Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rillopro
Hej, har några frågor inför regbesiktning som jag har oklart efter en hel del googlande.

Bilen är från 1975 och har haft en b21 förgasarmotor och nu får den sig en b230fk från 1996.
Får jag stoppa egenbyggt grövre avgassystem med en ljuddämpare? Bara jag är inom Decibelbegränsningen?
Har dragit ny bränsleledning av kopparrör. Får slangarna till ledningen/filter vara med dubbla slangklammer istället för specialkopplingar?
Får bakaxeln vara svetsdiffad?
Måste jag använda mig av den s.k "kolkanistern" ? Enkelt skippa denna slippa dra en till ledning till tanken.

Detta är frågorna jag funderar över i nuläget! Tack för svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad gäller motor växellåda och sådant är det ganska fritt. Dock ska del klara 1969 utsutsläppsregler (vevhusventilationen) . Dock finns det av tillverkaren fastställda gränser om effekt, vridmoment, spårvidd, m.m som inte får överskridas. En standard FK är det nog inga problem med. Däremot kan jag inte tänka mig att dom godkänner en bil med icke fungerande differential. Det är ju fullständigt livsfarligt i vissa situationer. Det är ju inte så roligt när bilen fortsätter rakt fram när man vrider på ratten.
Kolkanistern, katalysator, EGR m.m behöver du inte, mycket vad gäller avgasrening gäller från 1976 års modeller. Katalysator, kolkanistern m.m från 1989 års modell. Det övriga du frågar om kan vara upp till besiktningsmannen om han godkänner eller inte

Kan vara haldexpumpen som är tät. Ä[…]

Tack så mycket för hjälpen nu f&ou[…]

Gick in på Chat GPT och fick följande s[…]

Idag har det hänt en hel del (Sanning med mod[…]