta verkar inte förstå varför man saktar in och kör åt sidan men så får det vara ;-)

Fanns väl något tv-program typ 2019, trafikpoliserna(?), lite mer sådant samt aktivt arbete om trafik och medvetenhet vore välkommet tycker jag. Inte bara uppförande men även ekonomi och miljö. Som en skrev när bränslet slog rekord ” Som folk kör verkar ingen egentligen bry sig alls om vad det kostar” :-)

Mja nu har jag nog bidragit med mitt årspott för detta året i denna tråd :-D
  • 1
  • 532
  • 533
  • 534
  • 535
  • 536
  • 544

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]