Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Har en V60 -21, kör jag på släta fina vägar med pa igång och endast håller lätt på ratten i 80-90 km/h så har den en tendens att vilja vobbla, bilen åker dock lugnt och fint. Nä Phil me er a som har det fenomenet? Lösning i så fall? Är ju garanti kvar men nyfiken ändå. Lättare veta vad jag ska säga till teknikern.
Användarvisningsbild
av bem
Menar du att bilen liksom går lite åt ena sidan och sen åt andra sidan på din körbana? Är det ordentligt synliga vita vägmarkeringar på bägge sidor om bilen när du åker framåt?
Om ja, se beter dig inte min Pilot Assist i min V90 T6 Recharge 2022. Om vägmarkeringarna är ganska dåliga kan bilen börja ”vingla” men det är inte så konstigt i sån situation.
Prova på lite andra vägar, dels med väldigt tydliga vita vägmarkeringar och lite sämre och se om du märker nån skillnad. Läs även i handboken till bilen om förarstöd så du är på det klara med begränsningarna i Pilot Assist, vad den klarar och inte klarar.
/Bo
av III
Nä, bilen följer så fint men ratten rör sig med snabba rörelser fram och tillbaks. Ungefär som däckobalans, fast kanske någon cm fram och tillbaks försvinner om man håller stadigare i ratten och om jag kopplar ur pa.
Användarvisningsbild
av bem
III skrev: ons 17 nov 2021, 15:25 Nä, bilen följer så fint men ratten rör sig med snabba rörelser fram och tillbaks. Ungefär som däckobalans, fast kanske någon cm fram och tillbaks försvinner om man håller stadigare i ratten och om jag kopplar ur pa.
Aha, näe så gör inte ratten i min V90 T6 Recharge 2022. Lite parering känns ibland men inget jag reagerat på. Åk till en Volvohandlare och be få provköra en likadan bil du har (kanske en 2022:a) och jämför. Så du har nåt att jämföra med.
Ja obalans i däck vet jag hur ratten kan hålla på, liknande det är det definitivt inte i min bil när Pilot Assist är aktiverad.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Mohahaha skrev: ons 17 nov 2021, 18:44 Min V60 recharge t6 vobblar också precis som ts skriver... 2022 års modell
Skall bli intressant om Volvo menar detta är en produktegenskap på V60 2021-22. Det ni beskriver finns i alla fall inte på min V90 T6 Recharge 2022, tack och lov.
/Bo
av III
Nu har bilen varit på service och fått några nya mjukvaror. Verkar som det löste problemet med vobblande ratt. I alla fall återkom det inte på vägen hem trots att jag medvetet körde i 85 där det var som mest påtagligt. Så ni som har fenomenet slipper det nog efter service.
Användarvisningsbild
av bem
III skrev: lör 12 feb 2022, 11:12 Nu har bilen varit på service och fått några nya mjukvaror. Verkar som det löste problemet med vobblande ratt. I alla fall återkom det inte på vägen hem trots att jag medvetet körde i 85 där det var som mest påtagligt. Så ni som har fenomenet slipper det nog efter service.
Står här vad mjukvaruuppateringarna innehåller (senaste innehåller alla tidigare), för V60 MY21:
https://www.volvocars.com/se/support/so ... 60/2020w46

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]