Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev:Det är utan tvekan så att Tesla ger den bästa elbils-upplevelsen. M3 är en helt OK bil om du kan tänka dig en sedan. Mitt problem är att jag vill kunna få med mig ett par hundar. Det går i i4 som är en halvkombi. Det är rätt svårt i en sedan som M3. MY borde ha varit rätt val för mig. Problemet var att bilen var så pass obekväm att jag inte kunde tänka mig att köra den i tre år. Det är som om det satt en större kaross på en M3 utan att göra mycket annat. Hela bilen studsar fram på sämre asfalt. Det tillsammans med för mig rätt dåliga stolar och högt vägljud gjorde att MY valdes bort. Oavsett hur bra laddnätverk Tesla har. Vad spelar det för roll att laddnätverket finns när jag inte vill sitta i bilen någon längre stund...
Jag är helt med dig. Det känns som att det inte finns någon elbil som är 100%-ig än så länge. De är bara 80% hela högen. id4/enyaq är bra bilar men har värdelöst infotainment och laddstruktur. i4 har samma problem med laddinfra och just nu bedrövliga leveranstider. Tesla har god koll på eldriften och allt runt där men bilen i sig är inte komplett. Modell Y är helt utesluten och då har jag inte ens kört den. Den är så ful bara. Tesla 3 är en sedan med alla dess nackdelar, dessutom 20% för liten egentligen. Model S har allt man behöver men priset är långt utom räckhåll och nu finns inga bilar att ens skicka till EU så den är åratal bort innan den har normala leveranstider. Dessutom svindyr försäkringspremie.
Lockis skrev:Hur ser det ut på de laddare som har öppnats i utlandet? är det begränsat?
Det är typ 1 laddstation som öppnat i Nederländerna eller nåt. Det är långt ifrån att det är öppet för andra märken på bred front.
Lövet skrev:
Lockis skrev:Hur ser det ut på de laddare som har öppnats i utlandet? är det begränsat?
Det är typ 1 laddstation som öppnat i Nederländerna eller nåt. Det är långt ifrån att det är öppet för andra märken på bred front.
Nej, de hade öppnat ett begränsat antal tidigare i ett test, men för ca en vecka sen öppnade de alla Tesla Superchargers för alla elbilar i Nederländerna.

Man har också öppnat 15 stationer i Norge och 16st i Frankrike (i slutet av Januari).

https://insideevs.com/news/567601/all-s ... non-tesla/
Ok, då händer det grejer i alla fall
Jag hoppas som sagt på att det kommit till Sverige och de flesta laddarna här till i sommar. :)
Ionity får lite konkurrens!
Tesla ska dessutom ha bättre pris än Ionity på månadsabb där man laddar till samma pris som Teslaförare, plus att man inte behöver låsa sig på 1 år utan det är månad för månad. (Mellan ca 2.70kr - 4:50kr/kWh, de har olika priser på olika destinationer.)

Priset verkar ligga på ca 13€/130kr per månad.

För mig tar det ett tag innan jag behöver oroa mig. Det är som sagt var rätt lång leveranstid på i4.

Hade jag beställt första gången jag hade en order klar (just efter BMW öppnade möjligheten att lägga order) hade jag nog snart haft min bil. Tyvärr var jag för osäker på om jag skulle få plats med hundarna. Nu har jag sett mer av bilen, och det kommer inte att fungera sämre med hundarna än i nuvarande V40.

Därmed får jag vänta på bilen, men inget ont som inte har något gott med sig. När TCO-kalkylen fått mogna så gick det att få med mer utrustning (fully charged istället för charged). Det gör det lite lättare att vänta.
TS verkar inte tjäna på att byta till elbil enligt tråden. Men undra om jag gör det?

Nuvarande bil: bensin, 0,9 per mil, 0 kr i värdeminskning.
Körsträcka per år: 6000 mil helt privata.

Krav: lång räckvidd, snabb laddning, dragkrok, vill inte göra service på verkstad men garantin ska gälla dom 2 år jag har den. Sen tror jag att jag vill ha 4-hjulsdrift trots att jag aldrig haft det tidigare. Blivit skrämd av biltidningars tester där dom beskrivit hur elbilar är tunga och jobbiga i vinterväglag.

Jag kan i stort sett bara se en eller två bilar som uppfyller kraven. Den stora frågan är om 12000 mil ger en mindre värdeminskning än bensinkostnaden varit under 2 år?
0,9*22*6000= 118.000kr

Utan att ens räkna vidare så vill jag påstå att du lätt får en 4wd elbil för de pengarna.

Att inte serva bilen och ändå behålla garantier är ett märkligt krav men uppfylls av Tesla. Inga andra. Jag hade dock inte köpt en sådan för det är bara Model X som uppfyller 4wd+dragkrokskravet. Etron 55 eller EQC uppfyller dina krav och ingen av dem kommer tappa så mycket som 100k per år. Att du får lägga 5k per service istället får du bara ta.
av para
Lövet skrev: tor 10 mar 2022, 14:07 0,9*22*6000= 118.000kr

Utan att ens räkna vidare så vill jag påstå att du lätt får en 4wd elbil för de pengarna.

Att inte serva bilen och ändå behålla garantier är ett märkligt krav men uppfylls av Tesla. Inga andra. Jag hade dock inte köpt en sådan för det är bara Model X som uppfyller 4wd+dragkrokskravet. Etron 55 eller EQC uppfyller dina krav och ingen av dem kommer tappa så mycket som 100k per år. Att du får lägga 5k per service istället får du bara ta.
Model 3 och Model Y har ju också drag.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 18

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]