Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
kylrobban skrev: mån 14 mar 2022, 11:16
jaronsso skrev: mån 14 mar 2022, 11:07
kylrobban skrev: mån 14 mar 2022, 10:23

Okej om jag förtydligar lite då.
Förstår jag rätt så ingick BLIS och Cross Traffic Alert i driver assistance paketet.
Det står med.
Men BLIS och Cross Traffic Alert är inte specat i utrustningen.
Man kunde inte ta med det i spec under en tid om jag fattat rätt.
BLIS och Cross Traffic Alert ingår i Driver Awareness.
Står det med på din spec?
Nix tyvärr inte.
Enligt min säljare så var det stängt för detta när vi la ordern pga halvledarbrist.
Samt att det inte heller kunnat läggas till i efterhand genom att öppna ordern.
Volvo själv sa att det enbart skulle komma på MY23.
Ringde volvo idag och hon sa samma sak som säljaren, det var den infon hon fått.
Så tämligen nyfiken på när ni som ovan sagt att ni fått leverans med driver awareness lagt era ordnar?
Min offert är daterad 21-09-28 och hemsidan sa långt efter detta att BLIS och Cross Traffic var påverkat.
Alla eller ingen kan man tycka och blev det möjligt att lägga till borde de ju ha hört av sig!!
Det kan man tycka, men det har ju varit stökigt med halvledarna under rätt lång tid. Du kanske hamnade i en trist skarv av något slag. Står inte Driver Awareness med så är det åtminstone korrekt, även om det är trist.
My23 har ju inte börjat tillverkas än, så det är åtminstone ingen här som fått en sådan.

Jag var lite i samma "undrande" sits när jag lade en order på en XC40 elbil innan jul. Det var lite stökigt med årsmodellskifte för den precis då, men ville få iväg en beställning fort pga lång leveranstid. Jag lade en på my23 precis när de släppte modellåret och kom på för någon månad sen att BLIS etc. inte står med. Så pratade med min säljare som sa att det ingår i Driver Awareness, som står med, så han lugnade mig med det. Tycker dock det är märkligt att det står med så "satans" mycket annan utrustning i listan.

Nu är det ju dock stökigare än på länge med halvledarna och man kan nog inte ens lita på det som står i utrustningslistan. För någon vecka sen kom ju Polestar ut med att de skulle plocka bort deras pixel-lampor, och det på redan beställda bilar. Man ska kompenseras med 5-10 000:- eller vad det nu var.
Volvo har alldeles nyss också ändrat sin kundinformation på hemsidan, där man skriver att redan beställda bilar "kan" påverkas, och att man blir kontaktad, osv i så fall. Står också att tillgången på delar kan ändras på dygnsbasis. Tror de ändrade detta typ förra veckan på hemsidan.

Så man får väl se vad man får när det närmar sig.. :-)
Senast redigerad av 3 jaronsso, redigerad totalt 0 gång.
av kylrobban
HTA skrev: fre 04 mar 2022, 08:33 Min V60 T6 med nya batteriet är färdigbyggd. Kan hämta ut den om 3 veckor fick jag reda på. Grejer som ska eftermonteras först.
När Min Volvo fortfarande fanns hade jag v9 som leveransdatum så jag är nöjd att det inte drog ut på tiden.
Ingen information om att jag skulle bli utan något (kollade med säljare) utan all utrustning finns med.
Ser fram emot att testa Volvo igen.
Får jag fråga när är ditt orderdatum?
Jag har offertdatum 2021-09-28 men får inte BLIS och Cross Traffic Alert.
Tråkigt som fan.
Men det står heller inte i min spec utan den är ju beställd efter att du valde att aktivt plocka ner det från offerterna.
av kylrobban
jaronsso skrev: mån 14 mar 2022, 11:22

Nix tyvärr inte.
Enligt min säljare så var det stängt för detta när vi la ordern pga halvledarbrist.
Ringde volvo idag och hon sa samma sak som säljaren, det var den infon hon fått.
Så tämligen nyfiken på när ni som ovan sagt att ni fått leverans med driver awareness lagt era ordnar?
Min offert är daterad 21-09-28 och hemsidan sa långt efter detta att BLIS och Cross Traffic var påverkat.
Alla eller ingen kan man tycka och blev det möjligt att lägga till borde de ju ha hört av sig!!
Det kan man tycka, men det har ju varit stökigt med halvledarna under rätt lång tid. Du kanske hamnade i en trist skarv av något slag. Står inte Driver Awareness med så är det åtminstone korrekt, även om det är trist.
My23 har ju inte börjat tillverkas än, så det är åtminstone ingen här som fått en sådan.

Jag var lite i samma "undrande" sits när jag lade en order på en XC40 elbil innan jul. Det var lite stökigt med årsmodellskifte för den precis då, men ville få iväg en beställning fort pga lång leveranstid. Jag lade en på my23 precis när de släppte modellåret och kom på för någon månad sen att BLIS etc. inte står med. Så pratade med min säljare som sa att det ingår i Driver Awareness, som står med, så han lugnade mig med det. Tycker dock det är märkligt att det står med så "satans" mycket annan utrustning i listan.

Nu är det ju dock stökigare än på länge med halvledarna och man kan nog inte ens lita på det som står i utrustningslistan. För någon vecka sen kom ju Polestar ut med att de skulle plocka bort deras pixel-lampor, och det på redan beställda bilar. Man ska kompenseras med 5-10 000:- eller vad det nu var.
Volvo har alldeles nyss också ändrat sin kundinformation på hemsidan, där man skriver att redan beställda bilar "kan" påverkas, och att man blir kontaktad, osv i så fall. Står också att tillgången på delar kan ändras på dygnsbasis. Tror de ändrade detta typ förra veckan på hemsidan.

.
Volcos VD Håkan Samuelsson gick ju inte idag och sa att Volvo i inte har några direkta underleverantörer i Ukraina.
Enligt källot finns dock indirekta underleverantörer från Ukraina.
Återstår att se när det problemet visar sig....
av jaronsso
kylrobban skrev: mån 14 mar 2022, 11:55
jaronsso skrev: mån 14 mar 2022, 11:22

Nix tyvärr inte.

.
Volcos VD Håkan Samuelsson gick ju inte idag och sa att Volvo i inte har några direkta underleverantörer i Ukraina.
Enligt källot finns dock indirekta underleverantörer från Ukraina.
Återstår att se när det problemet visar sig....
Japp - det var positivt, men problemen har ju varit länge och kriget i Ukraina gör det ju knappast bättre för någon även om man inte har några direkta underleverantörer där. Både Ryssland och Ukraina är om inte annat stora inom visst råmaterial.
Användarvisningsbild
av bem
I min specifikation (beställning) på V90 MY22 står det Driver Awareness (inte specifikt BLIS och Cross Traffic Alert). Har man inte Driver Awareness i sin beställning så... Dock 90-serien var inte påverkad alls av datachipbristen när min bil tillverkades (Volvo hade valt att prioritera 90-serien). Hade man Driver Awareness i sin beställning och bilen sen inte levererades med det... Säljaren skulle meddelat kunden att vissa saker kommer fattas på bilen p.g.a. datachipbrist och man skulle fått ett erbjudande om prisavdrag (eller att beställningen kunde rivas rimligtvis). Men det var rätt rörigt en tid när datachipbristen började, min säljare trodde min V90 skulle bli av med Driver Awareness men det visade sig hon hade inte korrekt info när hon meddelade mig, för det blev ingen V90 MY22 chipbrist-edition för mig när bilen levererades (21 aug -21). Inte en enda pryl jag beställde fattades på bilen.
av HTA
kylrobban skrev: mån 14 mar 2022, 11:23
HTA skrev: fre 04 mar 2022, 08:33 Min V60 T6 med nya batteriet är färdigbyggd. Kan hämta ut den om 3 veckor fick jag reda på. Grejer som ska eftermonteras först.
När Min Volvo fortfarande fanns hade jag v9 som leveransdatum så jag är nöjd att det inte drog ut på tiden.
Ingen information om att jag skulle bli utan något (kollade med säljare) utan all utrustning finns med.
Tråkigt som fan.
Men det står heller inte i min spec utan den är ju beställd efter att du valde att aktivt plocka ner det från offerterna.
Jag lade ordern 15 Sept.
Pratade med en säljare om bilen för någon vecka sedan och det var inget som saknades.
Ja man blir ju lite orolig när man läser de senaste inläggen :/
av Lockis
kylrobban skrev: mån 14 mar 2022, 10:23

Okej om jag förtydligar lite då.
Förstår jag rätt så ingick BLIS och Cross Traffic Alert i driver assistance paketet.
Det står med.
Men BLIS och Cross Traffic Alert är inte specat i utrustningen.
Man kunde inte ta med det i spec under en tid om jag fattat rätt.
Nix tyvärr inte.
Men då har du en MY22. Dessa levereras inte med BLIS idag pga halvledarbristen. Men MY23 har man åter lagt in BLIS och CTA.
av Lockis
HTA skrev: mån 14 mar 2022, 13:14
Tråkigt som fan.
Jag lade ordern 15 Sept.
Pratade med en säljare om bilen för någon vecka sedan och det var inget som saknades.
Inget som saknas nej. Men har du BLIS och CTA då?
Jag antar nej.
av HTA
Lockis skrev: mån 14 mar 2022, 14:15
HTA skrev: mån 14 mar 2022, 13:14

Tråkigt som fan.
Jag lade ordern 15 Sept.
Inget som saknas nej. Men har du BLIS och CTA då?
Jag antar nej.
De står ju inte specifierade separat. Vad jag förstod så är detta med i Driver Assistance tillägget när vi gick igenom beställningen hos Volvo.
Användarvisningsbild
av bem
HTA skrev: mån 14 mar 2022, 14:43 ...
De står ju inte specifierade separat. Vad jag förstod så är detta med i Driver Assistance tillägget när vi gick igenom beställningen hos Volvo.
Driver Awareness:
1. BLIS och Cross Traffic Alert, och
2. Rear collision warning and mitigation

Driver Assistance:
1. Adaptive Cruise Control, och
2. Pilot Assist

Så är det i alla fall på min V90 T6 Recharge Inscription MY22 early.
  • 1
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 315
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]