Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag är en av ganska få som har elvärmaren. Den är sjukt snabb och effektiv och den går på el, bättre än orenad bensin.
Men hur som helst, jag kan också se vissa nackdelar.
- Om värmaren aktiveras strax innan man åker hemifrån (med laddning) försvinner ändå några km räckvidd, det kan stå 59 km istf 62 om man inte använder värmaren. Det kan innebära att jag måste köra tidigare på bensinmotorn (beroende på hur snart jag laddar).
- Volvo säger att det alltid finns lite kräm i batteriet - men jag har råkat ut för (en gång förvisso) att värmaren inte kan användas pga låg batterinivå

Så den är effektivare än jag trodde, men inte så smart. Ska bli kul att testa kylningsfunktionen i sommar. Den drar dock också batteri så kanske det är smartare att dra ner rutorna och vädra innan avfärd...
av drfritz
Jag tänker att om man klarar vardagsbehovet på kanske 20-40 km per dag och laddar varje natt, så finns bara fördelar med elvärmaren. På längre resor, så kommer bensinmotorn att jobba och även ge värme, men då med katalysatorrening. Elvärmaren var en av anledningarna för mig att välja den nyare versionen av MY22 och sedan bytte Volvo tillbaka till bensinvärmare utan att informera om det.
av Lockis
perhall skrev:- Volvo säger att det alltid finns lite kräm i batteriet - men jag har råkat ut för (en gång förvisso) att värmaren inte kan användas pga låg batterinivå
Nu vet jag inte hur det är på nya modellen med elvärmare. Men tidigare har man bara haft batterinivå för att garantera AWD. Är det likadant fortfarande så fungerar det som tänkt?

Att din beräknade räckvidd sjunker är iheller inte märkligt. Bilen räknar ju ut efter historisk förbrukning hur långt du ska komma. Så börjar du nyttja batteriet ökas din kWh/km och därför sjunker din räckvidd. Vet inte hur stor effekt elvärmaren har, men är den över 3kW? Om ja, så har du inte 100% batteri vid avfärd. Om nej, så bör du ändå ha 100% i batterinivå.
Användarvisningsbild
av bem
Nån som vet varför Volvos rena elbilar har värmepump medan deras Plug-in Hybrider (laddhybrider) inte har det utan elvärme utan värmepump? Hur hålls värmen i bilen på Plug-in hybriderna när Ni kört slut på kapaciteten på hybridbatteriet under en körning?
På min V90 MY22 early skulle det varit elvärmare men jag ville ha bensinvärmare så det fick jag köpa till för ca 4 tkr och då kunde man inte samtidigt ha elvärmaren. Jag gillar inte att bensinvärmaren släpper ut orenade avgaser när den är igång men bortsett från det har den fungerat ypperligt i vinter, och annars också när den behövt vara igång. Med det större hybridbatteriet 18,8 kW hade jag valt elvärme men min har det äldre batteriet på 11,6 kW och det är kanske i minsta laget om man skall belasta med elvärme också.
av Lockis
bem skrev:Nån som vet varför Volvos rena elbilar har värmepump medan deras Plug-in Hybrider (laddhybrider) inte har det utan elvärme utan värmepump? Hur hålls värmen i bilen på Plug-in hybriderna när Ni kört slut på kapaciteten på hybridbatteriet under en körning?
På min V90 MY22 early skulle det varit elvärmare men jag ville ha bensinvärmare så det fick jag köpa till för ca 4 tkr och då kunde man inte samtidigt ha elvärmaren. Jag gillar inte att bensinvärmaren släpper ut orenade avgaser när den är igång men bortsett från det har den fungerat ypperligt i vinter, och annars också när den behövt vara igång. Med det större hybridbatteriet 18,8 kW hade jag valt elvärme men min har det äldre batteriet på 11,6 kW och det är kanske i minsta laget om man skall belasta med elvärme också.
Förbränningsmotorn tar vid och värmer upp kupén precis som på din bil.
Ingen vits med värmepump när batteriet inte är större skulle jag gissa.
av perhall
Lockis skrev:
perhall skrev:- Volvo säger att det alltid finns lite kräm i batteriet - men jag har råkat ut för (en gång förvisso) att värmaren inte kan användas pga låg batterinivå
Nu vet jag inte hur det är på nya modellen med elvärmare. Men tidigare har man bara haft batterinivå för att garantera AWD. Är det likadant fortfarande så fungerar det som tänkt?

Att din beräknade räckvidd sjunker är iheller inte märkligt. Bilen räknar ju ut efter historisk förbrukning hur långt du ska komma. Så börjar du nyttja batteriet ökas din kWh/km och därför sjunker din räckvidd. Vet inte hur stor effekt elvärmaren har, men är den över 3kW? Om ja, så har du inte 100% batteri vid avfärd. Om nej, så bör du ändå ha 100% i batterinivå.
Fast det borde ju räckviddsmätaren kunna räkna ut...
av Lockis
perhall skrev:
Lockis skrev:

Fast det borde ju räckviddsmätaren kunna räkna ut...
Så smart är den nog inte.

Precis som på äldre bilar där din bränslevärmarens förbrukning ökar din L/100km ändrar nog elvärmaren också kWh/100km.
B230F går fett

Okej, har bytt alla packning på motorn (p&ar[…]

HVO 100

HVO 100 kan ha ett cetantal på 70 Eller i n&[…]

Kung. Tackar!

En massa felmeddelanden!

Hade exakt dessa meddelande på våran V[…]