Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Perra83 skrev: fre 11 feb 2022, 15:16 När min va ny 2016 D5 VEA så droppade det olja från EGR röret och ner på växellådan. Det tätades i skarven som är där och det blev bra.
Hej tack för info - jag undrar dock om min har EGR. Den har ju SCR-system (adblue)

Eller de systemen utesluter kanske inte varandra som jag trott?
Användarvisningsbild
av Perra83
hullan skrev: fre 11 feb 2022, 15:29
Perra83 skrev: fre 11 feb 2022, 15:16 När min va ny 2016 D5 VEA så droppade det olja från EGR röret och ner på växellådan. Det tätades i skarven som är där och det blev bra.
Hej tack för info - jag undrar dock om min har EGR. Den har ju SCR-system (adblue)

Eller de systemen utesluter kanske inte varandra som jag trott?
Bra fråga, har inte tänkt på det faktiskt.
av hullan
Aja får hoppas de verkligen hittar läckan och kan fixa det ordentligt.

Jag blev mest lite orolig då diffusa oljeläckage ibland kan bli en sådan där sak som man aldrig riktigt hittar och aldrig riktigt får bukt med.

Det är nästan bättre när det är mer konkreta fel - typ ett kass hjullager eller något.

Jag är mest rädd att den läcker för lite för att man ska kunna hitta det.

Det är min privata V60 som jag gett 260k för så jag är väldigt ”brydd” om den
av Osram
hullan skrev: fre 11 feb 2022, 12:30 Okej jag för lite dagbok med mig själv här men kanske någon kan ha nytta av det i framtiden?
Vilket jag önskar fler gjorde. Finns inget värre än en tråd som börjar med ett problem och avslutas med "det löste sig".

Återkoppla gärna hur det gick.
av hullan
Håller med dig. Finns inget jobbigare än när man hittar en tråd där felbeskrivningen stämmer in exakt på ens eget problem och sedan får man aldrig veta hur det gick.

Jag kommer att uppdatera
av hullan
Vart hos teknikern i fredags. Det läcker fortfarande för lite för att han skulle kunna härleda det. Jag får köra några veckor till. In på verkstad igen den 10/3
Köpte ny bil för att slippa verkstadsbesök och nu har jag klippkort på verkstaden. Förstår att det inte är signifikativt för Volvobilar men riktigt besviken på en nästan ny SPA som läcker olja
av hullan
teknikern tror att han idag har lokaliserat felet. Nu blev jag osäker på om han sade packbox till drivaxel eller vevaxel? måste väl ha varit drivaxel? på vänstersidan var det iaf - förarsidan

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]