Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1486021
EPSON skrev:Jag kan se en differens i Farmanbars och Thorwaldssons uttalanden gällande den nationella industrin som t.ex inom gruv/tillverkning och fordonsindustrins potential och i kommande regeringsbeslut som föreligger. Om Farmanbar skulle vara bakbunden av Mp´s tidigare miljöpolitik skulle också näringsministern Thorwaldsson tveka inför sina beslut vilka han har brett stöd för i riksdagen att rämna. Och detta kommer KPT föga tillåta då det handlar om 1000-tals nya arbetstillfällen

Därför ser jag att möjligen Farmanbars miljöstrategi gentemot Thorwaldsson kommer att stå bi gällande företagsutvecklingen i Sverige.

Och detta är i för sig postivt men också en möjlig motsättning inom S.
Jag håller med. Inom alla partier finns motsättningar. KPT framstår som pragmatisk och han kommer inte låta sig styras för långt i riktning som han anser går emot industrin. KF är nog mer styrbar och kommer att användas för att släta över misslyckandet i elenergipolitiken så att frågan stör valet så lite som möjligt. Det gäller att få folk att klara sig igenom vintern utan revolter, lite retur på elskatter hjälper. Folk glömmer fort. Nästa vinter kommer först efter valet... Det ska hur som helst bli intressant att följa detta. När det kommer till elstolpar finns det många viktiga parametrar: mycket viktig del av omställningen till elfordon, bakomliggande nätinfrastruktur ofta dyr att bygga ut, lokala intressekonflikter mellan olika verksamheter när begräsningar finns i lokal nätkapacitet och slutligen energifrågan i stort. Om S kommer att prioritera just elstolpar på riksplanet återstår att se.
av Bannad
#1486025
Camel skrev: tor 27 jan 2022, 21:50
EPSON skrev:Jag kan se en differens i Farmanbars och Thorwaldssons uttalanden gällande den nationella industrin som t.ex inom gruv/tillverkning och fordonsindustrins potential och i kommande regeringsbeslut som föreligger. Om Farmanbar skulle vara bakbunden av Mp´s tidigare miljöpolitik skulle också näringsministern Thorwaldsson tveka inför sina beslut vilka han har brett stöd för i riksdagen att rämna. Och detta kommer KPT föga tillåta då det handlar om 1000-tals nya arbetstillfällen

Därför ser jag att möjligen Farmanbars miljöstrategi gentemot Thorwaldsson kommer att stå bi gällande företagsutvecklingen i Sverige.

Och detta är i för sig postivt men också en möjlig motsättning inom S.
Jag håller med. Inom alla partier finns motsättningar. KPT framstår som pragmatisk och han kommer inte låta sig styras för långt i riktning som han anser går emot industrin. KF är nog mer styrbar och kommer att användas för att släta över misslyckandet i elenergipolitiken så att frågan stör valet så lite som möjligt. Det gäller att få folk att klara sig igenom vintern utan revolter, lite retur på elskatter hjälper. Folk glömmer fort. Nästa vinter kommer först efter valet... Det ska hur som helst bli intressant att följa detta. När det kommer till elstolpar finns det många viktiga parametrar: mycket viktig del av omställningen till elfordon, bakomliggande nätinfrastruktur ofta dyr att bygga ut, lokala intressekonflikter mellan olika verksamheter när begräsningar finns i lokal nätkapacitet och slutligen energifrågan i stort. Om S kommer att prioritera just elstolpar på riksplanet återstår att se.
Det är helt riktigt- Att KF och S matar befolkningen med skattemedel via elreduceringsavgifter är en sak.
Vad KPT ämnar åstadkomma är ett brett stöd i riksdagen för industri/tillverkning och fordonsindustrin som i andra ändan skapar arbetstillfällen. Om energifrågan lägger krokben för ett avtal som numera inte finns i regeringskonstellationen skall vi veta med oss att KPT kommer att kämpa med näbbar och klor för att öka sysselsättningen inom ovan nämnda verksamheter.

Och vad det gäller att bredda utbudet solidariskt i den miljöekonomiska frågan om att strategiskt planera för hyresgäster att få tillgång till elstolpar kommer det vara en dialog mellan näring och el dvs mellan KF och KPT där båda har en gemensam framtidshållning. Och detta tvivlar jag inte alls på där näring möter elbehov.
av Bannad
#1486278
Nye näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson (S) öppnar för gruvor och kärnkraft
Energin är motorn för de nya gröna jobben. Därför är det viktigt att Sverige öppnar fler nya gruvor och börjar bryta sällsynta metaller.
Det säger nye näringsministern KPT till DN.
Han uppger att de flesta metaller som behövs för att ställa om finns här.
– Men de ska brytas med en mycket sträng miljölagstiftning, säger han till tidningen.
Samtidigt uppger han att ny svensk kärnkraft inte är ute ur bilden, trots att det troligtvis inte kommer att bli någon.
.
I andra ändan står energiministern Khashayar Farmanbar och säjer:
- Kärnkraften är varken grön eller förnybar.
Farmanbar beskriver samtidigt kärnkraften som dyr jämfört med alternativa energikällor.
– När vi kollar på den nybyggda finländska reaktorn och jämfört med den svenska vindkraften är det 3–4 gånger dyrare produktionskostnad för elen med kärnkraft, säger han.
Han påminner även om att besluten om de senaste fyra stängningarna av reaktorer i Sverige fattats av ägarna – med hänvisning till just dålig lönsamhet.

Så frågan är, skall den klimatekonomiska politiken slå rot till att folk vågar investera i elfordon och vilka möjligheter till laddning det kommer att skapas när Energiministern VS Näringsministern ser ut att ha olika åskter om miljöagendan?

Det är heller föga en uteslutande fråga som just gagnar boende med möjlighet till laddning tillika ekonomisk kapacitet.
Att se det miljömässigt spelar ingen som helst roll om dessa har laddmöjlighet eller råd, klimatet, enl utsago kommer att drabba nämnda oavsett.
Skall dessutom en fossil bilpark (bara i Sverige) på över 6 000 000 fossila fordon skrotas för att ge plats åt elfordon inom ca 10 år?

Någon sa då i sammanhanget:
- Skrotbilar går på export.
- Fine, då blir min stilla undran, skulle det på något sätt vara mer miljömässigt intelligent att skrotbilar exporteras, och vad skulle nyttan vara med det?

Det är en massiv miljöekonomisk uppgift som ligger framför, därför ser jag att miljöförloppet och dess snäva agenda som mycket infantil och snudd på utopi.
Senast redigerad av 3 Bannad, redigerad totalt 0 gång.
#1486447
Coolt. Undrar hur dom jobbat med balansering etc. Vet att de flera nya garage i Oslo och stöder i Norge har byggts med batterilagring för att då inte behöva ha lika stor inkommande lina, och sen lastbalansering mellan platser. När hybriderna laddat klart blir det mer tillgängligt till andra. ;)
av Bannad
#1486505
Ännu en anledning till att se över subventionerna:

Citat" Danderyd är den kommun i landet som fått mest statligt stöd till att bygga privata laddplatser för elbilar. Värmdö kommer på andra plats.
Till Sorsele har det däremot inte gått en enda krona.
Sveriges radios sammanställning av statsstöder till elstolpar fördelats är faktiskt en spark i magen. Av de tio kommuner som toppar listan ligger nio kring storstäderna Stockholm och Göteborg. Den tionde är Malung-Sälen, och det är ingen som inbillar sig att det är invånarna i Hole eller Malungsfors som drar upp siffrorna.
Slut citat.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/x8y ... e-danderyd
#1486584
EPSON skrev:Ännu en anledning till att se över subventionerna:

Citat" Danderyd är den kommun i landet som fått mest statligt stöd till att bygga privata laddplatser för elbilar. Värmdö kommer på andra plats.
Till Sorsele har det däremot inte gått en enda krona.
Sveriges radios sammanställning av statsstöder till elstolpar fördelats är faktiskt en spark i magen. Av de tio kommuner som toppar listan ligger nio kring storstäderna Stockholm och Göteborg. Den tionde är Malung-Sälen, och det är ingen som inbillar sig att det är invånarna i Hole eller Malungsfors som drar upp siffrorna.
Slut citat.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/x8y ... e-danderyd
Det är väl för att styra nybilsförsäljningen mot elbilar. Den kommer såklart slå så att de som köper nya bilar till störst del tar del av den till en början. Ju fler bilar som säljs desto fler kommer sen ut på beg-marknanden.

Man kan ju även kolla på vilka områden som betalar mest malus. Jag lovar att det blir till viss del samma resultat som i undersökningen ovan.
av Bannad
#1487577
joel80 skrev: mån 31 jan 2022, 18:00
EPSON skrev:Ännu en anledning till att se över subventionerna:

Citat" Danderyd är den kommun i landet som fått mest statligt stöd till att bygga privata laddplatser för elbilar. Värmdö kommer på andra plats.
Till Sorsele har det däremot inte gått en enda krona.
Sveriges radios sammanställning av statsstöder till elstolpar fördelats är faktiskt en spark i magen. Av de tio kommuner som toppar listan ligger nio kring storstäderna Stockholm och Göteborg. Den tionde är Malung-Sälen, och det är ingen som inbillar sig att det är invånarna i Hole eller Malungsfors som drar upp siffrorna.
Slut citat.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/x8y ... e-danderyd
Det är väl för att styra nybilsförsäljningen mot elbilar. Den kommer såklart slå så att de som köper nya bilar till störst del tar del av den till en början. Ju fler bilar som säljs desto fler kommer sen ut på beg-marknanden.

Man kan ju även kolla på vilka områden som betalar mest malus. Jag lovar att det blir till viss del samma resultat som i undersökningen ovan.
Att Malus skulle vara ett kostnadsmässigt problem för de som bor i tex Danderyd, Täby, Lomma, Lidingö, Nacka, Nykvarn, Ekerö, Vaxholm, Knivsta eller Härryda finner jag föga troligt då de flesta är företagare och där oftast fordonet står på bolaget.
#1487583
Nej, de flesta i de orter du räknar upp är inte företagare.

Även om du är företagare så spelar kostnaden för en bil roll. Det du inte betalar för bilen kan användas till annat -- t.ex. utdelningar till dig själv.

Slutligen så ser jag inte problemet med att mest bidrag går till Danderyd. Om du vill ha fler elbilar så kan jag inte se att det spelar någon roll vem det är som kör dem. Många av de nyare elbilarna är dyra. Det torde vara rätt självklart att det ofta är någon med relativt god ekonomi som köper dessa. Men dessa nya elbilar blir begagnade och går ner i pris -- och kan vid något tillfälle i framtiden köpas av någon med betydligt sämre ekonomi.

Slutligen torde Danderyd fortfarande generellt tillföra betydligt mer pengar till statskassan än vad de tar ut därifrån -- även om de får bidrag till elbilar och laddstolpar. Men det börjar bli en mer politisk diskussion än vad som torde vara lämpligt.
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 70

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]