NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel777
Hej jag har en V50.2008a
Vi har vid 2 tillfälle fått suga fram diesel manuellt för att få den att starta.
Första gången gick den en vecka.
Och andra gången 1,5 dygn.
Vi misstänker något fel med flottören eftersom det verkade som det var för lite diesel i den.
Och när vi tanka på 10 liter,visa den halv tank.
Och efter ytterligare 10 liter gick mätaren upp 1 streck.

Har en teori om något fel med backventil också.

I morse starta bilen men dog direkt.
Och sen starta den inte igen.

Någon som har en idé??
av kvillebäck
Flottören?
Nej, skulle säga att du har en läcka någon stans.
Lite otydligt vilken dieselmotor du har. Dock skulle jag följa alla dieselledningar. Sök var det fuktar lite. det sitter troligtvis lite damm och är fett där det läcker. kommer inte vara mycket så det rinner. Skulle vara extra noga runt fästena på torpedväggen.

Lycka till!
av kvillebäck
Ok.
2 varningssignaler.
10 liter för att visa halv tank. Om du har för vana att inte tanka fullt så kommer du få problem med kondens.
Tanka alltid fullt! Vill man bara tanka tio liter i taget av någon anledning så tankar man först fullt. Sedan kör man ca 17 mil innan man tankar sina tio liter. Då minskar man problemet med kondens.
Det behöver naturligtvis inte vara något konstigt att den visar halv tank när man tankar 10 liter. Det kanske fanns 15 liter kvar när du tankade.
Har du hållit på och småtanka så kanske du har så mycket kondensvatten att du försöker köra på vatten nu.
Pumpa ut en liter drivmedel genom filtret och ställ det i en PET-flaska någon dag för att se om det skiktar sig vatten/diesel.

Lycka till!
Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]

OBD P0121

Ok, tack. Då vet jag var jag ska börja.

Volvo car UX

Fick min idag

Så, då vart bilen brukbar igen efter n[…]