Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, sverige har ju verkligen visat vad dom kan.... Eller inte kan... Svart på vitt dom senaste 2 åren... Förhoppningsvis har majoriteten av sveriges befolkning insett detta nu så vi - förhoppningsvis - inte hamnar i samma fiasko efter valet.

Men det är väl för mycket begärt....
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev: jag bryr mig, kanske alldeles för mycket. Klart jag är förbannad, jag tycker man är oansvarig och gör sjukt dåliga beslut oavsett höger eller vänster hela tiden och avsett vem som styrt,
Jag känner exakt likadant!!

VolvoB20 skrev: -idiotisk att stänga av kärnkraft, det gör man när man fått igång stabil förnyelsebar produktion i Sverige så vi får stabila priser.
-idiotisk att inte förstå vad som händer när man kopplar ihop oss med Tyskland utan att planera för det när Tyskland låser upp sig till Putin.
-idiotisk att säja ut elnätet eftersom konkurrens saknas och det är monopol och man inet kan byta
.Idiotiskt att inte bygga ut elöverföring norr-söder trots man vetat om problemet i 15 år.
-idiotiskt att avveckla alla beredskapslager av bränsle, mat och sjukvårdsartiklar.
-idiotiskt att avveckla försvaret
-idiotsikt att avveckla värnplikten
-idiotiskt att bygga radhus på den ena flygbasen som skall förvara huvudstadsregionen och ett shoppingcenter på det andra,
-idiotiskt att inte driva på mer produktion av biobränslen inom landet sedan årtionden tillbaka, .
-idiotiskt att inte se vart Ryssland och Putin varit på väg i 15 år nu.
-idiotiskt att bygga bostäder, vägar, industrier och affärscenter på vår bästa jordbruksmark så vi inte lägre är självförsörjande på mat. det finns ju massor med annan mark man kan använda
Håller fullständigt med om detta!

Exempelvis har jag alltid tyckt att beroende av Ryssland är dåligt. Skrev så här i ett inlägg för några år sedan:

Dom stora förändringarna hittills som t.ex. Tyskland gör är att lägga ner kärnkraft, minska kolkraften och ersätta detta med fossil naturgas från Putins Ryssland för att försöka erhålla en (liten) reduktion av CO2 den vägen. Jag bävar över detta, inte extremt smart enligt min personliga åsikt. Jag skulle gjort det omvända. Byggt ut kärnkraften för att kunna lägga ner kolkraft och helt skippa gasimport från Ryssland. Men det kanske är jag som är trångsynt?

Total avsaknad av konsekvenstänk i många frågor. Sveriges nedläggning av kärnkraft och utbyggnad av intermittent produktion är början på samma resa som Tyskland. Den forcerade gröna omställningen är bara ett exempel på hur drivmedelspriserna påverkas men även säkerhetspolitiska situationen i stort med Tysklands beroende av gas från Ryssland, utbyggnaden av intermittent produktion, och till en del Sveriges beroende av vindkraftsinvesteringar från Kina.

VolvoB20 skrev:Nej jag är inte imponerad av hur man styr landet långsiktigt. Istället för att fixa det riktiga problemen så använder man bidrag till att panikfixa.
Exakt. I praktiken betalar man ut bidrag för att folk ska ha råd med skatterna som i fallet med stödet för höga elpriser. I det fallet går stödet dessutom i vissa fall till dem som kanske inte ens hade så höga kostnader. Det skulle inte förvåna mig om det blir något liknande med drivmedelsstöd.
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 09 mar 2022, 10:54
VolvoB20 skrev:
Sossar och MP skrattar hela vägen till statens kassakista.
Jag tror högern är lite trångsynt. Tror inte någon är glad över nuvarande bränslepriser. Åtminstone inte bland vanligt folk... Men Högern är emot priserna pga skatter. Medans Sossarna är emot höjningarna då det faktiskt tar ifrån deras kapital som man lever på.

Fast det är inget du bryr dig om, eller förstår. Ditt mål i livet är att vara arg oavsett vem som sitter i regeringen :crying:
jag bryr mig, kanske alldeles för mycket. Klart jag är förbannad, jag tycker man är oansvarig och gör sjukt dåliga beslut oavsett höger eller vänster hela tiden och avsett vem som styrt,

-idiotisk att stänga av kärnkraft, det gör man när man fått igång stabil förnyelsebar produktion i Sverige så vi får stabila priser.
-idiotisk att inte förstå vad som händer när man kopplar ihop oss med Tyskland utan att planera för det när Tyskland låser upp sig till Putin.
-idiotisk att säja ut elnätet eftersom konkurrens saknas och det är monopol och man inet kan byta
.Idiotiskt att inte bygga ut elöverföring norr-söder trots man vetat om problemet i 15 år.
-idiotiskt att avveckla alla beredskapslager av bränsle, mat och sjukvårdsartiklar.
-idiotiskt att bygga radhus på den ena flygbasen som skall förvara huvudstadsregionen och ett shoppingcenter på det andra,
-idiotiskt att inte driva på mer produktion av biobränslen inom landet sedan årtionden tillbaka, .
-idiotiskt att bygga bostäder, vägar, industrier och affärscenter på vår bästa jordbruksmark så vi inte lägre är självförsörjande på mat. det finns ju massor med annan mark man kan använda

Nej jag är inte imponerad av hur man styr landet långsiktigt. Istället för att fixa det riktiga problemen så använder man bidrag till att panikfixa.
Så det du säger är att du är sosse? Eller borde vara?

- Värnplikten avskaffades 2009 under Regering Reinfeldt.
- Kärnkraften var det folkomröstning på. Visst, alla alternativ innebar avskaffning. Men man röstade ändå för det som gör att det avskaffas nu. Lite så det funkar. Man tror något ska vara löst på 30-40 år men icke.
- Ihopakopplade med tyskland? Antar att du pratar elnät. Ja det påverkar elpriserna i SE3 och SE4 framförallt.
-Elöverföring Norr-Söder är utbyggd. Men kapaciteten behöver utökas då behovet är större.
-Avveckling försvaret. Besluten togs under 1992, 1996 och 2000. 1992 var det en M ledd regering. 1996 och 2000 var det S. Men här kan man hävda att M satte målet och S bara fullföljde.

Finner det väldigt intressant att du är så negativt inställd till sossarna, när det helt klart är höger politik du har mest avsky mot... Fundera på det ett tag.
Användarvisningsbild
av Camel
Lockis skrev:
-Elöverföring Norr-Söder är utbyggd. Men kapaciteten behöver utökas då behovet är större.
Inte bara därför. När man lägger ner kraftporoduktion med stora generatorer som tillhandahåller svängmassa och kan hantera reaktiv effekt så minskar överföringskapaciteten i sig så även denna måste ersättas. Inte bara själva bortfallet av produktionen. Idealism styr planeringen av landets elenergiförsörjning. Helt utan konsekvenstänk. Allt blir ett lapptäcke. Vi hade ett av världens bästa elenergisystem som vi nu monterar ned. Vi gör det sämre klimatmässigt och sämre säkerhetspolitiskt med allt större beroende av utlandet både effektmässigt och teknikmässigt.

Lockis skrev: -Avveckling försvaret. Besluten togs under 1992, 1996 och 2000. 1992 var det en M ledd regering. 1996 och 2000 var det S. Men här kan man hävda att M satte målet och S bara fullföljde.
Jag håller med om att många politiker är ansvariga för detta. Helt enkelt ett resultat av en naiv tro.
Både socialdemokratiska och borgerliga regeringar bär ansvar för att Sverige avrustat sitt totalförsvar och därmed har så dålig krisberedskap idag. Att Finland valde en annan väg visar att en större försiktighet hade varit möjlig.
Användarvisningsbild
av Camel
Nedan visas drivmedelsprisernas utveckling de ca senaste 10 åren före Rysslands krig mot Ukraina startade. Priserna har blivit betydligt högre under de ca 10 åren trots nästan exakt samma råoljepris. Detta beror på till stor del på bränsleskatter och införande av reduktionsplikt. Ändå påstår vissa politiker, som Thorwaldsson, att drivmedelspriserna idag är "Putin-priser". Lika befängt som om vi skulle kalla drivmedelspriserna precis före krigsutbrottet för "Thorwaldsson-priser".

Drivmedelspris_2012-03-12.jpg
Drivmedelspris_2012-03-12.jpg (43.63 KiB) Visad 309 gånger
Drivmedelspris_2022-02-15.jpg
Drivmedelspris_2022-02-15.jpg (44.11 KiB) Visad 309 gånger

Som jämförelse kan tilläggas att råoljepriset i skrivande stund är 7,64 kr/L under pågående handel. Trots att själva raffineringsprocessen samt reduktionsplikten medför att betydligt mindre än en liter råolja åtgår för en liter färdigt drivmedel vid pump, så har priserna vid pump ökat betydligt mera. Särskilt tydligt är detta för diesel som har högre reduktionsplikt än bensin.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lockis skrev: ons 09 mar 2022, 12:28
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 09 mar 2022, 10:54

Jag tror högern är lite trångsynt. Tror inte någon är glad över nuvarande bränslepriser. Åtminstone inte bland vanligt folk... Men Högern är emot priserna pga skatter. Medans Sossarna är emot höjningarna då det faktiskt tar ifrån deras kapital som man lever på.

Fast det är inget du bryr dig om, eller förstår. Ditt mål i livet är att vara arg oavsett vem som sitter i regeringen :crying:
jag bryr mig, kanske alldeles för mycket. Klart jag är förbannad, jag tycker man är oansvarig och gör sjukt dåliga beslut oavsett höger eller vänster hela tiden och avsett vem som styrt,

-idiotisk att stänga av kärnkraft, det gör man när man fått igång stabil förnyelsebar produktion i Sverige så vi får stabila priser.

Nej jag är inte imponerad av hur man styr landet långsiktigt. Istället för att fixa det riktiga problemen så använder man bidrag till att panikfixa.

- Kärnkraften var det folkomröstning på. Visst, alla alternativ innebar avskaffning. Men man röstade ändå för det som gör att det avskaffas nu. Lite så det funkar. Man tror något ska vara löst på 30-40 år men icke.
- Ihopakopplade med tyskland? Antar att du pratar elnät. Ja det påverkar elpriserna i SE3 och SE4 framförallt.
-Avveckling försvaret. Besluten togs under 1992, 1996 och 2000. 1992 var det en M ledd regering. 1996 och 2000 var det S. Men här kan man hävda att M satte målet och S bara fullföljde.

Finner det väldigt intressant att du är så negativt inställd till sossarna, när det helt klart är höger politik du har mest avsky mot... Fundera på det ett tag.
Jag är inte imponerad av vare sig höger eller vänsterpolitiker i detta land. Ingen av dem har haft förmåga att tänka långsiktigt eller förstå konsekvensen av det man hittar på överhuvudtaget senaste 30 åren.....

Om jag går till en Läkare, Advokat, Elektriker osv förutsätter jag att det har utbildning, klarat prov och har erfarenhet.

Något som verkar saknas helt hos de som styr landet.
av Volvoold
Jag kommer att tänka på Roy och Rogers sång i "Macken" (passande namn för övrigt med tanke på dagens priser) där de sjöng om att "det ska va gott och leva, annars kan det kvitta".

Det får skrivas om nu med tanke på de flesta politikers syn på ökade elpriser/drivmedelspriser: "Det ska va dyrt att leva, annars kan det kvitta. Det ska va dyrt att tanka, annars kan det kvitta."
av Lockis
Camel skrev:
Lockis skrev:
Inte bara därför. När man lägger ner kraftporoduktion med stora generatorer som tillhandahåller svängmassa och kan hantera reaktiv effekt så minskar överföringskapaciteten i sig så även denna måste ersättas. Inte bara själva bortfallet av produktionen. Idealism styr planeringen av landets elenergiförsörjning. Helt utan konsekvenstänk. Allt blir ett lapptäcke. Vi hade ett av världens bästa elenergisystem som vi nu monterar ned. Vi gör det sämre klimatmässigt och sämre säkerhetspolitiskt med allt större beroende av utlandet både effektmässigt och teknikmässigt.
Min kommentar gäller inte elproduktionen.
Min kommentar gäller enbart att man ville utöka kapaciteten.
Gällande kärnkraften som jag antar att du förespråkar, så kan det vara en långsiktig lösning. Men det löser inte problemen idag.

Mer Sol, Vind och vatten som stöttas upp av kärnkraft hade gjort susen. Men, nu verkar höger politikerna inte ens vilja investera i annat än just kärnkraft... Så då sitter vi fast.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag tror mer på "det ska va koldioxidfritt, annars kan det kvitta"...
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Lockis skrev: ons 09 mar 2022, 12:28
VolvoB20 skrev:

Jag är inte imponerad av vare sig höger eller vänsterpolitiker i detta land. Ingen av dem har haft förmåga att tänka långsiktigt eller förstå konsekvensen av det man hittar på överhuvudtaget senaste 30 åren.....

Om jag går till en Läkare, Advokat, Elektriker osv förutsätter jag att det har utbildning, klarat prov och har erfarenhet.

Något som verkar saknas helt hos de som styr landet.
Vilket betyder att du kunde blivit politiker. Du verkar ju ha åsikter om saker, precis som politiker. Jag gissar dessutom att du kanske inte har utbildning på alla ämnen? Så du borde då, enligt din egen slutsats inte uttala dig?
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 93
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]