Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag förstår att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är men tänkte ändå om man kunde få lite ungefärliga tankar.
Jag kör 3 mil ToR till jobbet. Mest 70-landsväg i lite högre hastighet ;-) och har tyvärr inte laddmöjligheter på jobbet. Klarar man det i Pureläget tro?

Är det så att när man kör i Pureläget så går den på enbart el, som t ex Passat GT.
Försöker hitta lite alternativ till dieselspisen... :-D
3 mil bör du klara. När det är riktigt kallt ute så tappar man räckvidd men min v60 kommer runt 35km med motorvägsfart.

Bilen använder bränslevärmare för att värma bilen. Så 100% el är det inte vintertid.
Har en XC60 T6 Re-charge sedan oktober förra året, och har exakt samma erfarenhet som kjellkri -> stadskörning upp till 70-80 km/h har jag 35-40 km räckvidd på el, högre hastigeheter kortar räckvidden rejält.

Kör exakt 30 km till och från jobbet, startar jag med full laddning hemifrån kommer jag alltid hem igen med el kvar - oavsett vilka temperaturer det varit.
Vi hade en XC60 T8 ifrån 2020 som vi precis bytte mot en ny. Den gamla hade vi nästan konstant 35 km i Pure läget, har 2,4 mil till jobbet och det är mycket 70-80 väg som gäller, klarade oss nästan hem på ren el.
Ok, tack för responsen! :-)
Hur mkt drar den i ”bensinläge”? Har hört att den drar ganska mkt, upp mot 0.8-0,9 i blandad

Vad är mest ekonomiskt egentligen om man har mer än 4 mil? Hybridläget eller att köra pure tills det tar slut?
Highlander skrev: tis 12 apr 2022, 10:21 Ok, tack för responsen! :-)
Hur mkt drar den i ”bensinläge”? Har hört att den drar ganska mkt, upp mot 0.8-0,9 i blandad

Vad är mest ekonomiskt egentligen om man har mer än 4 mil? Hybridläget eller att köra pure tills det tar slut?
Vi körde med vår till Vemdalen tor ifrån Göteborg på 80-100 km/h väg, 4 personer i bilen och takbox, snittade 0,73 och det tycker jag är bra. Gillade att köra i Pure läget då man hade bättre rull dock fungerar ju inte acn lika bra men det går ju att justera fläkten manuellt om det skulle behövas när det är regn.
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]