Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av x74
irrbloss skrev:
x74 skrev: lör 05 mar 2022, 18:31 Då har jag hämtat ut min v60 t6 -22, gjorde ett test i pure läget fullt batteri blandat stad landsväg lugn körning 6,8mil sedan tog motorn över och gick in i hybrid läget, dock fortfarande kall väder med vinterdäck osv, men fasiken vad lite det behövs för att motorn stängs av och går på eldrift igen efter den fått i nån gnutta kräm igen, och den håller på så ofta. Men det är väl uträknat att motorn tål att ständigt gå av och på :x Annars en väldigt sömlös övergång mellan motor och eldrift. Imponerad av elmotorns drag :-)
Hur funkar kupévärmen? Kommer den igång snabbt? Kommer inte ihåg nu hur det var, men bränslevärmaren är väl borta på denna årsmodell? Hade den värmepump eller någon annan variant?
Har elektrisk värmare denna kommer direkt visst 1minut och du har full värme, jag är ju van med vea motor sedan tidigare och rent ljud mässigt lät de som just fyror, men denna t6a är ju ett helt annat ljud, torr gasar man skulle jag lätt gissa på att det var en sexa under huven jösses vilket maffigt ljud de fått till :-) Denna har ju system effekt 350hk det är rejält bra tryck i apparajset :-D. So far so good har inte hittat några direkta fel ännu och hoppas de inte dyker upp för är en sålänge är jag jäkligt nöjd över kärran, som natt och dag jämfört med gen1 och gen2 av v60, ja just lite fel hitta jag vid leverans skräp i lacken på några ställen :-o Annars så är det en fröjd att åka på el tankar den på jobbets laddstolpe från tom till full får jag i 17.4kw 26kr åker 6,8mil vintertid. :-)
av irrbloss
x74 skrev: Har elektrisk värmare denna kommer direkt visst 1minut och du har full värme, jag är ju van med vea motor sedan tidigare och rent ljud mässigt lät de som just fyror, men denna t6a är ju ett helt annat ljud, torr gasar man skulle jag lätt gissa på att det var en sexa under huven jösses vilket maffigt ljud de fått till :-) Denna har ju system effekt 350hk det är rejält bra tryck i apparajset :-D. So far so good har inte hittat några direkta fel ännu och hoppas de inte dyker upp för är en sålänge är jag jäkligt nöjd över kärran, som natt och dag jämfört med gen1 och gen2 av v60, ja just lite fel hitta jag vid leverans skräp i lacken på några ställen :-o Annars så är det en fröjd att åka på el tankar den på jobbets laddstolpe från tom till full får jag i 17.4kw 26kr åker 6,8mil vintertid. :-)
Låter lovande :). Kör du i hybrid- eller pure-läget med de siffrorna? Vad är förresten skillnaden på de lägena? Som jag förstått det kommer bensinmotorn gå igång även i pure-läget om den skulle behövas? Men kanske mindre ofta än i hybrid-läget?
Användarvisningsbild
av x74
irrbloss skrev:
x74 skrev: Har elektrisk värmare denna kommer direkt visst 1minut och du har full värme, jag är ju van med vea motor sedan tidigare och rent ljud mässigt lät de som just fyror, men denna t6a är ju ett helt annat ljud, torr gasar man skulle jag lätt gissa på att det var en sexa under huven jösses vilket maffigt ljud de fått till :-) Denna har ju system effekt 350hk det är rejält bra tryck i apparajset :-D. So far so good har inte hittat några direkta fel ännu och hoppas de inte dyker upp för är en sålänge är jag jäkligt nöjd över kärran, som natt och dag jämfört med gen1 och gen2 av v60, ja just lite fel hitta jag vid leverans skräp i lacken på några ställen :-o Annars så är det en fröjd att åka på el tankar den på jobbets laddstolpe från tom till full får jag i 17.4kw 26kr åker 6,8mil vintertid. :-)
Låter lovande :). Kör du i hybrid- eller pure-läget med de siffrorna? Vad är förresten skillnaden på de lägena? Som jag förstått det kommer bensinmotorn gå igång även i pure-läget om den skulle behövas? Men kanske mindre ofta än i hybrid-läget?
För att komma längsta möjliga sträcka måste man köra i pure, det läget aktiverar ett eco läge så el motorn får mesta möjliga el, har dock inte märkt än vad den riktigt drar ner på. I pure läget i mitt fall går den på el tills batteriet är tomt. Ända gången förbrännings motorn hoppa igång är om man trycker pellen i botten (och så klart när batteriet var tomt), men man har liksom 2 lägen på gasen. Förövrigt så kör man i B läget är bilen nästan som enpedalskörning, ända gången jag behöver använda bromsen är de sista 8km/t om jag vill stanna helt. Går utmärkt att bara använda gasen att reglera broms med.
av kylrobban
Läser flera som nu hämtat sina V60 recharge nyligen.
Ni skriver att ni fått med all utrustning som BLIS och Cross Traffic Alert.
Hur har specen varit?
Min som beställdes i oktober 21 så hade man luft bort driver awareness paketet ur specen.
Det är så vitt jag förstår egentligen standard men man valde en period att lyfta det ur specarna pga osäkerheten.
Nu verkar ju dessa vara tillgängliga igen och levereras.
Tror ni min bil kommer ha detta?
av Lockis
kylrobban skrev: sön 13 mar 2022, 23:28 Läser flera som nu hämtat sina V60 recharge nyligen.
Hur har specen varit?
Min som beställdes i oktober 21 så hade man luft bort driver awareness paketet ur specen.
Det är så vitt jag förstår egentligen standard men man valde en period att lyfta det ur specarna pga osäkerheten.
Är det inte med i din spec. Så får du det inte.
BLIS var inte standard på v60 tidigare. Men om man beställt en MY23 så är det standard.
Användarvisningsbild
av x74
Jag har inte blis,beställde bilen 15sept, så precis är det inte speccat så får man det inte.
av kylrobban
Lockis skrev: mån 14 mar 2022, 06:56
kylrobban skrev: sön 13 mar 2022, 23:28 Läser flera som nu hämtat sina V60 recharge nyligen.
Hur har specen varit?
BLIS var inte standard på v60 tidigare. Men om man beställt en MY23 så är det standard.
Okej om jag förtydligar lite då.
Förstår jag rätt så ingick BLIS och Cross Traffic Alert i driver assistance paketet.
Det står med.
Men BLIS och Cross Traffic Alert är inte specat i utrustningen.
Man kunde inte ta med det i spec under en tid om jag fattat rätt.
av jaronsso
kylrobban skrev: mån 14 mar 2022, 10:23
Hur har specen varit?
Förstår jag rätt så ingick BLIS och Cross Traffic Alert i driver assistance paketet.
Det står med.
BLIS och Cross Traffic Alert ingår i Driver Awareness.
Står det med på din spec?
av kylrobban
jaronsso skrev: mån 14 mar 2022, 11:07
kylrobban skrev: mån 14 mar 2022, 10:23

Det står med.
BLIS och Cross Traffic Alert ingår i Driver Awareness.
Står det med på din spec?
Nix tyvärr inte.
Enligt min säljare så var det stängt för detta när vi la ordern pga halvledarbrist.
Samt att det inte heller kunnat läggas till i efterhand genom att öppna ordern.
Volvo själv sa att det enbart skulle komma på MY23.
Ringde volvo idag och hon sa samma sak som säljaren, det var den infon hon fått.
Så tämligen nyfiken på när ni som ovan sagt att ni fått leverans med driver awareness lagt era ordnar?
Min offert är daterad 21-09-28 och hemsidan sa långt efter detta att BLIS och Cross Traffic var påverkat.
Alla eller ingen kan man tycka och blev det möjligt att lägga till borde de ju ha hört av sig!!
  • 1
  • 239
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 315
D4 VEA dricker olja

Kollat komp på motorn 25, 25, 25, 25 är[…]

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]