Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bannad
Det är alltid intressant med kunskap :-)

Hur såg det egentligen ut från början med de fossildrivna fordonen till dagens elbilar och den avancerade teknik som idag finns?

T.ex- Citat "Vilken den första bilen var är inte helt lätt att säga, även om Benz skapelse från 1886 brukar nämnas. Den första lång­färden företogs av Carl Benz hustru Bertha som, tillsammans med sin son, i augusti 1888 gav sig av i gryningen för att träffa släktingar i Pforzheim, som låg ungefär 8 mil från familjen Benz hem. Innan de nått fram hade dygnets alla ljusa timmar passerat. Men visst kunde de känna sig nöjda. Resan hade väckt stort intresse. Vid ett värdshus i Schwartzwald hade det nästan blivit slagsmål mellan två bönder som bråkat om hur bilen drevs – var det med hjälp av urverk eller med övernaturliga krafter?" slut citat.

https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... nn-pi.html

Stämmer historien?

Kombinera Era kunskaper med bilder- Kan vara Toyota, Volvo, Audi, Tesla, Kia m.fl kunskap är alltid bäst när den delas med andra. :-)
Bilagor
Bentz.jpg
Bentz.jpg (252.44 KiB) Visad 910 gånger
Senast redigerad av 3 Bannad, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Joo, det stämmer nog. Såg ett TV program om detta för något år sedan. En fråga till er, var tankar man när man kör den första bilen på den förste långturen??? Hon hade för övrigt tagit bilen utan lov, Karl Benz var inte nådig när hon kom hem...... :-o :-o
av Bannad
lennarte skrev: lör 29 jan 2022, 17:10 Joo, det stämmer nog. Såg ett TV program om detta för något år sedan. En fråga till er, var tankar man när man kör den första bilen på den förste långturen??? Hon hade för övrigt tagit bilen utan lov, Karl Benz var inte nådig när hon kom hem...... :-o :-o

:-D Utan lov?? men det visade ju sig vara en succè tydligen.
Och ja, var tankar man bilen? ........Intelligent frågeställning :-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Var det inte på apoteket? :-)
av Bannad
EbbevonVolvo skrev: lör 29 jan 2022, 17:28 Var det inte på apoteket? :-)
Fick kvinnor köpa på apoteket då? :-)

Eller så var det en ganska bränslesnål bil som klarade enligt utsago- "För att bevisa för allmänheten hur praktisk motorvagnen är, kör hon med sina båda söner Eugen (15 år) och Richard (14 år) den 100 km långa vägen från Mannheim till sin mor i Pforzheim."
Endast 400km kortare på ren batteridrift som Volvos T8òr klarar idag.
av Bannad
1901: Världens första Mercedes
Den första moderna bilen.

På grund av sin tidiga bortgång får Gottlieb Daimler inte uppleva en av de främsta konstruktionerna som Maybach skapar i företagets namn: den första Mercedes-bilen, som gör succé på Nice-veckan i mars 1901. Det är ett lätt fordon med stor effekt och låg tyngdpunkt, som skiljer sig markant från alla bilmodeller som byggts hittills. Modellen Mercedes 35 PS ger bilen en självständig form och därmed är kopplingen till hästdroskan ett minne blott. Tillkomsten av denna tekniska föregångare som kallas världens första bil beror inte bara på Wilhelm Maybachs genialitet, utan även på Emil Jellineks initiativförmåga. Denne affärsman och automobilentusiast bodde i Baden utanför Wien och i Nice och skaffade sin första Daimler-vagn 1897. Sedan dess hade han hela tiden begärt starkare och snabbare bilar från Maybach och DMG. Mercedes-bilen inleder en ny era med spektakulära biltävlingssegrar och imponerande försäljningsframgångar.
Bilagor
MB- första bil.jpeg
MB- första bil.jpeg (313.93 KiB) Visad 858 gånger
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Det var tack vare Emil Jellineks dotter som bilarna kom att kallas Mercedes, för det var så hon hette.

Idag den 29 januari är det dessutom precis på dagen 136 år sedan Carl Benz lämnade in sin patentansökan för "bensindrivet fordon".

/Håkan
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har sett en film om det där, uppkomsten och utvecklingen av Mercedes och Benz, Rolls och Roys, samt några till. Jag var tyvärr väldigt sjuk när jag såg den så minnet är suddigt.
Kommer inte ihåg filmens namn, om det klarnar så ska jag se den igen. :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
GT-mannen skrev:Det är nog inte omöjligt. Har för mig att jag har läst någonstans att bränslet var aceton
Det var på Apoteket hon tankade..... Men apotekaren fick problem när det var flera liter hon ville ha. Har för mig det löste sig med något rengöringsmedel, bestående av bensin.....

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]